Reklam teknolojilerinin geleceğini kadınlar belirleyecek!
Reklam teknolojileri sektörü uzun zamandır yeniliklerin odak noktası olmayı sürdürüyor. Bu alanda kadınları sadece katılımcı olarak değil, sektörün geleceğini şekillendiren öncüler olarak görmek hiç de şaşırtıcı değil. Üst düzey yöneticilerin yüzde 33’ünü kadınların oluşturduğu Yandex Ads’te fark yaratan üç kadınla gerçekleştirdiğimiz söyleşi de bu yaklaşımı doğruluyor…
Yandex Ads Uluslararası Ürün ve Büyüme Lideri Mira Agzamova, Türkiye, Orta Doğu ve Güney Asya Ajans İş Ortaklıkları Lideri N. Bilge Atila ve Yazılım Geliştirici Alexandra (Sasha) Orlova, 8 Mart Dünya Kadınlar Günü dolayısıyla onları bu sektöre getiren kendi yollarını, sektörün geleceğini ve yeni başlayanlar için tavsiyelerini anlattı.
Reklam teknolojileri sektörüne nerelerden geldiniz?
Mira: Üniversiteden petrol sektörü ekonomisti olarak mezun oldum fakat ilgili bir iş bulma şansım olmadı. Sonunda, bir şirkette mülakat aşamasına kadar ilerledim fakat şirketin CFO’su o işin benim için çok sıkıcı olacağını söyledi. Bana finans dışında bir şeyler bulmamı söyledi. Yazmaktan hoşlanıyordum ve biraz tecrübem de vardı. Başvuru yapmaya başladım ve iki farklı mülakata girdim: biri mobilya e-ticaret sitesiydi, diğer ise dijital reklam ajansıydı. Reklam ajansı nihai görüşmeyi ertelemek durumunda kaldı. Bu arada da mobilya şirketinden teklif aldım.
İyi bir seçim yapıp yapmadığımı düşünerek mobilya şirketindeki ilk günüme başlamak üzere metroya bindiğimde işe başlama belgelerini unuttuğumu fark ettim. Bunu bir işaret olarak görüp hemen metro hattını değiştirdim ve reklam ajansındaki son görüşmeye gittim. Orada 4 yıl çalıştım ve reklamcılığa aşık oldum.
Bilge: Farklı bir teknoloji sektöründe, gelişmiş uzay teknolojileri için kablosuz iletişim ürünleri sektöründe pazara giriş ve satış bölümünde çalışıyordum. Reklam teknolojileri sektörüne kaydım çünkü benim gibi profesyonellere çok yüksek talep vardı. Teknolojiyi, pazarlığı, sözleşme hazırlamayı ve satışı bir araya getirdiği için bana çok uygun.
Sasha: Çocukluğumdan beri sayısal alanlara ilgim var. Okulda matematik ve fiziği çok severdim. O yönde ilerlemeye devam ettim. Üniversitede bilgi teknolojilerini seçtim. Gençlere destek programları sunan birçok teknoloji şirketi var. Bu şekilde ilk stajımı ve sonrasında ilk işimi buldum. İlk işimdeki ana odak noktam anti-spam ve moderasyon sistemleri geliştirmekti. Orada çok şey öğrendim, yüksek yüklü sistemler geliştirdim ve makine öğrenimiyle ilgilendim.
Iş değiştirmeye karar verdiğimde önümde çok geniş kariyer seçenekleri olduğu için şanslıydım. Tercihimi reklam teknolojilerinden yana kullandım. Bu alanın çok ilgi çekici ve benzersiz fırsatları var.
Bize şimdiki pozisyonunuzdan bahsedebilir misiniz?
Mira: Benim işim belirsizlik içinde netlik yaratmak. Yeni bir ürün geliştirirken elinizde farklı yönlere gidebilecek yüzlerce hareketli parça olur. Ve üç şey yapmanız gerekir. Birincisi, gerçekten önemli olan şeyleri önceliklendirin. Tek seferde yalnızca bir hedefe, sadece ana hedefi etkileyen şeylere odaklanın. İkincisi, bu şeylerin gelecekte nasıl değişeceklerine karar verin. Tabii ki, yüzde 100 emin olamazsınız fakat ilk adımı atabilmek için zemini hazırlamalısınız. Üçüncüsü, kararlarınız için sorumluluk alın.
Bilge: Ben Ajans İş Ortaklıkları lideriyim. Yeni ve mevcut ajans iş ortaklıklarının yönetiminde anahtar rol oynuyorum. Dahili ekipler ve harici ajanslarla iletişim halindeyim ve birden çok kampanya unsurunu koordine ediyorum. Büyük resme bakacak olursak Türkiye, Orta Doğu ve Güney Asya’da ürünün gelirini, büyümesini ve başarısını artırmak için çalışıyorum.
Sasha: Şu anda Reklam Motoru ekibinde geliştirici olarak çalışıyorum. Bu motor, reklam sisteminin anahtar bileşeni. Milyonlarca kullanıcıya alakalı reklamlar gösterilmesinden sorumlu. Şirketin geliri doğrudan bu motorun sorunsuz ve kaliteli çalışmasına bağlı. Sorumluluklarım arasında yeni reklam gösterim yöntemlerine destek vermek, servis kalitesini artırmak ve yeni başlayan geliştiricilere yol göstermek var.
Gurur duyduğunuz projelerden birini paylaşabilir misiniz?
Mira: Birkaç ay önce Meksika’da Brezilyalı, Kolombiyalı ve Perulu meslektaşlarımla kahvaltı yapıyordum. Geliştirdiğimiz ürün ve dünya genelinde kattığımız değer beni gerçekten gururlandırdı. En büyük hayalleri bile gerçekleştirebilecek olmaktan gurur duyuyorum.
Bilge: Yeni global reklam ürünlerini tanıtarak Türkiye’de başarı yakaladık. Bununla da kalmayıp, diğer bölgeler için çıtayı yükselttik. E-ticaret reklam ürünümüz Ecomm+ özellikle başarılı ve popüler hale geldi, önde gelen e-ticaret markalarını müşterileri arasına eklemeyi başardı.
Sasha: En büyük gururu, ekibimizin çok kısa bir sürede büyük ve kompleks bir sistem oluşturmasından duyuyorum. Müşterilerimize değer katıyor ve bu da beni çok motive ediyor. Ekibe daha en başlarda katılmış olmam birçok temel unsurun uygulanmasında yer almamı sağladı.
Sizi reklam teknolojilerindeki hangi trendler daha çok heyecanlandırıyor?
Mira: Çerezsiz dünya çok ilgimi çekiyor. Benim için, “Tüm sektörü yeniden başlat” butonuna basmak gibi. Daha önce işe yarayan her şey şimdi neredeyse faydasız ve her şeyin yeniden tasarlanması gerekiyor. Bu birçok ilginç zorluğu ve fırsatı beraberinde getiriyor. Sektör tüm taraflar için, yani reklam verenler, platformlar, yayıncılar ve kullanıcılar için adil olduğunda büyüme fırsatının daha fazla olduğuna inanıyorum çünkü herkesin motivasyonu artıyor.
Bilge: Halihazırda kullanılan yaygın reklam ürünlerine ek olarak yeni ve destekleyici ürünlere olan artan pazar talebi ilgimi çekiyor. Kullanıcı davranışlarını yapay zeka modellemesiyle analiz eden yeni ürünler e-ticaret markalarının, farklı kullanıcı davranışlarını sergilemekle birlikte karlı dönüşler ve dönüşümler getiren yeni dijital satış kanallarını keşfetmelerinin yolunu açtı.
Sasha: Benim için reklam teknolojilerinin en ilginç yanı makine öğreniminin ve yapay zekanın kullanılması. Yapay zeka teknolojisi çok hızlı gelişiyor fakat uygulamada pek yaygın değil. Teknoloji ilerledikçe, üretici yapay zekanın (Gen AI), reklam verenin web sitesini baz alarak nasıl reklam üreteceğini merak ediyorum.
Sizce önümüzdeki beş yılda reklam teknolojileri nereye gidecek ve en değerli beceriler hangileri olacak?
Mira: İki tanesini vurgulamak istiyorum. Yapay zeka hayatlarımızda, özellikle de reklam teknolojilerinde büyük bir rol oynayacak. Yapay zeka kavramını, nasıl çalıştığını ve nasıl yönetileceğini anlamak başarının anahtarları olacak. Aynı zamanda yapay zeka; geliştirme, yazma ve raporlama gibi “somut beceriler” gerektiren birçok görevi de devralacak gibi görünüyor. Bunu telafi edebilmek için empati, iş birliği ve iletişim gibi becerilerimize yatırım yapmalıyız.
Bilge: Yapay zeka odaklı reklam ürünlerinin artmasıyla birçok pazar büyürken birçoğu da daralacak fakat satış rolleri vazgeçilmez olmaya devam edecek. Teknoloji ne kadar gelişirse gelişsin iş hayatında sonuç elde edebilmek için güven ve iletişim becerileri çok önemli.
Sasha: Reklam alanında GPT-4 gibi büyük dil modellerinin (LLM) daha fazla kullanılacağını düşünüyorum. Büyük dil modelleri kullanıcıların etkileşime geçmek isteyecekleri reklamlar oluşturmayı kolaylaştıracak. Bu da reklam kalitesinde ve dönüşüm sayılarında bir sıçramayı beraberinde getirecek. Dahası, giyilebilir teknolojilerin gelişmesiyle birlikte, artırılmış ve sanal gerçeklikte yeni reklam formatlarının ortaya çıkacağına inanıyorum.
Rol modeller ve mentorlar kariyerinizi nasıl etkiledi?
Mira: Birkaç ay önce İstanbul’da düzenlenen “Women in AdTech” kahvaltısına kadar bu konuyu pek düşünmemiştim. Konuklara hayatlarında hiç cinsiyet eşitsizliğiyle karşılaşıp karşılaşmadıklarını sordum. Kadınlardan biri “Evet, bu durum evimizde babamla başladı…” dedi. Bunun tam tersini yaşadığım için ne kadar şanslı olduğumu fark ettim.
Benim annem bir developer (geliştirici)… Kızların iş için neler yapması ve yapmaması gerektiği konusunda imalar bizim evde hiç kullanılmadı. İşler içinden çıkılamaz bir hal aldığında bile bu durum annemi durduramadı. Bu yüzden, benim rol modelim annem diyebilirim.
Bilge: İş hayatımda yöneticilerimi daima yol gösterici olarak gördüm. Deneyime saygı duymak bir numaralı kuralım olmuştur. Zor durumlarda bile açık fikirli olmak ve hem yöneticinize hem de şirketinize güvenmek büyük önem taşıyor.
Bunu zorlu ve stresli sözleşmelerin yapıldığı telekom sektöründeki eski yöneticimden öğrendim. Şimdi de Yandex Ads’te ürünüme, yöneticime ve şirketime güvenerek bunu devam ettiriyorum. Bunlar çalışanın en büyük destekçileri.
Sasha: Belirli bir mentorum yok fakat etrafımda bu alanda birçok yetenekli profesyonel var. Karmaşık meseleleri meslektaşlarımla tartışarak en uygun çözümü bulmak çok hoşuma gidiyor. Takım halinde çalıştığınızda çok şey öğreniyorsunuz.
Reklam teknolojileri sektörüne girmek isteyen kadınlara ne gibi tavsiyeleriniz olur?
Mira: Çocukken bir keresinde babamla yağmurda şemsiyesiz yürüyorduk. Kıyafetlerimin ıslandığından ve rahatsız olduğumdan şikayet ediyordum. Babam “Hiç yağmur yağmadığını bir düşünsene. Yağmur sudan ibaret. Moralini bozmasına izin verme. Sen ondan daha güçlüsün.” dedi. Nasıl oldu bilmiyorum ama işe yaradı.
Eşitsizlik de yağmur gibi. Moralinizi bozabilir, hatta kendinizden şüphe duymanıza neden olabilir. Bunları bir kenara bırakıp kendinizle gurur duyun. Kendinize güvenin ve istediğinizi yapabileceğinizi aklınızdan çıkarmayın. Birisi sizin fikrinize değer vermiyorsa bu sizin değil, onun zayıflığıdır.
Bilge: Sektöre cesaret ve güvenle girmelerini öneririm. Teknoloji şirketleri kişisel gelişim ve ileri seviye kurumsal eğitim için birçok fırsat sunuyor. Bu da kadınların iş dünyasında başarılı olabilecekleri harika bir ortam yaratıyor.
Sasha: Hiçbir şeyden korkmayın ve denemekten çekinmeyin! Reklamcılık sektörü karmaşık olmakla birlikte son derece ilgi çekici.
Kariyer Yolculuğu
N. Bilge Atila, İstanbul Üniversitesi’nde mühendislik, Yıldız Teknik Üniversitesi’nde sosyal bilimler okudu. 2004 – 2011 yılları arasında Türkiye’nin önde gelen dijital TV platformlarında stratejik geliştirme alanında çalıştı. Bölgesel medya ve telekom sektörlerinde deneyim kazanırken, 2016 yılına Türkiye pazarı için Yandex arama motorunun medya ürünlerini yönetti. 2022 yılında Yandex Ads’e dönen Atila şu anda Türkiye, Orta Doğu ve Güney Asya pazarlarında dijital medya ajansı iş ortaklıklarının geliştirilmesine öncülük ediyor.
Alexandra (Sasha) Orlova, Yüksek İktisat Okulu’ndan teknik uzman olarak mezun oldu. 2018 yılında Rusya’nın popüler sosyal ağı VK’da çalışmaya başladı ve anti-spam sistemlerinin geliştirilmesine rol aldı. 2020’de Yandex’e geçerek reklam teknolojilerinin geliştirilmesinde çalışmaya başladı.
Elmira Agzamova üniversiteden mezun olduğunda Dijital Reklamcılık Lideri olarak bir reklam ajansında çalışmaya başladı. Mastercard, Lexus, Bosch&Siemens gibi global markalarla çalıştı. Reklam sektöründeki deneyimini artıran Elmira 4 yıldan uzun süre müşteri tarafında çalıştı. Citibank’ta ve Rusya’nın büyük ve lüks alışveriş mağazası Tsum’da dijital satın alma bölümlerinin başında görev aldı. 2021’de Yandex ekibine katılan Elmira şu anda uluslararası reklam teknolojileri çözümleri için ürün geliştirmeye öncülük ediyor.