Tüm kuşakların buluşma noktası: Türk kahvesi!
UNESCO bugünden tam 10 yıl önce Türk Kahvesini Somut Olmayan Kültürel Miras Listesi’ne dahil etmişti. O günden bu yana 5 Aralık “Dünya Türk Kahvesi Günü” olarak kutlanıyor. Marketing Türkiye adına Areda Piar tarafından gerçekleştirilen ve Aralık sayısında yayınlanan “Kuşakların Kahvesi” araştırması açıkça gösteriyor ki; birbirlerini anlamaları pek de kolay olmayan Z,Y,X ve Baby Boomer kuşakları söz konusu Türk kahvesi olduğunda hiç şüphe etmeden uzlaşıyor! Kahve tutkusunun geldiği son noktayı gözler önüne seren dosya bakın Türk kahvesine ilişkin neler söylüyor…
Türk kahvesi 7’den 70’e…
Araştırma kapsamında katılımcılara “En çok hangi tür kahve tüketirsiniz?” sorusu yöneltildiğinde Baby Boomer’larda 4 kişiden 3’ü Türk kahvesi yanıtını verirken X’lerde bu oran yüzde 47,7, Y’lerde yüzde 35,1 ve Z’lerde yüzde 22,8 olarak verilere yansıyor… Öte yandan bu dört kuşağın da en çok tükettiği kahve türünün Türk kahvesi olması bu lezzettin tüm jenerasyonlara hitap ettiğini
Y ve Z kuşağı farklı kahve türlerini denemeye açıkken, X’ler ve Baby Boomer’lar tercihini daha çok geleneksel kahve türlerinden yana kullanıyor. X ve Baby Boomer kuşaklarının benzer davranış sergilemesinin altında geleneksel tercihler, alışkanlık ve deneyimler, daha az çeşitlilik yatarken; Y ve Z kuşaklarının benzer eğilim göstermelerinde deneyim ve çeşitlilik arayışı, trendlere duyarlılık ve kahve kültüründeki değişim önemli rol oynuyor.
Z kuşağından ustalara saygı duruşu!
Kahve içme eylemi her ne kadar bir tüketim eğilimi olsa da Türk kültüründe bir geleneğin de sembolüdür aslında. Bir fincan kahvenin 40 yıl hatırı vardır derler, “40 yıllık hatır için hfilm yıldızı ile kahve içmek isterdiniz?” sorusu yöneltildiğinde Z kuşağının birlikte kahve içmek isteyeceği ilk 3 isim Morgan Freeman, Türkan Şoray ve Beren Saat olarak verilere yansıyor. Bu isimlerin Z kuşağı için, geçmişe hayranlıkla dünyanın kapılarını aralama isteğinin yansıması olarak görülebilir.
Y kuşağının Kıvanç Tatlıtuğ hayranlığını kimse sorgulayamaz. Arkasından gelen kahve içmeye en gönüllü olunan isimler ise Türkan Şoray ve Tuba Büyüküstün oluyor. X kuşağı Meryl Streep ve Türkan Şoray gibi saygın oyuncuları ilk iki sırada kahve içmek için uygun görürken, Beren Saat bu kuşakta kendisine üçüncü sıradan yer buluyor.
Araştırmanın metodolojisi
Marketing Türkiye adına Areda Piar tarafından 03 – 10 Ekim 2023 tarihlerinde CAWI tekniği ile “Areda Survey’in Profil Bazlı Dijital Paneli” kullanılarak gerçekleştirilen Kuşakların Kahvesi araştırmasına Türkiye temsili bin 100 kişi katıldı.
Peki Türk toplumu kahveyi hangi ortamda tüketmeyi tercih ediyor? Kahve denince akıllarına ilk hangi marka geliyor ve en çok hangi markaları tüketiyor? Kendilerini en çok hangi kahve dükkanında rahat hissediyorlar ve en sık hangisine gidiyorlar? Hepsi ve daha fazlasının yanıtları Marketing Türkiye Aralık sayısında “Kuşaklar Arası Kahve Savaşları” dosyasında okurları bekliyor!