112 yıldır faaliyet gösteren Japonya merkezli motor markası Yanmar, 2016 yılından bu yana Türkiye’de Yanmar Turkey adıyla faaliyet gösteriyor. Yanmar Turkey’nin Pazarlama Müdürü Tuğçe Akman kendisiyle gerçekleştirdiğimiz söyleşide, traktörlerin pazarlaması için hem geleneksel hem de dijital yöntemleri aynı anda değerlendirdiklerini belirtiyor. Türk çiftçisinin servis, yedek parça gibi konularda yerli üretim traktörlere bir adım daha yakın olduğunu aktaran Akman, “Çiftçilerin aktif olarak kullandığı Facebook üzerinden onlara ulaşmayı hedefliyoruz. Ayrıca, doğrudan tarlaya inerek yüz yüze tanıtım yöntemiyle pazarlama da yapıyoruz” diyor.
Yanmar’ı ve Yanmar Turkey’i biraz tanıyabilir miyiz? Hangi alanlarda faaliyet gösteriyorsunuz?
112 yıllık tarihimizle dünyanın en köklü motor üreticilerinden Yanmar’ın Türkiye’deki iştiraki Yanmar Turkey olarak; 2016 yılından bugüne traktör, tarım makine ve ekipmanları, endüstriyel motorlar ve enerji sistemleri alanlarının yanı sıra makine kiralama konusunda faaliyet gösteren ‘’makinagetir.com’’ ile pek çok iş kolunda hizmet vermekteyiz. 2020 yılında, International Tractor Limited’e (ITL) ait olan Solis Traktör Sanayi A.Ş. firmasını da bünyemize dahil ederek Solis traktör markasının pazar payı ve satış adetlerini her geçen yıl artırdık. 2023 yılı Eylül ayında da İzmir Torbalı’da gerçekleştirdiğimiz traktör üretim, montaj, yedek parça depolama ve lojistik alanında hizmet veren 23 bin metrekarelik yeni üretim tesisimizi açarak üretim kapasitemizi 3.5 katına çıkardık.
Tarım ekipmanları alanında da Yanmar’ın tarım ekipmanları markası YTAgri’nin çatısı altında üretilen Türk tarım ekipmanlarının ihracatını başta Japonya olmak üzere Uzak Doğu, Doğu Avrupa, Afrika, Orta Asya ve Orta Doğu’ya sağlamaktayız.
Yanmar olarak ‘’Sürdürülebilir Bir Gelecek’’ anlayışımız ile ele aldığımız hizmet kalemlerinin başında konumlanan yenilenebilir enerji odaklı iş birliklerini Türkiye pazarında da geliştirebilmek adına çalışmalar yürüttük; Yanmar Turkey Enerji Sistemleri ekibimizle Türkiye’de önemli kamu projelerine Power EPC anahtar teslimimizi tamamladık. Aynı zamanda Pazar alanımızda kojenerasyon, trijenerasyon ve jeneratör kurulumu odaklı projeler gerçekleştirdik. Yanmar Turkey olarak Türkiye’yi bir ihracat ve üretim üssü haline getirmek konusundaki inancımızla, 2023’de önce ana iş kolumuz olan Endüstriyel Motorlar özelinde departmanımızı Türkiye ve çevre coğrafyalar için hizmete aldık; akabinde Global Procurement Center (GPC) departmanımızı hayata geçirdik. Yanmar’ın birçok uluslararası tesisinin ihtiyaçlarını karşılamayı amaçlayan GPC ekibimizin bünyemize dahil olmasıyla birlikte, Yanmar Turkey olarak üretici şirket olmanın yanı sıra, hizmet sağlayıcı bir yapılanma haline de geldik. Türkiye’de İzmir’de bir merkez ofisimiz, İstanbul’da ise bir yönetim ofisimiz bulunuyor.
İzmir ve İstanbul’da kaç kişi çalışıyor? 2024 yılı istihdam planlarınız nelerdir?
Şu anda İzmir merkez ofisimiz, İzmir Torbalı’daki traktör üretim tesisimiz ve İstanbul ofisimiz ile saha ekiplerimizle birlikte toplam 210 çalışanımız bulunuyor. Bu yıl 60 yeni istihdam ile 270 çalışan sayısına ulaşmayı planlıyoruz.
“Şirket kültürümüz gereği tüm çalışanlarımızın özel hayatına saygılı, iş-yaşam dengesine önem veren, duyarlı ve sorumluluk sahibi bir bakış açısına sahibiz.”
Nasıl bir çalışan popülasyonuna sahipsiniz?
Yanmar Turkey olarak hem ofis hem de saha ekiplerimiz genelinde genç ve dinamik bireylerden oluşmaktayız. Bu dinamizm sayesinde efektif ve sonuç odaklı çalışıyor, şirket olarak iş yapış şeklimizle dahil olduğumuz Japon kültürü sayesinde ise sürekliliği olan, düzenli bir sistem benimsiyoruz.
Uzun vadeli planlarımız Yanmar’ın ikinci yüz yıl hedefleriyle uyumlu bir şekilde tasarlandı. Bu çerçevede Yanmar Green Challenge kapsamında 2050 yılına kadar sera gazı emisyonunu Yanmar ofislerinde ve üretim tesislerinde sıfıra indirme taahhüdümüz bulunmakta. Bu hedefe ulaşmak için tüm iş yapış şekillerimizde ‘’sürdürülebilir’’ bir yaklaşım benimsemek önceliğimiz.
Şirket kültürümüz gereği tüm çalışanlarımızın özel hayatına saygılı, iş-yaşam dengesine önem veren, duyarlı ve sorumluluk sahibi bir bakış açısına sahibiz. Bu sayede İzmir’de, Ege Bölgesi’nde gençler arasında çalışmak için en çok tercih edilen markalar arasında yer alıyoruz. Bu bizim için bir gurur kaynağıdır ve aynı zamanda büyük bir sorumluluğu da beraberinde getirmektedir.
Yanmar dünyada motor konusunda uzman marka olarak biliniyor, Türkiye’de üretim konusunda neler yapıyorsunuz?
Yanmar’ın kuruluşundan itibaren varlığını sürdüren ana iş kollarından biri de dizel motor üretimi. Kurucumuz Magokichi Yamaoka, bir deniz ve tarım ülkesi olan Japonya’daki motor ihtiyaçlarını karşılamak üzere Almanya’da bir motor fuarına katılıyor, edindiği vizyon sayesinde dizel motor tasarımını günümüzde kullandığımız şekilde, daha kompakt hale getirecek projesini geliştiriyor, böylelikle Yanmar’ı alanında öncü konuma getiriyor.
Ülkemiz ve çevre coğrafyalarında gerekli makinelere ‘’terzi usulü’’ endüstriyel motor temini sağlamak hedefiyle 2023’de Endüstriyel Motorlar departmanımızı hizmete açtık. Yanmar Turkey olarak genel merkezimiz Japonya’da üretilen endüstriyel motorlardan ülkemize getiriyoruz ve müşterilerimizi en uygun çözümlerle buluşturuyoruz.
Tarım alanında neler yapıyorsunuz? Traktör üretiminizden söz eder misiniz?
Tarım gıda üretiminin ilk adımı olduğu için çok önemli. Hepimiz için tarım çok kıymetli bir alan. Çünkü soframızdaki ürünler tarladan bize gelene kadar birçok aşamadan geçiyor. Dolayısıyla tarladaki işlemler ekimden hasat zamanına kadar çok kıymetli. Yanmar tarım alanında dünyada kendini ispatlamış çok önemli markalardan biri. Japon markası da olunca kalite, sağlamlık ve güven algısı biraz da kendiliğinden oluşuyor. 2023’ün Eylül ayında İzmir Torbalı’da Solis ve Yanmar marka traktörleri ürettiğimiz yeni tesisimizi devreye aldık. Böylece üretim kapasitemizi yıllık 8.500 adede çıkarmış olduk. Hem iç pazara hem de ihracata yönelik üretim yaparak bölgede gittikçe daha da önemli bir marka haline geliyoruz.
Pazar payınız nedir?
Traktör alanında yaklaşık yüzde 3’lük pazar payına sahibiz. Bu oran Solis ve Yanmar marka, yeni emisyon yönetmeliklerine uygun Stage V motorlu, çeşitli çekiş ve kabin seçeneklerine sahip traktör modellerimizin giderek daha da beğeni kazanması ile her geçen gün artıyor. Yakında bu Türkiye traktör pazarında çift haneli bir paya sahip olmayı planlıyoruz.
“Geçtiğimiz yıl Japonya’ya Türkiye’den yapılan tarım ekipmanları ihracatının yaklaşık yüzde 60’ını YTAgri markası ile biz gerçekleştirdik.“
Türkiye’deki traktör pazarı ne kadar? Öte yandan traktör dışında tarımsal araçlarınız da var mı?
Ülkemizde yıllık yaklaşık 81 bin adetlik bir pazar var. Türkiye dünyanın 4’üncü büyük traktör pazarı ve bir tarım ülkesi. Tarım makine ve ekipmanları alanında ise YTAgri markamızla çözümler sunuyoruz. Bu markamızla ağırlıklı olarak Uzakdoğu pazarını hedefliyoruz. Geçtiğimiz yıl Japonya’ya Türkiye’den yapılan tarım ekipmanları ihracatının yüzde 60’ını YTAgri markası ile biz yaptık.
Traktör alanında nasıl bir pazarlama stratejisi yürütüyorsunuz?
Türkiye, dünyanın 4’üncü büyük traktör pazarı. Ülkemiz bu noktada gerçekten çok büyük bir potansiyele sahip. Çiftçilerimiz yerli üretim traktörlere karşı daha sıcak yaklaşıyorlar. Firmalar ile daha kolay iletişim kuracaklarını, yedek parça, bayilik hizmetlerinden daha hızlı yararlanacaklarını düşünüyorlar. Sahaya inince ben de bunu gözlemleme imkânı buldum. Solis marka traktörler zaten Türk çiftçisi tarafından yakından tanınıyordu. İzmir tesislerinde üretimlerini gerçekleştirdiğimiz, Avrupa’dan sonra iç pazara geçtiğimiz yıl sunduğumuz Yanmar marka traktörlerimiz de kısa sürede çiftçilerimizin beğenisi kazandı. Pazarlama faaliyetlerini planlarken, içgörü toplamak için saha ziyaretleri gerçekleştiriyoruz. Çiftçilerimizin önerilerini, taleplerini dinliyoruz. CRM sistemimizle onların sürekli yanında olduğumuzu hissettiriyoruz. Traktör aldıklarında onlara içerisinde tarlada ve evde kullanacakları ürünlerin bulunduğu çanta hediye ediyoruz. Çocuklarını da unutmuyoruz. Traktörü satın almalarının hemen ardından bir kez, sonrasında ise satın almanın yapıldığı 6. ay ve 1. yıllarında onları arayıp ürün deneyimlerini ve izlenimlerini soruyoruz. Bayilerimizi de sürekli ziyaret ederek, onların gözlemlerini ve taleplerini dinliyoruz. Bayilerimizin sektörde sahip oldukları yer çok kritik ve kıymetli.
Sosyal medyadan da önemli ölçüde faydalanıyoruz. Çiftçilerimiz ürün deneyimlerini Facebook’ta yoğun şekilde paylaşıyorlar. Sosyal medyada onların sorularını, önerilerini ve isteklerini alıyoruz. Tarım influencerları ile çeşitli çalışmalar yapıyoruz. Ayrıca, dijital reklamlarımızla ürünlerimizi ve kampanyalarımızı çiftçilerimizle buluşturuyoruz.
Peki tarım alanı söz konusu olunca kullanıcı deneyimi ön plana çıkıyor. Kişisel deneyimlerin pazarlamada etkisi nasıl?
Oldukça yüksek. Bir köyde bir çiftçi Yanmar ya da Solis marka traktör aldıysa ve bu beğenisini ifade ediyorsa, diğer çiftçiler için de karar vericilik noktasında büyük bir etken oluyor. Biz de bu nedenle sahadaki pazarlama çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Bayilerimizle beraber çiftçilerimize tarlada, evlerinde ve kahvehanede dokunuyor, onlarla sahada ürünümüzü ve hizmetlerimizi anlatma yolunu seçiyoruz. Bu da hayli etkili oluyor ve pazar payımızın artmasında büyük bir itici güce dönüşüyor. Bir süre sonra çiftçimiz de görüyor ki Yanmar ve Solis marka traktör alınca ‘Ben sorun yaşarsam bayiler, genel merkez mutlaka benimle ilgilenir, sorunu çözer, yedek parçayı bulur, ulaştırır. Ben de ürünü tarlada bırakmamış olurum ve gözüm arkada kalmaz.’ diyorlar. Bu güveni ve hissi yaşatmak bizim için önemli.
Bunun dışına fuarlar anlamında neler yapıyorsunuz?
İzmir ve Konya Tarım Fuarları başta olmak üzere Türkiye’deki büyük tarım fuarlarında mutlaka yer alıyoruz. İlaveten, birçok yerel fuarda bayilerimiz ürünlerimizi etkin şekilde tanıtıyor. Sadece onlarla değil çocuklarla da yakından ilgiliyiz. Geniş alana sahip olduğumuz fuarlarda akülü traktörlerimiz ve test alanımız oluyor çocuklar için. Yeter ki yeni nesil genç çiftçilerimiz olsun, onlar da tarımı ve üretimi sevsinler diye çaba sarf ediyoruz. Yeni bir neslin de tarımla ilgilenmesi için çalışıyoruz.
Tüketicileriniz için saha araştırmaları yapıyor musunuz?
Hem bağımsız kuruluşlar tarafından hem de inhouse olarak araştırmalar yapıyoruz ve sahada gözlemlerde bulunuyoruz. Çiftçiler traktörden ne bekliyor, nasıl bir verim almak istiyor, nasıl bir satış sonrası hizmetten memnunlar bunları araştırıyor, gerekli analizleri yapıyoruz. Kendilerini hangi parametreler ilgilendiriyorsa pazarlama planlarımızı da bunun üzerine kuruyoruz. Tarım sektöründe sahanın dinamiklerini anlamadan başarılı olmanız çok zor. Mevsimsel koşullardan, toprağın durumuna, traktörün gösterdiği performansa kadar her şey çok önemli. Japonya’daki merkezimiz de konuyla yakından ilgileniyor ve verilerimizi değerlendiriyor.
Pazarlama dünyasında sizi ne motive ediyor?
Müşterimizin uzun süreli bir ilişki kuracağı bir ürünü sunuyor olmak, tüketici deneyimini uçtan uca takip etmek beni motive ediyor… Traktör günün sonunda ekonomik değer yaratan bir ürün. Yakıt tasarrufundan performansına kadar her nokta çok önemli. Gıdanın tarladan soframıza kadar yolculuğunun birçok kritik aşamasında traktör var. Dolayısıyla bu da devamlı olarak çiftçinin yanında bulunmamızı beraberinde getiriyor. Sahada olmaktan, sürekli yeni şeyler öğrenmekten ve ülkemiz çiftçisi ile kaliteli traktörlerimizi buluşturmaktan ötürü çok mutluyum.