Sevgililer Günü hediyesini son dakikaya bırakanlara! Bu araştırma sizin için…
14 Şubat Sevgililer Günü’ne az bir zaman kaldı… Peki, tüketiciler bu özel gün hakkında ne düşünüyor? 14 Şubat Sevgililer Günü’nün kutlama planları arasında neler var? Daha da önemlisi favori hediyeler hangileri? Marketing Türkiye adına VeriNays’ın gerçekleştirdiği araştırma hediye alma motivasyonlarından hediyelerin en çok hangi markalardan alındığına dek pek çok alana ışık tutuyor…
Reklamlar hediye seçimini etkiliyor
Görünen o ki hummalı hediye arayışlarında reklamların yol göstericiliği söz konusu. Zira yüzde 56’lık bir kitle hediye seçiminde reklamlardan etkileniyor. Yüzde 23,25’lik bir kitle arada kalırken, yüzde 20,75 reklamlardan etkilenmediğini dile getiriyor. Bu noktada erkeklerin hediye seçiminde reklamlardan daha çok etkilendiğini söylemek de mümkün.
Erkekler 14 Şubat’ta partnerine takıp takıştırıyor
Gelelim en merak edilen kısma… Erkeklerin en sık satın aldığı hediye takı oluyor. Geçmişten beri özel gün hediyesiyle mücevherat kategorisi arasında kurulan bağın günümüzde de etkili olduğu dikkat çekiyor. Takının ardından en çok tercih edilen hediyeler sırasıyla çiçek, parfüm, kozmetik, kişisel bakım ve giyim oluyor… Bunların yanı sıra yemek rezervasyonu, konser bileti ve seyahat rezervasyonu gibi deneyimi merkeze alan hediyelere de sıklıkla başvuruyor erkekler.
Kadınlar “adet yerini bulsun”, erkekler “partnerimin gönlü olsun” diyor
“Kutlanmasa da olur” demesine rağmen bu sene 14 Şubat’ı kutlayacağını belirten insanlara nedeni sorulduğunda kadınlar “adet yerini bulsun diye”, erkekler ise “partnerimi kırmak istemiyorum” diyor. Ve kutlamak istemediği halde 14 Şubat’ı kutlayanların sadece yüzde 25’i partnerleriyle bu durumu konuştuğunu belirtiyor. Yüzde 88’lik bir kitle bu yıl 14 Şubat’ı kutlayacak… Peki ne kadarı hediye bekliyor? Katılımcılara “Hediye almasanız bu sizin için ne kadar büyük bir sorun olur?” diye sorulduğunda kadınların yüzde 51’i erkeklerin ise yüzde 65’i bunun sorun olmayacağını dile getiriyor.
Katılımcılar hediye alırken yoğunlukla online kanalları tercih ettiğini belirtse de fiziksel kanalların da hala etkili olduğu görülüyor. Özellikle çiçek, çikolata gibi siparişler için biraz da zorunlu olarak online kanallar tercih ediliyor.
20-25 yaş grubunda 14 Şubat’ın karşılığı daha büyük
Her 3 kişiden 2’sinin 14 Şubat Sevgililer Günü’nü kutlamaya değer bir gün olarak görmesi dikkat çeken veriler arasında. Özellikle 20-25 yaş arasında bu oran yüzde 75’lere kadar çıkıyor. Bu sene kutlamayı planlayanların oranına baktığımızda ise yüzde 88’lik bir kitle çıkıyor karşımıza.
Erkeklerin gönlünü hoş tutmanın yolu tarzına yatırım yapmak
Peki, erkekler kendilerine ne alınsın istiyor? Araştırmaya göre erkeklerin ilk tercihleri giyim ürünleri ve parfüm… Bunların dışında partnerlerine almayı planladıkları hediye listesinde ilk 10’a bile giremeyen elektronik cihazlar, giyilebilir elektronik ürünler ve oyun/hobi hediyeleri erkeklerin kendilerine alınmasını en çok istedikleri ilk 5 hediye kategorisi içinde yer alıyor.
Kadınlar erkeklerin zihnini okuyor
Kadınların erkeklerin beklentilerini okumadaki mahareti dikkat çekici… Zira erkekleri en çok mutlu edecek giyim ve parfüm ürünlerini çoktan liste başına almış durumdalar. Bu iki hediye grubunu aksesuar/takı, ayakkabı, giyilebilir elektronik ürünler takip ediyor. Peki, kadınlar 14 Şubat’ta kendilerine hangi hediyelerin alınmasını istiyor? Burada takı en fazla arzulanan nesne. Ardından benzer oranlarla parfüm, kozmetik, kişisel bakım ürünleri, olmazsa olmazımız çiçek ve giyim ürünleri geliyor.
Erkeklerin favorisi Zen Pırlanta
14 Şubat dendiğinde tüketicilerin aklına spontan olarak ilk Çiçeksepeti (yüzde 17) geliyor. Çiçek denildiğinde akla gelmesi Çiçeksepeti için büyük bir avantaj yaratıyor. Bu durum, çiçek satın almak için siteyi veya uygulamayı ziyaret edecek tüketicileri diğer kategorilerle tanıştırmak adına Çiçeksepeti için büyük bir fırsat anlamına geliyor.
Özel gün dışında “içimden geldi” söylemiyle de takı/mücevherat konusunda zirvede yer alan Zen Pırlanta en sık akla gelen ikinci marka olarak kayıtlara geçiyor. Erkekler özelinde baktığımızda Zen Pırlanta’nın belirtilme sıklığı Çiçeksepeti’nin tahtını sallayarak ilk sıraya yerleşiyor. Hem kadınlar hem erkekler için giyim konusunda ilk tercih Zara olurken Gratis erkeklerde, Mavi ise kadınlarda hediye konusunda ayrışan markalar oluyor.
Tüketicilerden boşluk doldurma egzersizi yapmaları istendiğinde ise “14 Şubat hediyesi ..…’dan/den alınır” cümlesinde boşluğa en fazla Çiçeksepeti yazılıyor.
Marka sıralamasında yer almayan Trendyol ise alışveriş yapılacak yerler sıralamasında Çiçeksepeti’nin ardından ikinci sırada yerini alıyor. E-ticaretin bir diğer dev oyuncusu Hepsiburada ise 10. sıraya yerleşiyor. Listede yer alan bir diğer çok markalı mağaza ise Boyner oluyor.
Araştırmanın Metodolojisi:
Marketing Türkiye için VeriNays’ın gerçekleştirdiği “Günümüzde İlişkiler Nasıl Şekilleniyor?” araştırması Türkiye geneli illerde ikamet eden, 20-40 yaş aralığında, aktif bir ilişki içerisinde olan bireylerle gerçekleştirildi. 200 erkek 200 kadın olmak üzere toplam 400 görüşme yapıldı. Çalışmada CAWI (online) data toplama tekniği kullanıldı.