Black Friday’de sepetler büyüdü!
Her yıl olduğu gibi bu yıl da Kasım ayının son cuması, markaların birbirinden iddialı indirim kampanyalarıyla alışveriş festivaline dönüştü. Markaların kıyasıya rekabetine tanıklık ettiğimiz 2023 Black Friday dönemindeki alışveriş istatistikleri ise iyzico’dan geldi. iyzico‘nun hizmet sunduğu 110 bin üye iş yerinde gerçekleşen işlemler ışığında hazırladığı rapor bu yıl da oldukça iyi bir Black Friday dönemi geçirildiğini gözler önüne seriyor. Gelin Black Friday karnesine daha yakından bakalım…
24 Kasım Cuma 2023 günü iyzico üye iş yerlerindeki işlem hacmi geçen yıla kıyasla yüzde 70 arttı. Ortalama sepet tutarı ise yüzde 75.6’lık artış göstererek 652 TL’den bin 145 TL’ye yükseldi.
Dijital cüzdan olan iyzico ile Öde’nin ortalama sepet tutarı geçen sene bin 72 TL iken, bu sene 2 bin TL’ye yükselerek geçen yıla göre yüzde 86.3 artış gösterdi. Ödeme tercihlerinde dijital cüzdan yönteminin payı ise yüzde 18 olarak verilere yansıdı.
Cinsiyet dağılımına baktığımızda Black Friday’de işlem hacminin yüzde 61.3’ünü kadınlar, yüzde 38.7’sini ise erkekler gerçekleştirdi.
Cinsiyet dağılımına göre alışveriş yapılan kategorilere baktığımızda kadınlar sırasıyla; Hazır Giyim, Kozmetik ve Çocuk&Bebek kategorilerinde daha çok alışveriş yaparken, erkeklerse; Bilgisayar, Bilgisayar Donanım&Yazılım, Oto Parça Aksesuar ve Araç Kiralama kategorilerinde daha çok alışveriş yaptı.
Marmara Bölgesi yine zirvede, Karadeniz Bölgesi yükselişte
Geçen yıl işlem hacmi artışında Ege Bölgesi zirvedeyken bu yıl işlem hacmini en çok artıran bölge yüzde 86.3 ile Karadeniz oldu. Ayrıca Karadeniz Bölgesi, yüzde 75 işlem oranı ile kadınların en çok işlem gerçekleştirdiği bölge olarak dikkat çekiyor. 2023 Black Friday karnesinde Marmara Bölgesi ise işlemlerin yüzde 63.5’inde, hacmin ise yüzde 52’sine sahip olarak öne çıktı.
Yüzde 15’lik bir artışla kampanya döneminde işlem sayısını en çok artıran il Düzce olurken işlem hacmini artıran şehir ise yüzde145 artış ile Iğdır oldu. İstanbul ise en çok işlem yapan şehir olarak geçen yıl zirvedeki yerini korudu. Toplam işlemlerin yüzde 70’i İstanbul, Ankara ve İzmir şehirlerinde gerçekleşti.
İstanbul dışında en çok alışveriş yapılan iller ve alışverişteki yüzdelik payları sırasıyla; Ankara (yüzde 8.4) – İzmir (yüzde 6.3) – Antalya (yüzde 2.4) – Bursa (yüzde 2.3) – Kocaeli (yüzde 1.8) olarak verilere yansıdı.
Kategorilerde sıralama bu yıl da değişmedi
2023 Black Friday döneminde işlem penetrasyonunu en çok artıran kategoriler geçen yıla kıyasla değişiklik göstermedi. Gıda sektörü geçen yıla kıyasla 2 katına çıkarak yüzde 110’luk bir artış yakaladı.
En çok alışveriş yapılan kategorilerse Giyim, Gıda ve Eğlence kategorileri oldu.
Taksitli işlemlerin kazananı bu yıl 3 taksit
Bu yılki gerçekleşen alışverişlerde kredi kartı kullanımı geçen yıla göre 1.2 puan artarak yüzde 60’a ulaştı. Tüketicilerin bu yıl tek çekim ile ödeme oranı yüzde 75 iken taksitli işlem oranı yüzde 25 olarak gerçekleşti. Bu taksit işlemlerinin yüzde 76’sı 3 taksit ile gerçekleşti. 3 taksitli işlemler geçtiğimiz yıla göre 2 puan arttı.