Dove, yapay zekanın güzellik algısına karşı çıkıyor!
Dove, 2004 yılında hayata geçirdiği Gerçek Güzellik kampanyasının 20’nci yılında, kadınların ve genç kızların güzelliği nasıl deneyimlediklerini incelediği global bir rapor yayınladı. Dove Güzellik Algısı Raporu Türkiye verilerine göre; her 5 kadından 1’i, ideal güzellik tanımına ulaşabilmek için hayatının 5 yılından vazgeçebileceğini belirtiyor. Araştırmada güzelliğin gerçek dışı temsili konusunda yeni bir gündem maddesi olarak yapay zekaya dikkat çeken Dove, #GüzellikGerçekKalsın kampanyasıyla yapay zekanın nasıl bir güzellik tanımı öğrenmesini istediğimizi sorguluyor.
Kadınların sadece yüzde 2’sinin kendilerini güzel bulması gibi çarpıcı bir gerçekten yola çıkarak 2004 yılında Gerçek Güzellik Kampanyasını hayata geçiren Dove, gerçek dışı ideal güzellik tanımlarının kadınlar ve genç kızlar üzerindeki olumsuz etkileri ile yüzleşilmesi için 20 yıldır somut adımlar atıyor. Dove 20 yıldır, ekosistemi harekete geçiren iletişim çalışmaları ve sektördeki öncü rolü ile toplum, medya ve güzellik sektörünün daha kapsayıcı bir güzellik anlayışını benimsemesi için farkındalık yaratmaya çalışıyor. Bu motivasyondan hareketle Dove; Gerçek Güzellik Kampanyası’nın 20’nci yılında, güzelliğin kadınları ve genç kızları bugün nasıl etkilediğini anlamak için Türkiye’nin de dahil olduğu çok kapsamlı global bir araştırma gerçekleştirdi.
Kadınlar güzellik için yaşamlarından fedakarlık yapmaya hazır
Dove Güzellik Algısı Raporu’na göre Gerçek Güzellik, kadınlar ve genç kızların büyük çoğunluğu için özgün ve olduğun gibi olmak anlamına geliyor. Bununla birlikte veriler, ince bir vücuda sahipken aynı zamanda sağlıklı görünmek; ince belli ve aynı zamanda kıvrımlı olmak gibi gerçekleşmesi mümkün olmayan ideal güzellik tanımı listesinin de gün geçtikçe arttığını gösteriyor. 20 ülkeden 33 bin katılımcıyla gerçekleşen ve bir güzellik markasının bugüne kadar yayınladığı en kapsamlı çalışma olan araştırmaya göre her 3 kadından 2’si, fiziksel olarak annelerinin kuşağından çok daha çekici olmalarının beklendiğine inanıyor. Türkiye’deki kadınların ve genç kızların yarısından fazlası, günümüz kadınlarına sunulan bunca seçenek sayesinde “güzel” olmamak için hiçbir bahane olmadığını düşünüyor. Araştırma, Türkiye’de kadınların kendi güzelliklerine dair özgüvenlerinin 10 yıl içerisinde yüzde 13 oranında düştüğünü gösteriyor. Her 10 kadından 7’si, medya ve reklamların, kadınların çoğunun asla ulaşamayacakları gerçekçi olmayan bir güzellik standardı oluşturduğuna inanıyor. 10 kadın ve genç kızdan 3’ü, dış görünüşlerinden dolayı yargılandıklarını hissediyor ve Türkiye’de her 5 kadından 1’i, ideal güzellik tanımına ulaşabilmek için hayatının 5 yılından vazgeçebileceğini belirtiyor.
Yapay zeka ile kadın fotoğrafı üretilmeyecek
Gerçek güzelliğin temsiliyeti karşısında bugün, en büyük gündemlerden biri Yapay Zeka. Uzmanlar, 2025 yılında online içeriklerin yüzde 90’ının yapay zeka tarafından üretileceğini öngörüyor. Öyle ki sadece geçen sene metinleri görsele dönüştüren algoritmalarla 15 milyar görsel üretildiği kaydedildi. Ancak yapay zeka, görsel imajların üretilmesi konusunda bir yaratıcılık ve çeşitlilik fırsatı sunsa da gerçekçi olmayan ideal güzellik kalıplarını yeniden üretmeye ve kadının temsiliyeti konusunda var olan yetersizliği sürdürmeye devam ediyor. Bugün 10 kadın ve genç kızdan 8’i, online ortamlarda kendilerini olumsuz etkileyen gerçek dışı güzellik ölçütlerini temsil eden içeriklere maruz kaldıklarını söylüyor. Her 3 kadından 1’i, gerçek olmadığını ya da yapay zeka tarafından üretildiğini bilse bile online ortamlarda gördüğü kadın görselleri nedeniyle dış görünüşünü değiştirme baskısı hissediyor. Tam da bu nedenle Dove, cesur bir adım daha atıyor ve reklamlarında, kadınların fotoğraflarını üretmek ya da değiştirmek üzere asla yapay zeka kullanmayacağını taahhüt ediyor.
“Yapay zeka ve gerçek güzelliği bir araya getirdik”
Unilever Türkiye Cilt Temizliği ve Kişisel Bakım Kategori İnovasyon & Strateji Marka Müdürü Helin Tural Yıldırım “Dove olarak, kadınların gerçek güzellik tanımını özgürce yapabilecekleri bir gelecek hayal ettiklerinin altını çizerken, önümüzdeki senelerde dijital ortamda gördüğümüz içeriklerin çoğunun yapay zeka tarafından üretileceğini tahmin ediyoruz Dove olarak tam bu noktada, yapay zekanın nasıl bir güzellik tanımı öğrenmesini istediğimizi sorguluyoruz. #GüzellikGerçekKalsın kampanyamızın reklam filminde işte bu sorgulamayı ele aldık ve yapay zeka ile gerçek güzelliği bir araya getirdik. İletişim kampanyalarımızda gerçek kadınları temsil etmek üzere hiçbir zaman yapay zeka kullanmayacağımızı taahhüt etmek sadece bir adım, her kadın ve genç kız için güzellik, bir kaygı değil mutluluk kaynağı olana kadar durmayacağız” dedi.
Kampanyada yer alan oyuncu Birce Akalay da şöyle konuştu:
“Kadınlara çağlar boyunca farklı coğrafyalarda, farklı kalıplar ve tavırlar eşliğinde dayatılan güzellik tanımlarının; kadınların ruhlarını, yaratıcılıklarını ve hatta cesaretlerini örselediğini biliyoruz. Örneğin, Uzak Doğu’da daha küçük ayaklar, Afrika’da daha uzun boyunlar, Orta Avrupa’da aristokrasinin dayattığı daha da beyaz ve asil tenler, korselerin içine sıkışmış incecik beller, milenyuma 5 kala gelen daha ince uzun bedenler ve bacaklar, şimdilerde daha seksi olmak adına yeniden şekillendirilen vücutlar, yüzler… Ve artık yapay zeka ile birlikte insanların kendilerini yeniden yarattıkları yapay personalar, yapay ifadeler, yani maskelerimiz. Yaşamımın 40’ıncı yılını süren bir oyuncu olarak, kendimi hiç olmadığım kadar kendime ait hissediyorum ve bunun en önemli gerekçesinin nasıl göründüğümden öte neler yaptığım, nasıl yaşadığım, üretimlerim ve her ne olursa olsun iyi kalmaya çalışmak olduğunu söyleyebilirim. Gençlik yıllarımda zaman zaman beni de hatırı sayılır derecede rahatsız eden ve hatta manipüle eden dayatılmış güzellik kalıplarının, özellikle gençlerin gelişim çağında toplumda kendilerini ifade ediş biçimlerini deforme ettiğini, cesaretlerini kırdığını ve hatta ciddi boyutlarda sosyal anksiyete yaşattığını düşünüyorum. Dove’un #GüzellikGerçekKalsın diyerek, yapay zekaya nasıl bir güzellik öğretmek istediğimizi sorgulayan ve yapay zekada da gerçek güzelliği savunan çağrısı beni gerçekten çok etkiledi. Eğer bir kadını ya da bir insanı tanımlayacaksam kullanacağım ilk sıfatın ‘güzel’ olmasındansa gerçek, iyi, dürüst, çalışkan, yaratıcı ya da cesur gibi sıfatlar olmasını tercih ediyorum. Tam da bu yüzden yapay zekaya da bu gerçek ve çeşitli güzellik tanımlarının öğretilmesi gerektiğine inanıyorum.”
Unilever Türkiye Cilt Temizliği ve Kişisel Bakım Kategori İnovasyon & Strateji Marka Müdürü Helin Tural Yıldırım kampanya hakkında Marketing Türkiye’nin sorularını yanıtladı:
Bu kampanyaya nasıl karar verildi, bu yolculuk nasıl başladı?
Biz Dove olarak 20 yıldır Gerçek Güzellik kampanyasının doğuşundan beri kadınların gerçek güzelliğin temsiliyeti karşısında nasıl bir risk varsa, nasıl bir tehdit görüyorsak ve nasıl bir ajanda varsa ona cevaben bir aksiyon alıyoruz ve somut adımlar atıyoruz. Bu yıllar içinde sürekli değişse de şu an geldiğimiz noktada sosyal medyada bile gördüğümüz üzere, bugün etkinliğimizde gösterdiğimiz fotoğrafta kadınların temsiliyetinin çok kapsayıcı olmayan ve tek tip bir güzellik algısı olduğunu gösteriyor. Online içeriklerin yaklaşık %90’ının yapay zeka tarafından üretilen içeriklerden oluştuğunu görüyoruz. Şu an güzelliğin karşısındaki en büyük gündem yapay zeka. Daha doğrusu gerçek güzelliğin temsiliyetini yapay zeka kapsamında ele almamız gerekiyor. Gerçek güzelliğin karşısındaki gündem neyse ona göre pozisyon alıyoruz.
Güzellik markaları şu an ön planda ve inanılmaz bir tüketim kültürü içerisindeyiz. Siz diğer markalara öncülük edeceğinizi düşünüyor musunuz?
Son 20 yılın ilk gerçek güzellik kampanyasının lansmanını çok cesur bir hamleyle yapmıştık. Yıllar içinde sektör bizi bir şekilde ne gururluyuz ne mutluyuz ki takip etti. Her marka bunu yapsın gibi bir çağrımız ya da beklentimiz yok ama biz Dove olarak duruşumuzu belli ediyoruz çünkü markamızın özünde gerçek kadınları temsil etmek var. Bu arada yapay zekaya da karşı değiliz ama sadece gerçek kadınların temsiliyeti karşısında daha kapsayıcı olması gerektiğini düşünüyoruz. Bir yandan da gerçek güzellik komut rehberini bunun için oluşturduk. Yapay zekayı kullanmak isteyenler için veya bir kadının görselleştirilmesinde daha kapsayıcı ve çeşitli bir güzellik algısı ortaya koymak üzere adım atmak istedik çünkü gelecek bugün itibariyle başlıyor.
Birce Akalay ile yollar nasıl kesişti?
Biz zaten kendisiyle daha önce çalışmıştık. Kendisi yıllar içinde sektördeki duruşuyla konuşmalarıyla Dove’a çok uygun olduğunu düşündüğümüz, şeffaf ve kendi akışında kalan bir insan. O yüzden kapısını çaldık ve bence harika bir birliktelik oldu.
Kampanyayı konuşmaya başladığımızda herkes inanılmaz heyecanlandı. Yapay zeka pazarlama için de çok yeni bir alan, bu yüzden fikir açısından inanılmaz güzeldi. Ben kişisel olarak çok mutluyum. Ekip arkadaşlarımızdan ve katılımcılardan da çok olumlu geri bildirimler aldık. Güzellik gerçek kalsın demeye devam ederek bundan sonra da kadınlar için güzelliğin bir anksiyete değil mutluluk kaynağı olduğundan emin olana kadar ki bu çok uzun bir yolculuk, çalışmalarımıza devam edeceğiz.