Gamer’ların kalbini fetheden markalar
Marketing Türkiye için VeriNays tarafından gerçekleştirilen 2024 Gamer Dünyası Araştırmasının ilk bölümünde gamer’lar için oyun algısından dönüşen alışkanlıklarına dek kapsamlı bir analiz yer alıyordu. Şimdi ise sırada “gamer’ların kalbini fetheden markalar” var! Oyun içeriklerini nereden izliyorlar? Hangi yayıncılar zirvede? Bilgisayardan oyuncu ekipmanlarına dek hangi markalar önde, sektörde kimler için fırsat var? Hepsi ve daha fazlasının yanıtları araştırmanın ikinci bölümünden geliyor…
Dizi ve filmlerin yanında oyun da olsun
Oyun fiyatlarının yükselişinden daha az etkilenmek ve daha fazla oyuna erişim sağlamak için yıllık abonelik sunan oyun platformlarına üyelik de yüksek seviyelerde seyretmiyor. Öyle ki oyuncuların yaklaşık yarısının herhangi bir oyun platformuna üyeliği bulunmuyor.
Netflix Games (yüzde 17) ve Amazon Prime Gaming (yüzde 16) gibi ana odağı oyun olmayan platformların abonelik oranları yalnızca oyun özelinde hizmet veren üyelik modellerinin beklenen seviyelerde olmadığına işaret ediyor. Geçtiğimiz yıl yüzde 9 olarak ölçülen Playstation Plus aboneliği, bu yıl yüzde 24 ile abonelik sahibi olanlar arasında liderliğe yükseliyor.
Oyun içeriğinde YouTube öne çıkıyor
Her alanda bilgi, eğlence ve gündem takibi gibi ihtiyaçlara karşılık veren ve tüm görsel içeriklerde öne çıkan YouTube, oyun dünyasında da ilk sırayı kaptırmıyor. Instagram’ın genel kitledeki popülerliği yine oyun alanında da kendisini göstererek mecrayı ikinci sıraya taşıyor. Oyuncu kitlesi için önemli bir mecra olan Twitch ise üçüncü sırada. Bu mecralarda takip edilen isimler ve kanallar arasında Elraenn, wtcN, Pinti Panda, Enis Kirazoğlu, Sese Gel, Pqueen, Barış G ve Easter GamersTV yer alıyor.
Oyun bilgisayarı denince Monster…
Oyun dünyası elbette sadece oyunlardan ibaret değil. Oyunculara özel olarak tasarlanan ve birbiriyle ilişkili birçok ürün de ekosistemin önemli bir parçasını oluşturuyor. Bu ürünler içinde en başat olanı ve oyuncu bütçesi adına en büyük gider kalemi şüphesiz oyun bilgisayarları. Oyuncular piyasadaki farklı markalardan haberdarlar. Ancak sahiplik konusunda marka setleri biraz daha daralıyor.
Oyun bilgisayarı seçerken bilgisayarın “hızlı olması”, “ekran çözünürlüğü”, donma/takılma yapmaması” en önemli üç kriter olarak ön plana çıkıyor. Bu kriterler ışığında ise Monster, Asus ROG, Lenovo, MSI ve Casper Excalibur tercih sıralamasında ilk beşte yer alan markalar oluyor.
Ekipman seçerken ilk kriter fiyat/performans
Oyuncular tüm bu yan ekipmanları satın alırken teknik özelliklerden önce ürün kalitesi ve markanın gücüne önem veriyor. Bu ekipmanlar görece daha çabuk yıpranabilecek bir yapıda olduğu için fiyat/performans oranı en önemli kriter olurken markanın kalitesi ve markaya duyulan güven hemen ardından gelen kriterler oluyor.
Oyuncu ekipmanları
Oyuncu bilgisayarları dışında diğer ekipmanlara bakıldığında, en çok sahip olunanlar oyuncu mouse’u, klavyesi ve kulaklığı oluyor. Oyuncu koltukları ise her ne kadar sahip olunmak istenen bir ekipman olsa da diğer yan ekipmanlara göre yüksek fiyatları sebebiyle daha geri plana atılıyor.
Oyuncu mouse’u ve kulaklığı marka bilinirliklerinde, bilgisayar kategorisindeki gücünü buraya da yansıtan Monster yine ilk sırada yer alıyor. Logitech bilinirlik konusunda ikinci sırada yer alırken, uzun zamandır ekipman alanına odaklanması ve burada uzman algılanması sahiplik konusunda markayı ilk sıraya yerleştiriyor.
Oyuncu koltuklarında markaların bilinirlikleri ve tercih sıralamalarında oldukça güçlü bir ilişki gözlemleniyor. Bu kategoride sırasıyla Rampage, Xdrive, Hawk, Corsair ve Türksit hem bilinirlikte hem tercihte ilk beş arasına giren markalar olarak öne çıkıyor.
Sadece su lütfen…
Elbette oyun oynamaya ayrılan süre göz önüne alındığında, bu etkinlik esnasında gerçekleştirilen yiyecek-içecek tüketimini irdelemeden geçmek olmaz. Oyun sırasında en çok tercih edilen içecekler; su, kola ve soda gibi soğuk içeceklerden oluşuyor. Çay ve kahve gibi sıcak içecekler ise soğuk içeceklerin ardında sıralanıyor.
En fazla tüketilen içecek markalarında Coca-Cola açık ara farkla ilk sırada yer alıyor. Su tüketiminin genellikle evde yer alan damacanalardan yapılması marka belirtilmemesinde ana etken olsa da bu alanda markaların herhangi bir yenilik veya oyuncu kitlesine özel ürünler üretmemesi ilgi çekici.
Oyun sırasında ne yenir?
Atıştırmalık tercihleri arasında cips, kuruyemiş ve çikolata ilk üç sırada yer alıyor. Bu listede sağlıklı atıştırmalık olarak düşünebileceğimiz meyve dördüncü sırada. Yemek yeme alışkanlıklarına baktığımızda ise tahmin edilenin aksine oyuncu kitlesinin ağırlıkla yemeklerini evde yediği, ara sıra dışarıdan sipariş verdikleri görülüyor. Çoğunlukla evde yemek yiyenlerin oranı yüzde 70 seviyelerindeyken, ağırlıklı dışarıdan sipariş verenler yüzde 30 seviyelerinde kalıyor. Dışarıdan verilen siparişlerde ise pizza, hamburger ve döner tercih ediliyor.
Oyun sırasında acıkan soluğu Yemeksepeti’nde alıyor
Dışarıdan yemek söyleme uygulamaları arasında ise geçmiş dönem çalışmamızla aynı oranları görüyoruz.
Yemeksepeti’nin bu alandaki birinciliği devam ediyor. Rakiplerinden çok sonra piyasaya girmiş olan Trendyol Yemek ise ikinci sıradaki yerini koruyor.
Araştırmanın Metodolojisi
Marketing Türkiye için VeriNays tarafından gerçekleştirilen 2024 Gamer Dünyası araştırması, 15-45 yaş arası, Türkiye geneli illerde ikamet eden, mobil, PC veya konsoldan oyun oynayan 400 kadın (yüzde 25) ve erkek (yüzde 75) ile gerçekleştirildi. Görüşmeler CAWI data toplama yöntemiyle yapıldı
Keşfedilmemiş fırsatlar var!
✓ Geçen sene yaptığımız çalışmamızla sonuçları karşılaştırdığımızda oyun oynama davranışlarının, tercih edilen oyunların hatta oyun oynama esnasında tüketilen yiyecek ve içeceklerin oldukça benzer olduğunu görüyoruz.
✓ Burada en önemli değişiklik, mevcut ekonomik şartların satın alım davranışlarına etkisi. Oyunlara eşlik eden atıştırmalık ve içecek gibi hızlı tüketim ürünlerinde bunun etkisi çok daha az görülürken daha yüksek harcama kalemlerini içeren bilgisayar ve oyuncu ekipmanlarına yapılan yatırımlarda eskiye göre daha temkinli bir kitleyle karşı karşıyayız. Bu nedenle markaların, bu ürünlerde, uzun süreli kullanım algısını pekiştirmesi, satış sonrası destek konusunda da duruşlarını güçlendirmesi tüketicilerin tercihleri konusunda etkili olacaktır.
✓ Oyun dünyası büyüdükçe bu alanın bir iletişim mecrası olarak etkisi da artıyor. Burada henüz tüketilmemiş çok fazla fırsat mevcut. Oyun içi satılan markalı ürünlerden, oyunculara özel atıştırmalık/içecek ürünlerine kadar her marka için keşfedilmesi gereken geniş alanlar sahiplenilmeyi bekliyor.