Tüketiciler sepetinde “Yeşil Nokta”lı marka istiyor!
Tüketicilerin sürdürülebilirlik hassasiyeti her geçen gün artıyorken, gözlerin ambalajlar üzerinde “Yeşil Nokta” arıyor olması da sürpriz olmuyor elbette. Öyle ki ÇEVKO Vakfı “YEŞİL NOKTA Algı Araştırması” 2024 yılı sonuçları da yükselen bu hassasiyeti kanıtlar nitelikte. Araştırmaya katılan tüketicilerin yüzde 75’inden fazlası Yeşil Nokta’lı markalara güvendiklerini, satın almaları halinde geri dönüşüme destek oldukları için kendilerini iyi hissedeceklerini, Yeşil Nokta’lı ürünleri kullanmayı sürdüreceklerini ve başkalarına da önereceklerini bildiriyor.
Yeşil Nokta’lı markalar tüketicisine nasıl hissettiriyor?
Görüşülen kişilere “Yeşil Nokta” ile ilgili tanıtıcı bilgi verildikten sonra ortaya çıkan sonuçların daha da çarpıcı hale geldiğini vurgulayan ÇEVKO Vakfı Genel Sekreteri Mete İmer “Uluslararası Yeşil Nokta işareti ile ilgili kısa bilgilendirme sonrası tüketicilerin yüzde 75’ten fazlasının;
- Yeşil Nokta’lı ürünleri satın aldığı için geri dönüşüme destek olduğunu,
- Yeşil Nokta’lı ürünlerin çevrenin korunmasına katkı sağladığını düşündüğünü,
- Yeşil Nokta’lı markayı kullandığında kendini daha iyi hissettiğini,
- Yeşil Nokta’lı ürünleri olan markalara güvendiğini,
- Yeşil Nokta işareti olan markaları kullandığını ve kullanmaya devam edeceğini,
- Yeşil Nokta işareti olan markaları tanıdıklarına da kullanmaları için önerdiğinin altını çiziyor.
Tüketiciler Yeşil Nokta’lı markalara dair ne düşünüyor?
Yeşil Nokta’yı ambalajlarında kullanan şirketler için araştırmaya katılan tüketicilerin yüzde 74’ünden fazlası bu şirketlerin:
- Ambalaj atıklarının geri dönüşümü ile ilgili yasal yükümlülüğünü yerine getiren,
- Sürdürülebilirlik konusunda çalışan,
- Çevreye olan etkilerini hesaplayan,
- Geri dönüşüme mali destek veren,
- Üretici Sorumluluğu’nu uygulayan şirketler olduğunu düşünüyor.
Ürünün çevreye olan etkisi tüketicilerin ürün satın alma kararlarında en etkili dört faktör arasında yer alıyor
“YEŞİL NOKTA Algı Araştırması”na katılanlardan ürün satın alırken seçtikleri markalara karar vermelerinde etkili olan en önemli dört faktörü seçmeleri istendiğinde tüketicilerin yüzde69’u ürün kalitesi, yüzde 60’ı ürün fiyatı, yüzde 50’si ürünün çevreye olan etkisi, yüzde 44’ü ise ürünün son kullanım tarihi olduğunu söylüyor.
Satın alacakları ürünün çevreye etkisini nasıl belirlediklerine ilişkin verilen seçeneklerden tüketicilerin yüzde 79’u ürünün ambalajı üzerindeki görselleri ve yazıları kontrol ettiği, yüzde 43’ü bildiği, güvendiği markaları satın aldığını, yüzde 31’i ise ürünün markasını internette incelediği yönünde görüş bildiriyor.
Araştırmanın metodolojisi
“YEŞİL NOKTA Algı Araştırması”, ZENNA Kurumsal Marka Yönetimi Araştırmaları ve Danışmanlığı tarafından ÇEVKO Vakfı için gerçekleştirilmiştir.
Araştırma kapsamında, ambalaj atıkları konusunda tüketici tutum ve davranışları, tüketicilerin market alışverişinde konuya olan duyarlılığı ve YEŞİL NOKTA işareti olan markalara yönelik algılarını ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Araştırma, Nisan 2024 tarihinde Türkiye halk geneli nezdinde 18 yaş ve üzeri kişilerle olmak üzere, 7 bölgeyi temsilen 26 ilde 1.000 kişi ile CAWI (Online anket uygulama yöntemi) yöntemi ile görüşülerek gerçekleştirilmiştir.
Araştırma kapsamında online (CAWI) görüşme yöntemine bağlı olarak DE SES ve 65 yaş üzeri nüfus oranı olması gerekenin altında tutulmuştur. Bu da Türkiye’de 18 yaş ve üzeri resmi rakamlara göre 65 milyon olan nüfus yerine 50 milyon nüfusun temsiliyeti anlamına gelmektedir. Araştırma, Türkiye halk geneli nezdinde 18 yaş ve üzeri 50 milyon insanı temsil etmektedir.