“Benim” devri sona erdi…
Vizyonu, kültürü, amacı, stratejisi, empatisi, değerleri varsa hesap veren; çalışanlarına, paydaşlarına, topluma fayda sağlayan; bugün aldığı kararlarla ve aksiyonlarla sorumluluk alanların, günlük bireysel başarıları ve hırsları değil geleceği düşünenlerin, “Biz” diyenlerin geleceğe yürüyebildiği, ekosistemini taşıdığı bir yıl oldu 2023. Cumhuriyetimizin 100. yılıyla Cumhuriyet değerlerini hatırladığımız, ortak duygularda buluştuğumuz, seferberlik ruhunu yeniden hatırladığımız bir yıl oldu.
Kurumların güvenini, itibarını, kimliğini, kültürünü, krizini, amacını, marka iletişim süreçlerini yöneten bir yönetim fonksiyonu olan halkla ilişkiler, “Ağzı ile kuş tutmanın hiçbir zaman yetmediği”, takdir ve teşekkürün en az verildiği, her gün her saat, her an, o an, hemen, şimdi zaman diliminde zamansız bir meslek. Kurumların soyut değerlerinin, itibarlarının, güvenlerinin koruma kalkanı halkla ilişkiler ve iletişim yönetimi. İleriye gitmenizi sağlayan itici gücünüz…
Günümüzde halkla ilişkiler profesyonellerinin sadece iletişim dinamiklerini bilmeleri yetmiyor. Önce iyi insan olmaları ve iletişim kültürüne kendilerinden başlamaları gerekiyor. “Her şey mübah” diyerek kendi krizine kendisi neden olanlara, uzmanlığı, yetkinliği olmadan iletişim koltuklarına oturanlara baskı kurarak, mobbing yaparak bir yere varılamayacağını anlatmamız gerekiyor. İletişim öyle bir güç ki bir organizasyonun ya tıkanmasına ya da ilerleyerek büyümesine neden olabiliyor. Gizli birer kahraman gibiyiz. Kırmızı buton, kırmızı telefon sürekli alarmda. Her şeyin cevap anahtarı, birleştirici, bütünleştirici bir güç, halkla ilişkiler ve iletişim yönetimi. Değerinin, ederinin, konumunun daha da yükselmesi en büyük dileğimiz. Bunun için bizim de yetkinliklerimizi daha da artırmamız gerekiyor.
Yeniden başlıyoruz!
TÜHİD’in Türkiye Büyük Bölge Temsilcisi olduğu uluslararası halkla İlişkiler ve iletişim yönetimi derneklerinin konfederasyonu Global Alliance tarafından küresel ölçekte yapılan Halkla İlişkiler ve İletişim Yetkinlikleri araştırması, ülkemizdeki yetkinlikleri saptamak için Prof. Dr. Serra Görpe ve Prof. Dr. Burcu Öksüz Hocalarımız tarafından yapıldı. Araştırmayla mesleğimizin dönüşüm yolculuğunda yetkinliklerimizin neler olması gerektiğine ve Türkiye’deki halkla ilişkiler ve iletişim profesyonellerinin geleceğine de ışık tutulmuş oldu.
Türkiye Halkla İlişkiler Derneği (TÜHİD) tarafından desteklenen işveren, iletişim profesyoneli ve akademisyen odaklı gruplarla üç aşamada gerçekleştirilen araştırma; kurumlar, markalar, akademik dünya ve STK’lar için halkla ilişkiler ve iletişim yönetimi fonksiyonunu yeniden tanımlıyor. Çalışma Türkiye’de halkla ilişkilerin iletişimsel ve örgütsel yeteneklerinin öne çıktığını söylüyor. Ayrıca halkla ilişkiler ve iletişim yönetiminin teknik bir görev değil, bir yönetim görevi olarak görüldüğünü gösteriyor.
Dünyadaki her türlü gelişmeyi takip ederek, kurumun ve iletişim uygulamalarının bu değişimlere uyum sağlamasını sağlamak en önemli yetkinlik olarak kabul ediliyor. Halkla ilişkiler ve iletişim yönetimi profesyonellerinin kurumsal amaçlar doğrultusunda iletişim stratejileri geliştirebilmeleri, stratejik planlar yapabilmeleri ve uygulayabilmeleri, kurum itibarını yükseltebilmeleri, risk ve krizleri yönetebilmeleri, dünyadaki gelişmeleri takip edebilmeleri ve uyum sağlayabilmeleri, paydaşlarla iyi ilişkiler geliştirebilmeleri, iletişimi bütünsel olarak yönetebilmeleri, iletişim kanallarını doğru şekilde kullanmaları, sürdürülebilir kalkınma amaçları için çalışmaları en önemli görülen yetkinlikler.
Yetkinlikleri üç bölüme ayıran araştırmada Türkiye’de halkla ilişkiler ve iletişim profesyonellerinin öncelikli gördüğü iletişim, organizasyonel ve profesyonel yetkinlikleri tanımlanıyor.
İletişim Yetkinlikleri
- İletişim stratejilerini kurumsal amaç ve değerlerle uyumlu hale getirmek,
- İletişim sorunlarını proaktif olarak belirlemek ve çözmek,
- İletişim stratejileri ve taktiklerini desteklemek için biçimlendirici ve değerlendirici araştırmalar yürütmek,
- Çok çeşitli platform ve teknolojilerde etkili bir şekilde iletişim kurmak…
Organizasyonel Yetkinlikler
- İç ve dış paydaşlar ve topluluklarla ilişkileri kolaylaştırmak ve güven oluşturmak,
- Kurumsal itibarı oluşturmak ve geliştirmek,
- Bağlamsal zeka sağlamak…
Profesyonel Yetkinlikler
- Değerli danışmanlık sağlamak ve güvenilir bir danışman olmak,
- Organizasyonel liderlik sunmak,
- Mesleki ve toplumsal beklentiler doğrultusunda, kurum adına etik çerçevede çalışmak,
- Sürekli mesleki öğrenme de dahil olmak üzere kendini ve başkalarını geliştirmek…
Etik kurallara uyum ve toplumsal fayda, kamu yararı küresel yetkinliklere göre öncelik sıralamasında daha aşağılarda tanımlanıyor. Araştırma; etik ve sosyal ilkelerin daha öne çıkmasını sağlamamız gerektiğini ve alınacak daha çok yolumuz olduğunu söylüyor. TÜHİD olarak araştırmanın detaylarını sektörümüzle paylaşacağız.
2024 yılında sektörümüzün çatı derneği olarak mesleğimizi toplumsal fayda odaklı, sorumlu iletişim kuran ve etik değerlere uyumlu hale getirmek için daha çok çalışacağız. Biz kendi ekosistemimizde genelde iyi örnekleri deneyimliyoruz. İletişimde başka noktada olan örnekleri de görüyor, gözlemliyoruz. Genel fotoğrafa baktığımızda hala iletişim karnelerinde medya yansıma performanslarını öncelikli değerlendirme kriteri alan kurumların öncelikli olarak ESG performanslarını artırmak için, toplum için, çalışanları için değer üretmek için çalışması gerektiğini ne zaman anlayacaklarını merakla bekliyoruz.
Halkla ilişkiler ve iletişim yönetimi işi; yapıcı, geliştirici, güçlendirici, inşa edici, dönüştürücü, doğruyu savunucu, riskleri analiz eden; bilgi, beceri, birikim ve empati gerektiren bir iş. Yıkıcı, aldatıcı, zorlayıcı, kendi kariyerine odaklı bakış açılarının kurguladığı süreçlerin adı halkla ilişkiler ve iletişim değil.
Yetkinlikleriyle şirket liderlerine, şirketlere yön veren halkla ilişkiler ve iletişim liderlerinin “gizli birer kahraman”dan öteye bir “yönetim fonksiyonu” olarak konumlanması ve olması gereken yere yükselmesi için elimizden geleni yapacağız. “Ben” değil “Biz” ruhu ile… Hep birlikte…
İnsan odaklı, güven, sadeleşmek, teknoloji, yapay zeka, iklim sorunu, afet yönetimi…
2024 yılında odağımızda iklim değişikliği iletişimi, afet yönetiminde halkla ilişkilerin görevleri ve sorumlu iletişim ile etik ilkeler, mesleğimizin geleceği ve değeri konuları daha çok yer alacak. Deprem döneminde Türkiye Gazeteciler Cemiyeti, Ekonomi Gazetecileri Derneği, İDA, KİD ve TÜHİD olarak adımlarını attığımız Medya ve İletişim Platformumuz iş, iletişim ve medya dünyası için çok değerli bir sinerji.
Hepimizin gündeminde yer alan yapay zeka uygulamaları halkla ilişkilerin yaratıcılığını besleyerek hızını artıracak. Veri odaklı deneyimlerin kurgulanmasına destek olacak. Efektif bir asistan olarak manuel yapılan işlerin yükünü alacak. Yapay zeka teknoloji devrimi olsa da teknolojiyle birlikte insanı anlama odaklı sosyal ve insancıl bir yaklaşım fark yaratacak.
2024’te halkla ilişkiler ve iletişim yönetimi trendlerine baktığımızda özgünlük, sadelik, düşünce liderliği, esneklik, gelişim, veriye dayalı yaklaşımlar, iş birlikleri, yapay zeka kullanım alanlarının artması, multimedya içeriklerin ve platformların önemi, kişiselleştirilmiş içerikler, etkileşimi yüksek içerikler, etkinin ölçülmesi, iş etiği ve kurumsal sorumluluk, kriz iletişimi, toplumsal fayda gibi trendler öne çıkacak. Sürdürülebilirlik iş modellerine daha çok entegre edilecek. İklim sorununda çözümün parçası olmak için çalışmalar hızlanacak.
Ayrıca sorumlu liderlik iş yaklaşımına dönüşecek. İtibarın güçlendirilmesi için yatırımlar artırılacak, kurumsal iletişimin kapsamı genişleyecek. Dijitalleşme dönüştürücü bir kaldıraç olarak konumunu güçlendirecek. Kurumsal amaç ve soyut değerler iş stratejisinin merkezinde yer alacak. Hibrit ve esnek çalışma saatleriyle iş hayatında dengeleme kalıcı olacak. Kurumsal marka yönetimi rolü artacak, kurumsal amaç ve değerler kurumsal marka yönetiminde öne çıkacak. ESG yönetiminin sürekliliği artacak.
2024 yılında halkla ilişkiler ve iletişim yönetimi mesleğinin hak ettiği yeri bulmasını ve genç iletişimciler için mesleğimiz adına daha iyi bir gelecek hazırlamayı diliyoruz.