Bir Türk markası iş modelini kopyalanamaz hale getirdi
Uçsuz bucaksız bozkırda ilerlerken birdenbire karşınıza çıkıveriyor enerji panelleri. İnsan aklına, emeğine saygı duyuyor ama daha da çok bu yatırımın yarattığı faydaya. FLO en büyük üretim üssünün bulunduğu Şanlıurfa’da yeni nesil bir iş yapış modeliyle ilerliyor. Projenin sosyal etkisi ise çalışan sayısı, karbon emisyonu ve ekosisteme katkısında ölçülebilir sonuçlarda gözüküyor. Bir ilk olan baştan sona fayda odaklı süreç yönetiminin perakendede öncü olması amaçlanıyor.
FLO ayakkabı sektörünün jenerik ismi gibi. Perakendesinden üretimine, markalı satıştan yerli yapıma kadar her alanda adından söz ettiriyor. Hatta Marketing Türkiye araştırmalarında ayakkabıyla ilgili bir kategori olduğunda ayrımına bakmaksızın FLO mutlaka ilk üçte tüketicinin tercihlerinde öne çıkıyor.
Türkiye’nin en büyük ayakkabı üreten fabrikası Şanlıurfa’da. FLO 3 kıtada 30 ülkede 850’yi aşkın mağazasıyla global bir marka. Üretim üssü Şanlıurfa’yı tüm ekosistemiyle birlikte bir yerel kalkınma modeli olarak ele alıyor. Şirket elektrik tüketimini yenilenebilir enerji kaynaklarından sağlamayı hedefleyerek GES yatırımları da yapıyor. FLO bu yaklaşımıyla perakende sektöründe bir ilk olarak öncülük ediyor.
Bozkırda güneş paneli tarlaları
Şanlıurfa’da çevresel alanda önemli bir yatırıma imza atan FLO yaklaşık 250 bin metrekare bir alan üzerine iki adet güneş enerjisi santrali (GES) kurmuş. Bu yatırımla genel merkez, fabrika ve cadde mağazalarının enerji tüketiminin yüzde 33’ünü bu santrallerinden sağlayacak. FLO Group’un yaptığı yatırımın büyüklüğü 20 milyon dolar ama daha da önemlisi yaklaşık 18,5 ton karbon salımının da önüne geçilecek. Elektrik tüketimini yenilenebilir enerji kaynaklarından sağlamayı amaçlayan FLO Group, güneş enerjisi santral yatırımlarına devam etmeyi planlıyor.
Ticaret devam ederken sosyal etki de yaratılabilir
FLO Group CEO’su Yenal Gökyıldırım: “GES yatırımımızla Şanlıurfa için, ülkemiz hatta gezegenimiz için çok önemli bir adım attığımıza inanıyoruz.” diyor. İçine doğduğu topraklara değer katarken sektörün uluslararası rekabette öne geçmesine katkı sağlamayı da hedefleyen bir anlayışla çalıştıklarını söyleyen Gökyıldırım, “Güneşlenme süresi açısından en avantajlı illerimizin başında gelen Şanlıurfa’da hayata geçirdiğimiz GES yatırımımızla Şanlıurfa için, ülkemiz hatta gezegenimiz için çok önemli bir adım attığımıza inanıyoruz. Aynı zamanda sektörümüz için bir ilk olan GES yatırımımızla perakende sektörüne öncülük etmekten büyük memnuniyet duyuyoruz. Bu konuda ilham kaynağı olmak ve doğal kaynaklarımızı etkili ve verimli şekilde kullanarak gelecek nesiller için yaşanılabilir bir dünya bırakmak için var gücümüzle çalışıyoruz.” diyor.
Şanlıurfa’da sektörel kümelenme modeli kurarak binlerce kişiye istihdam sağlıyor
CEO Gökyıldırım, “Şanlıurfa’daki organize sanayi bölgesinde yaklaşık 6 bin kişi ayakkabı sektöründe istihdam ediliyor. Fabrikamızda ise bin 500’ün üzerinde istihdama sahibiz. Yoğun şekilde göç veren, iş imkanlarının çok sınırlı olduğu ilimiz Şanlıurfa’da sektörel kümelenme modeli kurarak binlerce kişiye istihdam sağlamanın yerel kalkınma için çok önemli bir değer olduğunun altını çizmek istiyorum. Kadınların iş yaşamına katılımı oldukça sınırlı olan bu bölgede kadınların istihdama katılımı noktasında bu yatırımımızın çok kıymetli olduğuna inanıyorum. Fabrikamızdaki kadın istihdamımız her geçen gün artıyor, şu anda kadın istihdamı yüzde 10’lara ulaştı, her geçen gün bu oranı arttırarak kadınların iş yaşamına fırsat eşitliği ile katılımını teşvik ediyoruz” diyor.
“Sektörümüze, Şanlıurfa’ya ve Türkiye’ye değer katarken, endüstrimize öncülük etme sorumluluğu ile sektörümüzü dünya üretim liginde üst sıralara taşıma amacımıza emin adımlarla ilerliyoruz” diyen FLO Group CEO’su Yenal Gökyıldırım, Türkiye’de 200’ün üzerinde tedarikçiyle çalıştıklarını hatırlatarak: “Ülkemizin ayakkabı endüstrisi için global standartlarda bir üretim tesisi kurarak, kapılarımızı tedarikçilerimize açtık. Üretimimizin yüzde 85’i Türkiye’den geliyor. 2015 yılında Şanlıurfa’da “Türkiye’nin en büyük ayakkabı fabrikasını” açarak öncü bir adım attık. Bu adım ile daha önce organize bir fabrikada, ya da sanayi geçmişi ve kültürü bulunmayan şehrin iktisadi gelişimi için çok önemli bir süreci başlatmış olduk. Fabrikamızı açmakla yetinmedik, ardından sektörel paydaşlarımızı da Şanlıurfa’ya davet ederek üretim tesislerini açmalarına ön ayak olduk. Bugün bu kümelenme kapsamında yaklaşık 20 fabrika aktif olarak çalışıyor” diyor.
Büyüklük sayılarla değil yaklaşımla olur
“Bu fabrikayı sattığımız 57 milyon çift ayakkabıyı biz üretip satalım mantığıyla kurmadık. Nitekim sattığımız ürünlerin yaklaşık yüzde 10’unu buradaki fabrikalarımızda üretiyoruz. Kesim bölümümüze ek olarak, 23 saya bandımız ve 7 adet Monta (Montaj) bandımız bulunuyor. Fabrikamızda günlük 12 bin, aylık 250 bin, yıllık 3 milyon çift ayakkabı üretiyoruz. Sektörümüze, Şanlıurfa’ya ve Türkiye’ye değer katarken, endüstrimize öncülük etme sorumluluğuyla sektörümüzü dünya üretim liginde üst sıralara taşıma amacımıza emin adımlarla ilerliyoruz” diyen Yenal Gökyıldırım, ekosistemin önemine de vurgu yapıyor.
“Herkesin Ayakkabıcısı” olma misyonu ile 65 yıldır çalışıyor FLO. Yenal Gökyıldırım bu yaklaşımın yalnızca satış için değil tüm süreçlerde karşılık bulduğunu söylüyor, “Paydaş önceliklendirme analizimizin ışığında “Eşitlik Çeşitlilik ve Kapsayıcılık” alanındaki performansımızın öne çıktığını ölçümledik. 3 kıtada 30 ülkedeki çok uluslu, çok kültürlü, çok dilli operasyonlarımızın başarısı çeşitliliğimizin en büyük zenginliğimiz olduğunu ortaya koyuyor. 7’den 70’e her yaştan, her tarza, her beğeniye, her bütçeye uygun ürünlerimiz ile üst düzeyde bir kapsayıcılık performansı ortaya koyarken ayakkabı alışverişinin erişilebilir kılıyoruz. Hayatın her alanında eşitlik, çeşitlilik ve kapsayıcılığı savunuyor, bu kapsamda kadınların ve gençlerin güçlendirilmesi ile kimseyi geride bırakmadan özel gereksinimlere uygun çözümlerin hayata geçirilmesi için projelerimizi geliştiriyoruz.”
Bölgedeki gençlerin eğitim süreçlerine destek olduklarını da sözlerine ekleyen Gökyıldırım, “Fabrikamız aynı zamanda Şanlıurfalı gençlerimiz için de memleketlerinde iş sahibi olmak ve gelecek kurmak ile ilgili çok önemli bir ufuk açıyor. Yerel yönetim iş birliği ile Şanlıurfa’da açılmasına öncülük ettiğimiz Ayakkabıcılık Meslek Yüksek Okulu’nda eğitimine devam eden gençleri de ekonomik hayata kazandırmak ve kariyer yolculuklarında adımlarına eşlik ediyoruz. Ayakkabıcılık Meslek Yüksek Okulu öğrencilerinin pratik eğitimlerini stajları ve mezuniyet sonrası istihdamlarını sağlıyoruz. Şanlıurfalı gençlerimizin fırsat eşitliği ile ayakkabıcılık alanında eğitim alıp, meslek sahibi olma yolunda ilerlerken onlara 21. yüzyılın yetkinlikleri kazanımları için gelişim programlarına erişmelerini desteklemeye devam edeceğiz.”
Çok kanallı, çok markalı, 360 derece entegre yapısıyla globalleşme yolculuğuna devam ediyor
FLO Group üretimden dağıtıma 360 derecelik entegre perakendecilik yapıyor. 200 mağazaya ulaşan Türkiye’nin sneaker ve giyim zinciri IN STREET, Monobrand mağazacılık tarafında Lumberjack, Nine West ve Reebok mağazalarıyla 360 derece entegre perakende mağazacılığı yapılıyor. Mağazacılığın yanı sıra e-ticaret ve toptan satış kanallarıyla yurt dışında büyüyen grup kendi e-ticaret kanallarının yanı sıra yurt dışında 22 ülkede global ve lokal pazaryerlerine entegre olup online satış çalışmaları yürütüyor. Yaklaşık 70 ülkede toptan satış faaliyetleri sürdürülürken Türkiye’de de ”nesillerin adımlarına eşlik ettiklerini” söylüyor Yenal Gökyıldırım.
Kendi markaları Lumberjack, Kinetix ve Polaris ile müşterileriyle buluşurken uzun dönemli stratejik lisans anlaşmalarıyla global markaların bölgedeki yönetimini de üstleniyorlar. Reebok, Nine West, Lotto, U.S. Polo ASSN, Dockers By Gerli, sevilen çizgi film kahramanlarının, spor kulüplerinin lisanslı ürünleriyle çok güçlü bir marka portföyüne sahip olan FLO Group, Reebok gibi Nine West gibi Lotto gibi önemli global markaların uçtan uca yönetim hakkına da sahip.
Yenal Gökyıldırım: “Toplamda baktığımızda 15 binin üzerinde doğrudan, 70 bin civarında dolaylı istihdam sunuyoruz.”
Yenal Gökyıldırım ayakkabı perakendeciliğindeki iddiasını üretimin yanı sıra istihdam rakamlarıyla da ortaya koyuyor; “Ürün uzmanlığımız iş modelimizi kopyalanamaz bir yapı haline getiriyor. Türkiye, İtalya ve Çin’deki tasarım ofislerimizde ürünlerimizi tasarlıyoruz. Kendi model hanemizde prototiplerimizi üretiyor ve uluslararası akreditasyonlara sahip laboratuvarlarımızda yılda 600 bin ekolojik ve fiziksel test yapıyoruz. Ardından uzman kadrolarımızla her markamız için en trend koleksiyonları hazırlıyoruz. Burada bulunan global standartlardaki Şanlıurfa üretim tesisimizde üretim yapıyor ayrıca ülkemizde 200 tedarikçimizle birlikte çalışıyoruz. İşte tüm bu entegre yapıyı birlikte değerlendirdiğimizde ürün uzmanlığımız, çok kanallı ve çok markalı yapımız bizi dünyada eşine az rastlanır bir şirket haline getiriyor. Bu yapıyı etkin şekilde yönetmek için de çok ciddi bir teknolojik alt yapı gerekiyor. Bu kapsamda benim de mezunu olduğum, Yıldız Teknik Üniversitesi’de Teknopark’ta konumlandırdığımız FLO Teknoloji şirketimizle önemli bir açılım yaptık. 200 kişilik teknoloji ekibimiz ile kendi teknolojimizi kendimiz üretiyoruz. Toplamda baktığımızda 15 binin üzerinde doğrudan, 70 bin civarında dolaylı istihdam sunuyoruz. 2022 yılında toplam 818 milyon TL yatırımımızı 2023 yılında 1,4 Milyar TL’ye yükselttik. Son 2 yılda 150 milyon TL civarında teknoloji yatırımı yaptık. 2023 yılında 255 milyon TL’ye çıkardık. 2022 yılında 16,5 milyar TL olan ciromuzu katlayarak 2023 yılında 34,1 milyar TL’ye ulaştık. 57 milyon çift ayakkabı satış rakamına eriştik. Rakamların da açıkça gösterdiği gibi 2023 yılı gibi doğal afetler ve zorlu makroekonomik koşullar altında dahi büyüme odağımızı hiç kaybetmeden, istihdamımızı koruyarak seneyi tamamlıyoruz.”