Tatlı kaçamakların resmi bayramı: Dünya Çikolata Günü’nüz kutlu olsun!
Dünyanın en popüler tatlılarından biri olan çikolataya adanmış Dünya Çikolata Günü, bu özel ikramın 1550 yılında Avrupa’ya ilk geldiği günün yıldönümü olarak 7 Temmuz’da kutlanıyor.
Her yıl 7 Temmuz’da kutlanan Dünya Çikolata Günü, çikolata tutkunlarının dünyanın dört bir yanında bir araya gelip bu lezzetli tatlıyı kutladığı özel bir gün. Kökeni eski Orta Amerika uygarlıklarına kadar uzanan çikolata, zaman içinde bir zevk ve tüketim nesnesi olarak küresel bir fenomene dönüştü. Günümüzde çikolata, birçok kültürde bayram, mutluluk ve paylaşımın sembolü olarak kabul ediliyor.
Çikolatanın tarihçesi, ilk olarak Meksika ve Orta Amerika’da Maya ve Aztek uygarlıklarıyla başladı. Bu uygarlıklar, kakao çekirdeklerinden yapılan içeceği değerli bir ticaret ve kültürel değişim aracı olarak kullandılar. İlk zamanlarda çikolata, acı ve baharatlı bir içecek olarak tüketilmiş, ancak Avrupa’ya yayıldıktan sonra tatlılaştırılarak günümüzdeki formunu aldı.
Dünya Çikolata Günü, çikolata sektörünün önemini vurgulamanın yanı sıra, bu lezzetli tatlıyı sevenlerin bir araya gelip keyifli zaman geçirdiği bir fırsat.
Kuşkusuz çikolatanın bu denli sevilen bir ürün haline gelmesinde ve devasa bir pazara dönüşmesinde markaların rolü yadsınamaz.
Dünyada; Mars, Mondelez International, Ferrero, Nestlé grupları pazarda başı çeken şirketler. Öyle ki Mars; Snickers, Twix, M&M’s, Bounty gibi ikonik ürünlerle pazarda hakimiyet kurmuş durumda. Yenilikçi ürünleri ve pazarlama çalışmalarıyla da öne çıkan bu markalar deyim yerindeyse bayrağı elinden bırakmıyor. Mondelez International da Toblerone, Milka, gibi köklü markalarıyla pazarda önemli yer tutuyor. Keza Ferrero da Nutella, Kinder Bueno, Ferrero Rocher gibi markalarıyla global çapta güçlü bir şirket. Nestlé ise Kit Kat gibi klasikleşmiş ürünlerinin yanı sıra, yenilikçi ürünleriyle de pazarda yerini alıyor ve çok seviliyor. Lindt & Sprüngli ise lüks çikolata segmentinde öne çıkan bir marka… Kaliteli ve özgün ürün yelpazesiyle öne çıkıyor.
Türkiye’de ise Ülker; Albeni, Ülker Çikolatalı Gofret gibi ikonik ürünlerle adından söz ettiriyor. Şölen, özellikle son zamanlarda ürettiği Ozmo Eggs gibi inovatif ürünlerle sektörde “ben de buradayım” diyen markalardan. Tadelle ise her dönemin vazgeçilmezi diyebiliriz… Uzun yıllardır pazarda yer alan ve tüketicilerin elinin en çok gittiği markalardan biri olan Eti’den söz etmemek de olmaz… Karam, Canga ya da tablet çikolatalarıyla ETİ de çikolata denince akla gelenlerden…
Dünya Çikolata Günü’nde yeni çikolata
Baylan, 100. yılında Harry Lenas’ın mirasını sürdürmek için “Baylan Özel” adında yeni bir çikolata çıkardı. Sütlü ve bitter olmak üzere iki çeşidi bulunan bu çikolata, Dünya Çikolata Günü’nde Baylan mağazalarında satışa sunuldu.
Söyleyecek sözü olanlar…
Dünya Çikolata Günü’nü konuşurken Tonys Chocolonely’den bahsetmemek olmaz…
Etik ve katkısız çikolataları kendi özel reçeteleriyle üretip tüketiciyle buluşturan Amsterdam merkezli bağımsız çikolata üreticisi Tony’s Chocolonely, ürünlerinin yanı sıra reklam kampanyaları ve cesur söylemleriyle de bilinen bir marka. Mevcut kakao üretiminin doğaya verdiği zararla ve ucuz işçilikle mücadele eden ve tüketicide farkındalık yaratmayı amaçlayan Tony’s, bu durumu çikolata barlarının şekline de yansıtıyor. Hollandalı 3 gazeteci tarafından kurulan marka, iş dünyasının iyilik için bir güç olarak istisna değil norm olması gerektiğini kanıtlamaya çalışıyor.
Bitki bazlı çikolatalar revaçta
Ekmekçilik, pastacılık ve çikolata alanındaki tecrübesiyle yiyecek ve perakende sektörüne yenilikçi ürünler sunan Puratos, Dünya Çikolata Günü vesilesiyle Taste Tomorrow (Yarının Tatları) araştırması sonucu ortaya çıkan çikolata trendlerini açıkladı. 50 ülkedeki tüketicilerle düzenli olarak yapılan anketler ve çevrim içi medyayı sürekli takip eden yapay zekâ teknolojisinin bir sonucu olan araştırmaya göre, bitki bazlı çikolatalara ilgi arttı. Araştırmaya göre, artık pek çok tüketici hem kendisi için iyi hem de gezegen için sürdürülebilir olan seçimler yapıyor. Hayvan ve gezegen dostu çikolata ürünleriyle ilgilenenler artık sadece küçük ve yenilikçi üreticiler değil. Global şirketler de tüketicilerin bitkisel bazlı gıda talebini karşılamaya başladı. Dünya genelindeki tüketicilerin yüzde 56’sı en az ayda bir kez bitkisel bazlı gıda satın alıyor. Özellikle çikolata kategorisinde, bitkisel bazlı ürünler hızla büyüyor ve önümüzdeki yıllarda bitkisel bazlı çikolata pazarının ortalama büyüme hızının, dünya çapındaki genel çikolata pazarının 3 katı olmasını bekleniyor.