Pazarlamada “Yapan Zeka” Çağı Başladı: Bölüm 5 – PR ve İletişim
İletişim dilinin oluşturulması ve sürdürülmesi konusunda kritik bir role sahip olan, aynı zamanda çeşitli anlık gelişmelerde de kurumsal refleksleri belirleyen PR çalışmaları, yapay zekânın üretici özelliklerinden en etkili biçimde faydalanabilecek alanlardan biri olarak öne çıkıyor. Peki, PR ve iletişim profesyonelleri yapay zekâ teknolojileriyle ilgili neler düşünüyor? Yapay zekâ PR sektöründe nasıl değişimler yaratacak? Bu önemli soruları sizler için sektör profesyonellerine sorduk.
Haber: Alp Hazar Büyükçulhacı, Duygu Su Ocakoğlu
İnsan dokunuşu önemli
✓ Yapay zekânın PR sektörüne zaman ve içerik açısından katkı sağlayacağını ve dönüştüreceğini düşünüyorum. Yapay zekâ, yeni, hızlı ve yaratıcı içerik geliştirmeyi desteklerken, daha fazla veriyi birleştirip analiz etmeye de olanak sağlıyor yani veriye dayalı içgörüleri şekillendirmeyi ve strateji belirlemeyi mümkün kılıyor. 2024 yılında yapay zekânın, markaların sosyal medya içeriklerini, inovatif yönlerini ve tüketiciyle farklı yollardan etkileşim kurmalarını sağlayacağını düşünüyorum.
✓ Geçtiğimiz sene Golin, global olarak yapay zekâyı markaların hızlı, çevik, kişiselleştirilmiş hizmet almasını sağlamak üzere yaratıcı süreçlere dahil edeceği bir döneme girdi. Türkiye ofisi olarak biz, yapay zekâyı markalarımıza katkı sağlayacak şekilde kullanmak üzere eğitim almaya başladık. Yapay zekâ ve yaratıcılığın kesişiminde yenilikler, farklı bakış açıları, fikir odaklı açılımlar, konseptler, içerikler üretmek üzere yapay zekâyı günlük iş akışımızın içerisine aldık. İçerik optimizasyonu ile tüketici reaksiyonlarına dayalı ve veri bazlı içeriğe ulaşarak kişiselleştirilmiş ve yüksek kalitede içerik yaratmaya başladık.
✓ Yapay zekâ teknolojilerinin en azından önümüzdeki birkaç yıl içerisinde istihdamı çok etkileyeceğini düşünmüyorum, çünkü yapay zekâ tek başına ancak verimi ve kaliteyi arttırabilir. İnsan dokunuşu olmadan veriyi analiz edip değerlendirip, olasılıkları şekillendirmeden çok anlamlı gelmiyor bana, insan beyni tecrübeyle birleştiğinde hiçbir makine teknolojisiyle kıyaslanamaz. Dolayısıyla yapay zekânın daha kısa sürede ve verimli sonuç almaya katkısı olur ama kullanmayı bilen bir ekip ile sinerji yaratılması şart.
Deneyimli kılavuz kaptanlar kontrolünde ilerleyecek bir yolculuk
✓ Yaşamın her alanında hızlı bir teknolojik dönüşüm yaşanıyor. Toplum, dijital dönüşüme adapte oldukça iletişim sektöründe de mecralar ve akıllı araçların kullanım oranı hızla artmaya başladı. İşimizin merkezinde yaratıcılığın olduğu gerçeğinden hareketle yaratıcılığa katkı sağlayan her gelişme işimizi daha iyi yapmamızı sağlıyor. Bu kapsamda yapay zekâ uygulamaları hem bir fikrin oluşmasıyla gerçekleşme arasında geçen süreyi, hem de bu arada ortaya çıkan tasarım ve prodüksiyona büyük bir çeşitlilik katıyor. Bununla birlikte günlük rutin işleyişimizde, sunumlar, ölçümleme ve raporlama, içerik ve medya takip gibi görevlerde bir dönüşüm yaratacağını düşünüyorum. YZ’nin karar verici veya yaratıcı bir gelişme değil, işlerimizi daha hızlı ve kolay yapabileceğimiz bir teknoloji olduğunu düşünüyorum.
✓ Yapay zekâ ile ilgili gelişmeleri yakından takip ediyor, özellikle müşterilerimizi bilgilendirebilecek, uygulanabilir önerilerde bulunabilecek düzeyde yapay zekânın imkânları hakkında bilgiye sahip olmanın gerekli olduğuna inanıyorum. Bugün yapay zekâ, sektörümüzde pek çok alanda rutin görevleri yönetmeye yardımcı olmakla kalmıyor aynı zamanda karmaşık işleri düzenlemeye de destek oluyor. Ancak iletişim sektörünün, insan ve güvene dayalı olduğunu asla unutmamak gerekiyor. Özetle; işimizin odağında insan olmasından hareketle yapay zekâ, bugün itibariyle deneyimli kılavuz kaptanlar kontrolünde ilerleyecek bir yolculuk niteliğinde…
✓ Yapay zekâ iletişim sektöründe geniş bir skalada iletişim profesyonelleri için büyük bir kolaylaştırıcı. Fakat tekrar altını çizmek gerekirse iletişimde insan faktörünün önemi hiçbir zaman kaybolmayacak ve her dönem ilk sırada yer alacak. Bu nedenle yapay zekânın uzun vadede dahi, insan yetenekleriyle bütünleşerek güçlü ve etkili iletişim stratejileri oluşturulmasına katkıda bulunacağını öngörüyorum.
Verinin doğru kullanımı önem taşıyacak
✓ Yapay zekânın PR sektörüne de değişim getireceği çok açık. Geleneksel PR üzerinde veriye dayalı PR faaliyetleri hakimiyet kuracak. Sektör önümüzdeki dönemde üretken yapay zekâ araçlarını daha fazla kullanmaya başlayacak. Yapay zekâ hızlı içerik üretme potansiyeline sahip ancak nitelikli, medyanın ilgisini çekebilecek içerikler için verinin doğru kullanımı önem taşıyacak.
✓ Yerli girişim Praim’i 2022 yılında kurduk. Türk yazılım ekibimizle bir yıl süren yoğun bir çalışma sonucu, Türkiye’nin yapay zekâ destekli ilk platformu Praim.ai’ı hizmete aldık. Yazılım ekibimizin yanı sıra PR sektöründe 20 yıla yakın deneyime sahip bir ekiple çalışıyoruz. Platformumuz üç ayrı modelde hizmet veriyor. 4 binin üzerinde yayın ve 3 binin üzerinde köşe yazarını anlık takip ediyoruz. Yapay zekâ sayesinde medyadaki haberleri tarıyor, hangi konuların gazetecilerin ilgisini çektiğini, en çok hangi kelimelerin kullanıldığını, medyanın ve okurun ilgisini nelerin çekebileceğini görüyoruz. Platformu kullanan iletişimcilerin içerik oluştururken veriden yararlanmalarını sağlıyoruz. Çok yakında içerik üreten bir modülü de kullanıcılarımıza sunacağız.
✓ Her şeyden önce, yapay zekânın sağladığı imkanlardan faydalanmak için insana ihtiyacımız var. Bu konuda hazırlanan raporlara baktığımızda da yapay zekâ kullanılan sektörlerde istihdam payının azalmadığı, arttığı görülüyor. PR sektöründe de yapay zekânın iş gücüne kayıp yaşatacak bir tehdit değil çalışanlarda hayat boyu öğrenmeye katkı sağlayacak, gelişimi teşvik edecek bir rolü olacağını söylemek mümkün. Yapay zekâ da veriyi anlamlandırma, stratejileri belirleme gibi konularda görev üstlenecek.
“Pazarlamada ‘Yapan Zeka‘ Çağı” Dosyasında Yayınlanmış ve Gelecek Bölümler
- Teknoloji & Geliştiriciler
- Dijital
- Çözüm ortakları ve platformlar
- Medya planlama
- PR ve iletişim
- Kreatif çalışmalar
- Marka ekipleri
- Medya kuruluşları
- Yapay zekâ modülleri