Yapay zeka pazarlamacıların kabusu olabilir: Satışları düşürüyor!
Washington State Üniversitesi araştırmacıları tarafından yürütülen bir çalışmaya göre markaların ürünlerini yapay zekanın desteğiyle ürettiklerini açıklamaları satışlar üzerinde olumsuz etki yaratabiliyor…
Journal of Hospitality Marketing & Management dergisinde yayınlanan çalışmaya göre araştırmacılar, yapay zeka kullanıldığının açıkça belirtilmesiyle tüketici davranışları arasındaki ilişkiyi değerlendirmek için ABD’de 1.000’den fazla yetişkinle deneysel anketler gerçekleştirdi.
Araştırmayı gerçekleştiren ekibe liderlik eden Doçent Mesut Çiçek’e göre, bulgular sürekli olarak yapay zeka kullanıldığı belirtilen ürünlerin daha az popüler olduğunu gösteriyor. Çiçek, “Üründe yapay zekadan bahsedildiğinde, güven duygusunda azalma eğilimi gösteriyor ve bu da satın alma isteklerini azaltıyor. Güven duygusu, tüketicilerin yapay zeka destekli ürünleri nasıl algıladıkları konusunda kritik bir rol oynuyor” diyor.
Araştırmacılar, deneyleri gerçekleştirirken çeşitli ürün ve hizmet kategorilerinde sorular ve açıklamalar hazırladı. Bir deneyde katılımcılara aynı televizyon aynı açıklamalarla sunuldu. Tek fark, bir açıklamaya “yapay zeka” ibaresi eklenirken diğerinde bu ifade yer almadı. Ürün açıklamasında yapay zekanın yer aldığını gören grup, o televizyonu satın alma olasılıklarının daha düşük olduğunu ifade etti.
Pahalı ürün ve hizmetlerde kaygı artıyor
Araştırmacılar ayrıca “yapay zeka” ibaresinin kullanıldığı açıklamaların pahalı elektronik cihazlar, tıbbi cihazlar ve finansal hizmetler alından satın alma olasılığını daha çok düşürdüğünü söylüyor. Çiçek’e göre bu ürün ya da hizmetler; başarısızlık, parasal kayıp veya fiziksel güvenlik tehlikesi gibi daha fazla potansiyel risk taşıdığından, bu tür açıklamalar için yapay zekadan bahsetmek tüketicileri daha temkinli hale getirebiliyor ve bu da satın alma olasılığını düşürüyor.
Araştırmanın markalar için oldukça kritik veriler sunduğunu söyleyen Çiçek, şunları söylüyor: “Pazarlamacılar, ürün açıklamalarında yapay zekayı nasıl sunduklarını dikkatle değerlendirmeli veya duygusal güveni artırmak için stratejiler geliştirmeli. Yapay zekayı vurgulamak, özellikle yüksek riskli ürünler için her zaman faydalı olmayabilir.
Kaynak: Washington State University