Dünyayı giydiren Türk markaları -1
Dünyaya ihraç ettiğimiz ürünler arasında hazır giyim üçüncü sırada yer alıyor. Yarattığı ekonomik değerin yanı sıra sektör için “ülkemizin dünyaya açılan kapısı” demek de mümkün. Veriler ışığında hazır giyim sektörünün ihracat karnesini incelerken, dünyayı giydiren Türk markalarını da mercek altına aldık.
Küresel hazır giyim sektörünün önemli aktörlerinden biri Türkiye. Öyle ki Türkiye İhracatçılar Meclisi Başkanı Mustafa Gültepe’nin ifadeleriyle dünyanın altıncı, Avrupa’nın üçüncü tedarikçisi konumundayız. Ülkenin en önemli üçüncü ihracat kalemi olmasının yanı sıra 81 ilin tamamında üretim yapan hazır giyim sektöründeki 62 bin üretici, yaklaşık 643 binden fazla kişiye istihdam sağlayarak da ülke ekonomisinin bel kemiği sektörlerinden biri konumunda. Bugün dünya genelinde bininci mağazasını açan markamız da var, Rusya’da her iki kişiden birinin dolabına girmeyi başaran markamız da… Küresel arenada ülkemizi temsil eden markalara geçmeden önce gelin önce hazır giyim sektöründe ihracat rakamlarına daha yakından bakalım…
Hazır giyim sektörünün 2023 ihracat karnesi
Türkiye İhracatçılar Meclisi tarafından açıklanan verilere göre, 2023 yılında hazır giyim ve konfeksiyon sektörü 19,3 milyar dolarlık bir değer yarattı. Genel ihracat içindeki yüzde 7,5’luk payıyla da otomotiv sektörü ve kimyevi maddeler sektörünün ardından üçüncü sırada konumlanıyor.
Avrupa’da Türk modası!
2023 yılında sektörel ihracatın yüzde 59,9’u Avrupa Birliği ülkelerine yönelik gerçekleştirildi. Türkiye’den en fazla hazır giyim ve konfeksiyon ihracatı yapılan ülkelerde ise listenin zirvesinde yüzde 15,8’lik payıyla Almanya yer alırken onu İspanya (yüzde 11,7) Hollanda (yüzde 9,1), İngiltere (yüzde 7,9) ve Fransa (yüzde 5,7) takip ediyor.
İHKİB verilerine göre 2023 Ocak-Aralık döneminde Türkiye’den en fazla hazır giyim ve konfeksiyon ihracatı yapılan ilk 10 ülkeye toplam 12,8 milyar dolar değerinde ihracat gerçekleştirildi. Bu 10 ülkenin 19,3 milyar dolarlık sektörel ihracat içinde payı yüzde 66,3 olarak hesaplanıyor.
Yüksek oranlı ihracat artışı kaydedilen ülkeler hangileri?
2023 yılında bir önceki yıla kıyasla ihracatı yüksek oranlı artan ve dolar değeri de yüksek, ihracat artışında öne çıkan ülkelerin başında yüzde 47,7 artış ile Polonya geliyor. Diğer yandan, 2023 yılında Suudi Arabistan’a yapılan ihracatın yüzde 131,7 oranında artması ise dikkat çekici.
Dünyayı Türk modasıyla buluşturan markalar
LC Waikiki
5 kıtada, 82 ülkede hizmet veren LC Waikiki bulunduğu pazarların 23’ünde lider konumda olarak, dünyayı giydirme misyonuyla emin adımlarla ilerliyor. 2023 yıl sonu itibarıyla yaklaşık 55 bin kişiye istihdam sağlayan marka 2023’ü 1,1 milyar dolarlık ihracat geliriyle kapadı.
DeFacto
Global bir Türk markası olma amacıyla yolculuğunu sürdüren DeFacto bugün 100 ülkede 500’e yakın mağazası ve online pazaryerleriyle tüm dünyada milyonlarca müşterinin hayatına dokunuyor. Marka toplamda 15 bini aşkın çalışanıyla tüm dünyada bilinir bir moda markası olma yolunda ilerliyor.
Penti
2011 yılında ilk uluslararası mağazasını Romanya’da açan Penti, 2012’de dünya devi Carlyle Group ile ortaklığa giderek dünya çapında bir marka olma yolunda önemli bir adım attı. Bugün 34 ayrı ülkede yaklaşık 200 mağazası bulunan Penti, başta Balkan ülkeleri olmak üzere Amerika’dan Suudi Arabistan’a, İngiltere’den Moğolistan’a dünyanın birçok yerinde, her milletten insanı ürünleriyle buluşturuyor.
Avrupa’nın en büyük 3 üretici firmasından biri konumunda olan Penti yüzde 84,7 kadın yönetici oranı ve yüzde 90,1 kadın çalışan oranı ile de cam tavanları yıkan markalar arasında yer alıyor.
Mavi
1991 yılında İstanbul’da kurulan Mavi, 30 yıllık denim uzmanlığından aldığı güçle bugün global bir moda markası konumunda. Mavi, ABD, Kanada, Almanya, Rusya ve Avustralya’nın aralarında bulunduğu 34 ülkede, 456’sı Mavi shop olmak üzere yaklaşık 4 bin 500 noktada perakende, toptan ve online kanallar aracılığıyla müşterileriyle buluşuyor… Global Mavi ekibinde yaklaşık 5 bin kişilik ekip yer alıyor.
Koton
28 ülkede 433 mağazası bulunan Koton toplamda 57 ülkede online satış gerçekleştiriyor. Ürünlerinin yaklaşık yüzde 90’ını Türkiye’de üreten marka, 8 binin üzerinde çalışana sahip. Marka küresel bir moda devi olma yolunda ilerlerliyor. Aynı zamanda Koton çalışanlarının yüzde 72’si kadınlardan oluşuyor.
COLIN’S
Global moda markası olma vizyonuyla yolculuğunu sürdüren COLIN’S, 2022 yılında faaliyet gösterdiği ülkelerin sayısını 39’a, toplam mağaza sayını ise 575’e çıkardığını duyurmuştu. C O L I N ’ S G l o b a l Pazarlama ve IK Direktörü Önder Ön, daha önce yayınlanan bir röportajında, “COLIN’S faaliyet gösterdiği pazarlardaki başarılarını hem araştırma sonuçları hem de aldığı ödüllerle ortaya koyuyor. Rusya’da her 2 kişiden 1’inin gardırobunda COLIN’S marka jean bulunurken, COLIN’S Ukrayna’nın ise en çok bilinen Türk markası olarak başarısını sürdürüyor” ifadelerini kullanmıştı.
Kiğılı
Türkiye’de 67 ilde 225 mağaza ve online kanallar aracılığıyla tüketicilerle buluşan Kiğılı, yurt dışında Avusturya, Fransa, Kıbrıs, Irak, Gürcistan, Türkmenistan, Makedonya, Suudi Arabistan, Kazakistan, Rusya ve Kosova’da toplam 40 satış noktasıyla hizmet veriyor. Marka, dünya üzerine yayılmış 300’e yakın satış noktasına haftada 150 binin üzerinde ürün gönderiyor.
Ramsey
Bugün Türkiye ve dünyanın dört bir yanında 78 mağazası bulunan RAMSEY, yurt içinde 58 mağaza ile yerli tüketiciye erkek giyiminde son trendlerini sunarken, yurt dışında ise Makedonya, Ukrayna, Azerbaycan, Birleşik Arap Emirlikleri, Ermenistan İsrail, Katar, Kazakistan, Rusya gibi yükselen pazarlarda müşterilerle buluşmaya devam ediyor.
Sarar
Türkiye’de dört büyük üretim fabrikası ve 3 bin 500’ün üzerinde çalışanı ile hazır giyim sektöründe dünya markalarıyla yarışan Sarar, günümüzde 4 kıta ve 14 ülkede olmak üzere yurt dışında 21 şehirde hizmet vermeye devam ediyor. Sarar’ın, Sarar Kadın, Interview Sarar, CCS, Sarar Eşarp, Sarar Premium, Sarev ve Sartoria Sarar markaları ile yurt dışında toplam 29 mağazası bulunuyor.
İpekyol
İpekyol, bugün yurt içinde 242, yurt dışında 53 mağaza sayısıyla Azerbaycan, Bahreyn, Birleşik Arap Emirlikleri, Kazakistan, Kıbrıs, Kuzey Irak, Kuveyt, Katar, Lübnan, Suudi Arabistan, Gürcistan, Ürdün ve Mısır olmak üzere 13 ülkede ürünlerini satışa sunuyor. Marka, Merkez Ofis, Edirne Fabrikası ve mağazalar olmak üzere toplam 2 bini aşkın çalışanına istihdam sağlıyor.
D’S Damat
Erkek giyim modasının öncü markalarından D’S Damat, son yıllarda hızla büyüyerek Türkiye genelinde 128 noktada, dünyada 35 ülkede erkeklerin giyim alışkanlıklarını değiştirmeye, en özel anlarına şahitlik etmeye devam ediyor.
Dosyamızın ikinci bölümünde sektörün önde gelen paydaşlarıyla Türk hazır giyim sektörünün bugününü ve gelecek hedeflerini konuştuk… Sakın Kaçırmayın!