Her iki kişiden biri yurt dışında tatil yapacak
Yaz sezonunun yaklaşmasıyla Türkiye’nin turizm bölgelerinden de hareketlilik sinyalleri gelmeye başladı. Öte yandan küresel enflasyon, dünya çapında, farklı ülkelere seyahat etmek isteyen turistlerin tatil planlarını ve seyahat tercihlerini de etkilemeye devem ediyor. Küresel çapta 27 bin katılımcıyla gerçekleştirilen Seyahat Beklentileri 2024 araştırması, her 2 kişiden birinin (yüzde 52), yaşadıkları ülkelerden daha ucuz ülkelerde, yaşam maliyetlerinin düşük olduğu destinasyonlarda tatil yapmak istediğini ortaya çıkardı. Ancak bir istisna da mevcut; Her 2 tüketiciden biri konaklama veya seyahat deneyimlerini genel anlamda iyileştiren teklifleri reddetmiyor.
Konuyla ilgili değerlendirmelerini paylaşan turizm odaklı premium ajans IQUEEM’in Kurucusu Berkun Meral, “2024’ün en önemli gündemlerinden biri olan yaşam maliyeti artışları, kur farkı veya diğer sebeplerle yaşamanın daha ucuz olduğu ülkeleri ve iyi deneyimleri hesaplı fiyatlarla sunan tesisleri ön plana çıkarıyor. Bu arayışı değerlendirmek isteyen turizmciler için önemli fırsatlar var” dedi.
Seyahat planlarının önündeki engel: Yaşam maliyetleri
33 ülkeden 27 binden fazla turistin katıldığı araştırmada, katılımcıların yüzde 62’si artan yaşam maliyetlerinin seyahat planlamalarını etkilediğini söylüyor. Enflasyonun 2023 ve 2024’te küresel bir sorun olduğuna dikkat çeken Berkun Meral, “Enflasyon, son tüketicinin geleceği planlarken daha temkinli davranmasını ve keyfi taleplerinden ödün vermesini beraberinde getirdi. Yine de yaz tatilleri, özellikle masa başı çalışan kesim için önemli kaçış noktaları olmayı sürdürüyor. Doğru iletişim kanalı bulunduğunda, tatilde masraftan kaçınmayan tüketicilere erişmek ve yaşam maliyetlerinin turizm gelirlerine etkisini en aza indirmek mümkün. Bu etkileşimi kurmanın yolu ise online görünürlükten ve turizm sektörü için dijital pazarlamadan geçiyor” diye konuştu.
Avrupa’daki lüks otellerin fiyatı son 2 yılda yüzde 70 arttı
Enflasyonun ve artan yaşam maliyetlerinin etkisinin lüks turizmde dahi hissedildiğine dikkat çeken Berkun Meral, “Seyahat şirketi Virtuoso’ya göre Avrupa’daki lüks otel fiyatları bu yıl zirve seviyelere ulaştı. Ortalama geceleme fiyatları 2019’a kıyasla yüzde 70 arttı. Rezervasyonların yoğunlaştığı temmuz ayında ise bu artışlar yüzde 85’leri bulabiliyor. Buna rağmen dünyanın dört bir yanında lüks seyahate önem veren ve seyahat deneyiminden ödün vermeyen bir kitle de var. Türkiye, Avrupa’daki fiyat artışlarının 2019’a kıyasla yüzde 70’i bulduğu bu ortamda euro veya dolar harcayan, aynı zamanda tatil tercihini yaşama maliyetlerinin daha düşük olduğu ülkelerden yapmak isteyen turistler için ideal destinasyonlardan birine dönüşüyor” dedi.
Gerçek ve premium deneyimler öne çıkıyor
Yaşam maliyetleri tatil planlarında bütçe kesintilerini beraberinde getirse de her 2 tüketiciden birinin konaklama veya seyahat deneyimlerini genel anlamda iyileştiren teklifleri reddetmediğine dikkat çeken Berkun Meral, değerlendirmelerini şu ifadelerle sonlandırdı:
“Bu trend de doğruluyor ki doğru teklifler, doğru kelime ve deneyimlerle, doğru zamanlarda kullanıcının karşısına çıktığında, satışa dönüşmesi fazlasıyla olası. Kaliteli hizmet, gerçek ve premium deneyimler, küresel çapta turistlerin tatil tercihlerini ve destinasyon seçimlerini etkileyen başlıca öğelerden biri.”