Bayrak taşıyıcı markalar -2
Bir ülkenin ekonomik yapısı bozulduğunda toplumun onuru da kırılıyor… Yaklaşık dört senedir ekonomik krizin içerisinde mücadele eden toplumumuzun böyle bir dönemde ülkesinden çıkan ve uluslararası arenada başarılara imza atan her ismi, markası daha çok gururlandırıyor.
Değil mi ki Alper Gezeravcı’nın uzay yolculuğunu günbegün takip edip bir biçimiyle hep birlikte gururlandık. Öyle ki kendisinin ülkeye dönüşünün ardından Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fatih Kacır yaptığı açıklamalarında Gezeravcı’nın 81 ili dolaşacağını duyurdu. Bir biçimiyle şehir şehir dolaşarak ulusal onuru tamir etmeye de çalışacak…
Alper Gezeravcı, bayrağı buradan alıp uzaya taşıyarak elbette çıtayı hayli yükseltti. Ancak bir de yıllardır küresel arenada ülkemizi temsil eden markalar var… Onlar hem sektörlerinin hem de ülkenin bayrağını taşıyorlar… Bayrak Taşıyıcı Markalar dosyasının ilk bölümünde, yurt dışında bir markanın ülkemizi temsil etmesinin hangi duyguları hissettirdiğini ve “bayrak taşıyıcı markalar” dendiğinde toplumun aklına ilk hangi markaların geldiğini incelemiştik. Şimdi ise yine Aksoy Araştırma’nın Marketing Türkiye için yürüttüğü araştırmanın ışığında sektör bazlı sonuçları inceleyelim…
129 ülkede hizmet devi
129 ülkeye uçarak, dünyada en fazla ülkeye uçan hava yolu unvanına sahip olan THY, araştırma kapsamında toplumdan da yeni bir unvan daha kazanıyor. Katılımcılar “hizmet sektöründe küresel arenada en başarılı markamız THY” diyor. Pandemi süresince büyük bir ivme kazanan, ardından da dünyaya açılan Getir, katılımcıların yüzde 11,5’ine göre yurt dışındaki en başarılı ikinci markamız olurken onu sırasıyla Turkcell, Trendyol ve Koç Holding takip ediyor…
Dünyayı Türk teknolojileriyle Vestel tanıştırıyor
25 yıldır sektöründe ihracat şampiyonu olan Vestel bugün 160’tan fazla ülkede tüketicilere teknolojilerini ulaştırıyor. Şampiyonluğunu iletişimlerine de taşıyan Vestel için katılımcıların yüzde 21,3’ü teknoloji sektöründe “bizi dünyada en başarılı temsil eden marka” diyor. Katılımcıların yüzde 9,2’si için sektörün küresel arenada en başarılı temsilcisi Turkcell olurken, yüzde 8,2’si Arçelik’i, yüzde 7,5’i ise Baykar’ı işaret ediyor.
Beyaz eşyanın lideri Arçelik!
Söz konusu beyaz eşya kategorisi olduğunda, Fortune 500 Türkiye 2023 listesinin İhracat şampiyonu Arçelik katılımcılar nezdinde de (yüzde 46) liderliğin sahibi oluyor. Beko yüzde 25’le sektörün en başarılı ikinci temsilcisi olarak verilere yansırken, Vestel yüzde 20,2’yle üçüncü sırada karşımıza çıkıyor.
Dünyada çikolatalı gofret sevmeyen var mı?
Bundan tam 50 sene önce ilk ihracatını gerçekleştiren Ülker, katılımcıların nezdinde gıda kategorisinde sektörünü dünyada en başarılı temsil eden marka olarak araştırma verilerine yansıyor. Neredeyse her iki kişiden biri Ülker yanıtını verirken, katılımcıların yüzde 13,3’ü ise bayrağın Eti’nin elinde olduğunu düşünüyor.
Konforu dünyaya İstikbal götürüyor
60’a yakın ülkede ürünlerini tüketicilerle buluşturan İstikbal, Yunanistan, Bulgaristan, Fas, Lübnan, Almanya, Kazakistan, Azerbaycan, Irak, İngiltere ve Fransa gibi birçok ülkede 170’e yakın mağazasında bayrak taşıyor… Katılımcıların yüzde 30,7’si mobilya sektöründe küresel arenada bayrağın İstikbal’in elinde olduğunu düşünürken, yüzde 13,7’si Bellona’nın, yüzde 7,2’si ise Kelebek’in sektörün ve ülkenin temsilcisi olduğunu ifade ediyor.
Perakende sektöründe bayrak BİM’in elinde!
Türkiye’nin yanı sıra yurt dışında Fas ve Mısır’da da faaliyet göstermekte olan BİM’in Fas’ta 627 mağazası, Mısır’da ise 311 mağazası bulunuyor.
Katılımcılar tarafından yurt dışı operasyonları başarılı bulunan BİM, perakende sektöründe en başarılı marka olarak görülüyor. Migros katılımcıların yüzde 8,8’le en başarılı gördüğü ikinci marka olurken, Getir yüzde 6,3’le üçüncü sırada karşımıza çıkıyor.
56 ülkede bayrak LC Waikiki’nin elinde
Dört kıtada faaliyetlerini sürdüren LC Waikiki’nin 56 ülkede mağazası bulunuyor. Türkiye’de 540 mağazası bulunan markanın yurt dışında ise 660 mağazası var!
Hal böyle olunca tüm bu yatırım katılımcılarda da karşılık buluyor ve katılımcıların yüzde 36’sı sektörün en başarılısı olarak LC Waikiki’yi görüyor. Mavi yüzde 14,2 ile sektörün en başarılı ikinci temsilcisi olurken onu sırasıyla DeFacto, Özdilek ve Kiğılı takip ediyor…
Otomotiiv sektöründe bayrak kimde?
Geçtiğimiz yıl Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır, Togg’un 2025 yılında Avrupa yollarında görüleceğini söylemişti. Bir başka deyişle de bugün Togg henüz hiçbir ülkeye ihraç edilmedi. Ancak araştırma kapsamında katılımcılara otomotiv sektöründe yurt dışında ülkemizi en iyi temsil eden marka sorulduğunda yaklaşık her 3 kişiden 1’inin yanıtı Togg oluyor(!). Ford Otosan yüzde 17,5 ile sektöründe en çok öne çıkan ikinci marka olurken Tofaş yüzde 11,8’le onu takip ediyor.
“Torku keşke dünyaya açılsa!”
Araştırma kapsamında katılımcılara son olarak yurt dışına ihraç edilmeyen ama “keşke edilse çok başarılı olur” dedikleri markalar soruldu… Sektör bağımsız yöneltilen soruda yanıtlar ise oldukça çarpıcı.
Katılımcıların en yüksek oranda ifade ettikleri marka Torku aslına bakılırsa 74 ülkeye ihraç ediliyor… Bu sonuç bize Torku’nun ihracattaki başarılarını iletişime taşımasının kendileri adına fayda yaratabileceğini gösteriyor. Togg yüzde 3,7 ile ikinci sırada gelirken yaklaşık 50 yıldır ihracat yapan ETİ için de katılımcıların yüzde 2’sinin “Keşke yurt dışında da satılıyor olsa!” dediği gözlemleniyor.
Araştırmanın Metodolojisi
Marketing Türkiye adına Aksoy Araştırma tarafından 8-9 Şubat 2024 tarihlerinde online olarak gerçekleştirilen “Bayrak Taşıyıcı Markalar Araştırması”na Türkiye temsili 1067 kişi katıldı. Araştırma yüzde 95 güven aralığında yüzde 3 hata payı ile gerçekleştirildi.