Düşük maliyetli dijital havayolu şirketi ezber bozmaya devam edecek!
10 Kasım’da Samsun’a PC1923 sefer sayısıyla resmî kayıtlarda gözüken ancak yolcuları habercilerle üst yöneticilerinin olduğu bir basın gezisi düzenledi Pegasus. İyi düşünülmüş bu buluşmada hem Atamızı andık hem Cumhuriyetimizin 100. yılını kutladık ve hem de Pegasus Hava Yolları CEO’su Güliz Öztürk’ün 2023’ün ilk 9 aylık değerlendirmesini dinledik. 10 Kasım Samsun gezisinin önemine uygun olarak YK Başkanı Mehmet Nane de bizimle geliyor. Anlatılardan da anlaşılıyor ki Pegasus’ta işler iyi gidiyor. Yılın aynı dönemine göre toplam kapasitesini yüzde 24, toplam misafir sayısını yüzde 20 büyüten şirket, kapasite seviyesini de son normal yıl olan 2019’a kıyasla yüzde 32 artırmış.
Pegasus Hava Yolları, kuyruğunda Mustafa Kemal Atatürk’ün siluetini ve imzasını taşıyan 100. uçağı Cumhuriyet’i, Cumhuriyetin 100. yılına vurgu yapan pek çok etkinliğin simgesi olarak da konumlanmış. Cumhuriyetimizin 100. yılının hem ülkemiz hem de Pegasus Hava Yolları için çok önemli olduğunu vurgulayan Güliz Öztürk, “Cumhuriyetin 100. yılında 100. uçak projemiz, 14 aylık özenli bir çalışmanın ürünü. Filomuza katılan 100. uçağımıza ‘Cumhuriyet’ adını verdik. Kuyruğunda Mustafa Kemal Atatürk’ün silueti ve imzası yer alan özel uçağımızla ilk rotamız başkent Ankara olmuştu. Sonra ‘Her Adım Geleceğe’ dedik ve Cumhuriyet’i sonsuza kadar yaşatacaklarını bilerek, TEV iş birliğiyle üniversiteli 1.000 kız öğrenciye burs desteği verdik. Yine Cumhuriyet’in 100. yılı kutlamalarına özel, kaptanlarımız gökyüzüne ‘100’ yazdıkları özel bir uçuş gerçekleştirdi. Ve son olarak, Teknosa iş birliğiyle yapay zekâ teknolojisi kullanarak Atatürk’ün sesini göklere taşıdık. Emeği geçen tüm çalışma arkadaşlarıma gönülden teşekkür ediyorum” diyor.
Rakamlarla 2023, öngörülerle 2024
Pandemi çıkışında 2022’nin yaz döneminde ertelenmiş seyahat talebinde tüm coğrafyalarda çok hızlı ve kuvvetli bir hareketlenme görülüyor. Bu hareketlilik, talebi karşılamaya hazır olan ülkeler ve hava yolu şirketleri için çok önemli fırsatlar yaratmış. Pegasus da hazırlığını tamamlamış havayollarından biri olarak çok hızlı aksiyon almış. Beklentinin yüzde 8 üstüne çıkarak dönemi kapatıp, globalde de belirgin şekilde öne çıkmışlar.
Güliz Öztürk 2024 öngörülerini de şöyle dile getiriyor, “2023 yılına girerken seyahat talebinde pandemi çıkışında görülen ilk coşkunun normalleşeceği öngörüsüyle hazırlıklarımızı yaptık. 2023’ün ilk 9 ayı sonunda geçen yılın aynı dönemine göre toplam kapasitemizi yüzde 24, toplam misafir sayımızı yüzde 20 büyütmeyi başardık ve yıl sonunda toplamda yüzde 20 artış öngörümüzü koruyoruz. Kapasite seviyemizi, son normal yıl olan 2019 ile kıyaslarsak, yüzde 32 artış kaydetmiş durumdayız. Dünya geneline baktığımızda, ne yazık ki bugün hâlâ 2019’daki kapasitelerine geri ulaşamamış hava yolu şirketleri var.”
Sabiha Gökçen ile birlikte dünyanın başka yerlerine uçulacak
2024 yılında yapılan planlamaya uygun yeni nesil uçaklar teslim alınmaya devam edilecek. Airbus ile devam eden sözleşme kapsamında 15 yeni nesil uçak Pegasus filosuna katılmış olacak. Diğer yandan filodaki eski nesil uçakların planlı çıkış süreçleri de gerçekleştirilecek. Sipariş takvimine göre 2024 yılında 17 adet yeni nesil uçak daha filoya katılmış olacak. Pegasus, kapasite yatırımlarına devam etmeyi planlıyor ve 2024 bütçesini de bu paralelde çalışıyor.
Bir başka iyi haber daha: Pegasus’un ana üssü olan Sabiha Gökçen Havalimanı’ndaki kapasite artışı çalışmaları da tamamlanıyor. ikinci pistin devreye girmesi kapsamında uzun süredir hazırlık yapan şirket, büyüme planlarını sadece Sabiha Gökçen ile sınırlı tutmuyor. Yurt içinde ve dışında başta Antalya olmak üzere başka şehirlerde de mevsimsel talep hareketlerini dikkate alarak, kapasite arzını artırmayı hedefliyor.
Pegasus yurt içinde 36, yurt dışında 96 noktaya uçuyor. 47 ülkeye seferi olan havayolu şirketinin yurtdışı kapasitesi toplam uçuşlarının yüzde 80’i. “Türkiye’nin dijital havayolu şirketi” mottosuyla uçuşlarına devam eden Pegasus, yolcu taşımacılığında teknolojinin kolaylaştırıcılığını süreçlerinin tamamında kullanarak genç yolcuları hedef alıyor. Düşük maliyetli havayolu modeliyle ezber bozan şirket, “Biz Türkiye’de havacılığı başlatmadık ama değiştirdik” demeye devam edecek gibi gözüküyor.