Türk dizileri gündemi ele geçirdi
Dijital çağın etkisiyle televizyon dizileri, izleyicilerle olan etkileşimini sadece ekran üzerinde değil, aynı zamanda toplumsal gündemde, sosyal medya trendlerinde ve pazarlama sektöründeki yansımalarıyla da güçlendiriyor. 2023’ün en sevilen dizileri de eğlencenin ötesinde odaklandıkları toplumsal konularla öne çıkıyor. Peki izleyicinin TV’de görmeye hasret kaldığı dizi türleri neler? En çok takip ettikleri diziler hangileri? Marketing Türkiye adına Xsights’ın gerçekleştirdiği “Yılın En Sevilen Dizileri” araştırması tüm bu soruları yanıtlamakla kalmıyor, izleyici alışkanlıklarına dair derin içgörüler de sunuyor…
Hem günlük sohbetlerde hem de sosyal medyada gündem yaratan dizilerin olduğu bir yılı daha geride bıraktık. Rekabet ise hayli yoğundu… Twitter’ın trend topic listesinden Instagram’da yayılan meme’lere ve TikTok videolarına dek her hafta farklı gündemler yarattılar. İzleyici kimi hikayeleri kendisiyle özdeşleştirerek bağ kurdu, kimi karakterlerle aşk ve nefret ilişkisi geliştirdi. Elbette pazarlama sektörü tüm bu gündemi yakından takip etti, hedef kitlesine ulaşmak için dizileri ve yarattıkları gündemi etkili birer araca dönüştürdü. Peki yıla damga vuran diziler hangileri oldu? Türk halkı en çok hangilerinden etkilendi
Marketing Türkiye adına Xsights’ın gerçekleştirdiği “Yılın En Sevilen Dizileri” araştırması en’lerin yanı sıra izleyici alışkanlıklarını da mercek altına aldı. Gelin çarpıcı sonuçlara daha yakından bakalım.
Aile dizileri zirvede
Araştırma sonuçlarına göre internette yayınlanan Türk dizilerini takip etme oranı yüzde 65. Bu dizilerin türleri, yüzde 56,2 ile aile, yüzde 51,4 ile dram ve yüzde 38,1 ile polisiye olarak sıralanıyor.
TV’de romantik komedi eksik
Katılımcılara TV’de daha çok görmeyi istedikleri dizi türü sorulduğunda zirvede yüzde 33,3’le “romantik komedi” yanıtı yer alıyor. Bu yanıtı, yüzde 31,4 ile psikolojik ve polisiye diziler takip ediyor.
Kızılcık Şerbeti bu sezon da gönüllere taht kurdu
Katılımcılara düzenli olarak takip ettikleri diziler sorulduğunda yanıtlar; Kızılcık Şerbeti (yüzde 49,5), Yargı (yüzde 41,9) ve Yalı Çapkını (yüzde 41) olarak sıralanıyor. Buna paralel olarak en beğenilen dizilerde de sıralama değişmiyor: Kızılcık Şerbeti (yüzde 18,1), Yargı (yüzde 17,1) ve Yalı Çapkını (yüzde 12,4). Zirvede yer alan Kızılcık Şerbeti izlenme oranlarının yanı sıra değindiği toplumsal meselelerle de bu yıl gündemden düşmedi.
Gönüllerde Behzat Ç. var
Gelelim streaming platformlarındaki dizi rekabetine… En çok takip edilen online diziler sorulduğunda Şahsiyet (yüzde 50), Kulüp (yüzde 45,6) ve Terzi (yüzde 38,2) ilk üçteki yerini alıyor.
Katılımcılara en beğendikleri online diziler sorulduğunda ise karşımıza yılların fenomeni Behzat Ç. çıkıyor… Yeni sezonlarıyla BluTV’de izleyici karşısına çıkan yapım, yüzde 16,2’lik oranla izleyicilerin en beğendiği online dizi oluyor.
Reklam süreleri keyif kaçırıyor
Katılımcıların yüzde 90’ı reklam sürelerinin uzunluğunun, dizi izleme keyfini azalttığını belirtiyor. Bu durumdan etkilenmeyen katılımcıların oranı ise yüzde 5 olarak kaydediliyor. Yüzde 72’lik bir kitle gerçek hayatta yaşanmış hikayeleri izlemekten hoşlanırken, geniş bir kitle de dizi sürelerinin uzunluğundan, şiddet içeriklerinden ve senaryoların birbirine olan benzerliğinden rahatsız olduğunu dile getiriyor.
Fox TV zirvede
Katılımcıların en sık takip ettiği TV kanalı yüzde 55,2 ile Fox TV oluyor. Onu yüzde 41 ile Show TV ve Kanal D, yüzde 33,3 ile de Star TV takip ediyor.
TV izleme süresi günde 4 saati buldu
2022 yılında 3,8 saat olan günlük TV izleme süresinin bu yıl ortalama 4 saate yükselmesi dikkat çekiyor. Bu yıl Türk dizisi izleme süresi ise günde ortalama 3 saat olarak yansıyor verilere. Geçtiğimiz yıl bu süre 2,3 saat olarak ölçümlenmişti. Katılımcıların yüzde 61,9’u dizileri TV’de yayınlandığı saatte izliyor. Yüzde 50’si YouTube, yüzde 28’i ücretli TV hizmetlerinden ve yüzde 25’i ise TV kanallarının web sitelerinden takip ediyor.
Araştırmanın Metodolojisi:
Araştırma en beğenilen dizileri belirlemek adına Xsights Araştırma ve Danışmanlık A.Ş. tarafından Marketing Türkiye için 5 – 13 Aralık 2023 tarihleri arasında online araştırma yöntemiyle gerçekleştirildi. “Yılın En Sevilen Dizileri” araştırmasına 500 kişi katıldı. Araştırma kapsamında veriler yüzde 95 güven düzeyinde anlamlılık testine tabi tutuldu.