Pazarlamada “Yapan Zeka” Çağı Başladı: Bölüm 8 – Medya Kuruluşları
İletişimin en önemli noktalarından birisi de şüphesiz mesajı kitlelerle buluşturma misyonunu taşıyan medya kuruluşları. Yapay zekânın medya alanındaki üretici özellikleri göz önünde bulundurulduğunda, bu teknolojilerden faydalanan medya kuruluşları da yapay zekâ devrimi içerisinde önemli bir konumda yer alıyor. Gelin, medya kuruluşlarının temsilcilerinden, yapay zekâya dair düşüncelerini dinleyelim…Haber: Alp Hazar Büyükçulhacı, Duygu Su Ocakoğlu
Yapay zekâ, “mış gibi gazeteciliği” bitirebilir
✓ Bir gerçeklik bir de gönlümden geçen kısım var. Gerçeklik kısmında; halen medyada 80’lerde mesleğe başlamış önemli sayıda çalışan olduğunu unutmamak gerekiyor. Ben 1992’de başladım örneğin. Bizler özellikle pandemiyle birlikte teknolojinin nimetlerini mesleğimizde kullanmaya hızla başlamak zorunda kalsak da -ki gerçekten hayatımız önemli ölçüde kolaylaştı. Ben sabahladığım günleri bilirim. Artık iş takibi daha konforlu ve kolay yapılıyor- halen belli noktalarda klasiklere asılıyoruz. Yine kendimden örnek vereyim, röportajlarımda kayıt almıyorum, elle neredeyse aynı anda not alıyorum. Bu bana müthiş bir hız kazandırıyor. Haberi yazıya dökerken büyük bir rahatlık olarak görüyorum. Yoksa aynı dakikaları deşifre sırasında tekrar yaşamak benim için büyük angarya. Aynı şekilde yazılı röportaj yapmayı da sevmiyorum. Yüz yüze oturup kalkmasını bile gözlemlediğim bir insanla röportaj yapmaktan daha büyük keyif alıyorum. Haberin üretimi, servisi, takibi olarak üçe bölersem bu süreci; yapay zekâyı şöyle kullanıyorum: Haberin üretiminde araştırma yaparken iki sermaye var; 32 yıllık networküm ve elbette arama motorları. Sırasıyla yüzde 80’e 20 gibi bir oran olduğunu söylemem mümkün. Haberin servisi aşamasında ise söylediğim gibi elle aldığım notlarımı tamamen uzaktan çalışılan bir gazetede görev aldığım için bilgisayarıma yüklenen sistemle, onun getirdiği standart tashih programından da yararlanarak yazıyorum. Ama başka bir algoritmik kolaylık şu anda kullanmıyorum. Haberin takibinde ise tüm gazeteleri servis eden bir uygulama kullanıyorum. Sosyal medya bana haberin etkileşimini sunuyor. Bir de rutin iş takibim var, toplantılarım, röportajlarım vs. Henüz orada ajanda oluşturmaktan öteye gidebilmiş değilim.
✓ Gelecekte ne olacak sorusuna gelirsek, ekibimdeki gençlere bir bakayım… Onlar daha çok yazılı röportaj yapmayı tercih ediyorlar. Takvim uygulamalarını çok çok iyi kullanıyorlar. Yabancı dile daha çok hakimler ama yine de tercüme uygulamaları da hayatlarının bir parçası (Ben çok mecbur kalırsam bakıyorum).
✓ Gazetecilik (ben medya kadar ileri gitmeyeyim, bildiğim yerden bakayım), bazılarının iddia ettiği gibi asla sonu gelecek bir iş değil. Kendini iyi ifade edebileni bile zor bulacağımız günlere geldik, daha da derinleşecek. Hayatı gözlemleyip, analiz edip yazılı ya da sözlü aktarabilmek büyük bir yetenek. İşin bu noktasında yapay zekâ ile yazılan müthiş makaleler olduğunu biliyoruz ama bence lezzet işin felsefesi ve gri alanlarında gizli. Yapay zekâ iş birliği şart. İnsanın görevi yapay zekâya doğru verileri sunmak ki algoritma büyük insani hatalara yol açmasın. Medyanın gücü buradan gelecek bence.
✓ Yapay zekâ, “-mış gibi gazeteciliği” bitirebilir. Geleceğin gazetecilerini, “meslek büyüklerinden çok daha donanımlı, çok daha fazla kendini geliştirmiş, sosyal zekâsı daha yüksek, adalet duygusu daha güçlü kısacası felsefi zenginliği olan kişiler” diye tanımlıyorum. Ekonomi terimlerini yapay zekâ bilsin onunla bir mobilya fabrikasında hikaye üretmek basın emekçilerinin işi olacak. Bence bu spor için de geçerli, sağlık, magazin, dış haberler için de… Bu mesleğin yeni elemanları veriye erişmekle uğraşmayacak, bu konuda yapay zekâ ile iş birliği yapacak; yaptığı röportajın deşifresi ekranına otomatik düşecek, angaryalarla da uğraşmayacak. Geleceğin gazetecisinin işi tamamen duygusal.
İletişimin özü insan duygusudur
✓ Yapay zekâ son yapılan iyileştirmelerle birlikte kurgudan montaja tüm video içeriklerinde, grafik ve posterlerin hazırlanma süreci gibi birçok alanda kullanılıyor. Biz de yapay zekânın avantajlarından posterlerimizin çoğunun arka plan tasarımları gibi farklı üretimlerimizde yararlanıyoruz. Yapay zekânın izlerini, kullandığımız montaj programlarında da görüyoruz. Gelecekte drama yapımlarında yapay zekânın senaryo yazıp bu doğrultuda dizi, film gibi içerikler üreteceğini öngörüyoruz.
✓ Yapay zekânın gelişimiyle montaj ve kurgu gibi içerik üretim süreçleri giderek hızlanıyor. İleride programın çekildiği an kurgusunun yapıldığı bir döneme denk geleceğiz gibi duruyor. Yapay zekânın ses ve görüntü tanıma özelliği ile şu an dünyanın birçok yerinde prodüksiyonunu yaptığımız programlarımızda simultane altyazı ve tercüme konusunda destek almaya başlayacağız. Yapay zekâ ile programların dış seslendirme metni yazıldıktan sonra istenilen dil, ses tonu ve cinsiyette uyarlayabiliyoruz. Yapay zekânın çeşitliliği ve kullanım kolaylığı da giderek artıyor.
✓ Yapay zekâyı pazarlama iletişimlerimizde de etkin bir şekilde kullanıyoruz. Sosyal medya platformlarında hızla değişen trendleri ve konuları analiz ederek içerik stratejilerini belirlemede büyük bir kolaylık sağlıyor. Sosyal medya iletişim stratejimizi planlarken yüksek etkileşim hedefli görseller, metinler ve sloganları yapay zekâ desteğiyle seçip kontrollü bir şekilde hedef kitleye sunuyoruz. Böylece sosyal medya kullanıcılarımıza daha ilgi çekici içerikler üretmeye devam ediyoruz. Birçok ülkede çok sayıda program üretmemiz sebebiyle yapay zekânın kullanımı süreçlerimizi hızlandırırken maliyeti de düşürüyor.
✓ Yapay zekânın birçok sektörü etkilediği gibi medya sektöründe de istihdamı etkilemesini bekliyoruz. Fakat unutulmamalıdır ki medya iletişim sektörünün özü yani iletişimin özü insan duygusudur. Yapay zekânın insan duygusunun yerine geçemeyeceği gibi muhakeme ve vicdan duygusuna asla sahip olamayacağını biliyoruz. Bu nedenle her zaman insan dokunuşu iletişim sektöründe var olmaya devam edecektir.
Yaratıcı yıkım
✓ Halihazırda yapay zekâ medyada kullanılıyor. Yazıdan sese, yazıdan görsele ve yazıdan videoya birçok dilde başarılı araçlar bir süredir piyasada mevcut. E-maling metinleri, sosyal medya iletileri, görselleştirme, lokalizasyon (altyazı ve dublaj) gibi çerçevesi (girdisi) belli ve tekrar eden işlerin, yapay zekânın kısa vadede en büyük dönüşüm yaratacağı alanların başında olacağını öngörüyorum. İşlerin tamamen yapay zekâya devredilmesinden ziyade insan gücünün katma değeri yüksek alanlarda kullanılmasının önünü açacak.
✓ Teyit olarak yapay zekâyı 2023 itibariyle çeşitli destekleyici rollerde kullanmaya başladık. Haftalık e-bültenimiz Teyitlendin’deki analiz özetlerinde, sosyal medya metni üretiminde, politikacı demeçlerindeki doğrulanabilir/şüpheli iddia tespitinde ve analizler için alternatif başlık önerilerinde aktif olarak kullanıyoruz. Kullanımların tamamı destekleyici rollerde olup, tamamı editoryal süzgeçten dikkatlice geçiriliyor.
✓ Yapay zekânın sektöre girişini yaratıcı yıkım kavramıyla açıklamak mümkün. Tıpkı son 200 yılda bazı meslekler yok olduğu gibi o zaman hayal edilemeyen ancak bugünün vazgeçilmez meslekleri ve istihdam alanları ortaya çıkacaktır. Yapay zekâ ve daha genel anlamda teknoloji okuryazarlığı ile uzmanlığını geliştirebilenlerin medya sektöründe önemli bir yeri olacağını düşünüyorum.
✓ Yapay zekâ kimseyi işinden etmeyecek, iş tanımları ve beklentiler değişeceği için bu devrimi kaçıranlar haliyle geride kalacak.
“Pazarlamada ‘Yapan Zeka‘ Çağı” Dosyasında Yayınlanmış ve Gelecek Bölümler
- Teknoloji & Geliştiriciler
- Dijital
- Çözüm ortakları ve platformlar
- Medya planlama
- PR ve iletişim
- Kreatif çalışmalar
- Marka ekipleri
- Medya kuruluşları
- Yapay zekâ modülleri