Kuşakların favori kahve markaları belli oldu!
Marketing Türkiye adına Areda Piar tarafından gerçekleştirilen “Kuşakların Kahvesi” araştırmasının ilk bölümünde toplumun kahve ile kurduğu kültürel ilişkiye ve alışkanlıklarına yakından bakmıştık. Dosyanın ikinci bölümünde ise odakta markalar var! Görünen o ki; kültürümüzde önemli bir yeri olan Türk Kahvesi Z jenerasyonunu da tavlamayı başarmış. Tüm kuşaklarda en çok tüketilen kahve türü olarak Türk kahvesi net bir biçimde öne çıkıyor. Bunu takiben X,Y ve Baby Boomer kuşakları için ilk akla gelen kahve markası Kuru Kahveci Mehmet Efendi olurken Z Kuşağı’nın yanıtı Starbucks oluyor…
Ancak ilk akla gelen marka olmak her zaman en çok tercih edilen marka olmaya yetmiyor… Peki, hangi markalar bu rekabette ayrışıyor? Kuşaklar arası kahve savaşlarında hangi markalar önde? Gelin yanıtları birlikte inceleyelim…
Markaların çatışması kuşak çatışmasından daha büyük
Z kuşağında ilk akla gelen marka global kahve zinciri Starbucks olurken Y, X ve Baby Boomers kuşaklarının ilk aklına gelen kahve markası Kurukahveci Mehmet Efendi oluyor. Hazır kahve sektörünün jenerik markası Nescafé ise tüm kuşakların aklına gelmeyi başaran markalar arasında yer alıyor. Ancak Nescafé’nin Baby Boomers ve X kuşağında, Z ve Y kuşaklarına göre daha yüksek bir akla gelme oranına sahip olduğunu söylemekte de fayda var.
Herkesin elinde Kurukahveci Mehmet Efendi Gen Z’nin kupasında Nescafé var!
Z kuşağı için Starbucks ve Nescafé sıklıkla tüketilen markalar arasındayken Y kuşağı Kurukahveci Mehmet Efendi, Abdullah Efendi ve Starbucks’ı tercih ediyor. Nescafé Y kuşağının tercihlerinden nispeten daha gerilerde yer alıyor. X kuşağının tercih ettiği ilk üç marka Kurukahveci Mehmet Efendi, Kahve Dünyası ve Nescafé olarak sıralanıyor. Öte yandan X kuşağının kahve dükkanı tercihi Kahve Dünyası oluyor.
Kahve için ilk durak: Kahve Dünyası
En çok gidilen kahve dükkanının Kahve Dünyası olduğu ve markanın Starbucks ile aralarındaki rekabette öne geçtiği dikkat çekiyor. Özellikle son dönemlerdeki boykot çağrıları nedeniyle bir başka ifadeyle yerel tercih ve kültürel uyumla rekabetin farklı bir noktaya taşındığı söylenebilir. Elbette başlıca unsur bu değil. Ürün çeşitliliği ve kalite, mağaza konsepti ve deneyim, sosyal medya ve pazarlama, fiyatlandırma ve kampanyaların da etkisiyle rekabetin farklı bir boyut kazandığını söylemek mümkün.
Kahve Dünyası marka algısı ve imajının yükselen bir trende girmiş olması, iç tasarımdan sunum tarzına kahve içme deneyimini güçlendirmesi, ürün çeşitliliğinde dikkat çeken bir noktaya ulaşması, sosyal statü ve paylaşımların sıklaşması, bir içecek tüketiminden öteye bir deneyim sunması kuşakların kendilerini prestijli hissetmelerinin de önünü açıyor.
Bu durum tüketicinin Kahve Dünyası ile buluşma motivasyonunu da artırıyor. Baby Boomer kuşağının yüzde 54,3’ü, Z kuşağınınsa yüzde 36’sı kendilerini en prestijli hissettikleri kahve dükkanının Kahve Dünyası olduğunu ifade ederken, X ve Y kuşakları yüksek oranda kahve dükkanlarının hiçbirini prestijle özdeşleştirmiyor.
Y’ler kahveyi online’dan sipariş ediyor…
Zaman tasarrufu, konfor ve rahatlık, mobil uygulamaların popülerliği, sosyal medyanın etkisi, hızlı servis ve teslimat seçenekleri, promosyonlu ürünler kuşakların çevrimiçi kahve sipariş vermelerinde önemli etkenler. Yoğun yaşam trafiğinin içinde sıkışanlar da kahve içim deneyimini rahat ve konforlu hale getirmek isteyenler de aynı nokta buluşuyor aslında. Ayrıca mobil uygulamaların sadakat programları, özel teklifler ve kullanıcı dostu arayüzler sunarak tüketiciyi cezbetmesi de mobil uygulamaların yaygın ve etkin kullanılmasının önünü açıyor.
Kahve Dünyası’nın rahatlığı kuşaklar boyu…
Katılımcılara kendilerini en rahat hissettikleri kahve dükkanı sorulduğundaysa tüm kuşakların yanıtları ortaklaşıyor: Kahve Dünyası… Ancak Baby Boomers burada verdiği bir yanıtla dikkat çekiyor: Bu kuşağın yarısı kendini Kahve Dünyası’nda rahat hissederken diğer yarısı herhangi bir kahve dükkânında rahat hissetmediğini ifade ediyor. Ayrıca, tüm kuşakların evinin yakınlarında olmasını istediği kahve dükkanı da Kahve Dünyası oluyor.
Araştırmanın Metodolojisi
Marketing Türkiye adına Areda Piar tarafından 03 – 10 Ekim 2023 tarihlerinde CAWI tekniği ile “Areda Survey’in Profil Bazlı Dijital Paneli” kullanılarak gerçekleştirilen Kuşakların Kahvesi araştırmasına Türkiye temsili bin 100 kişi katıldı.