Ekonomik krizlerde başarılı medya planı nasıl yapılır?
Bu yazıda, ekonomik krizlerde tüketici davranış analizinin medya stratejilerini nasıl şekillendirdiğini ve Mindshare’in bu süreçte kullandığı araçların birkaçından bahsedeceğim.
Medya tüketim değişikliklerini anlamanın önemi
Kriz dönemlerinde tüketicilerin medya tüketiminde gözle görülür değişiklikler yaşanır; kullanılan medya kanalları, bu kanalların tüketim zamanları, süreleri ve yerleri de her segment için farklılık gösterir. Mindshare olarak, tüketici segmentlerinin yaşam tarzlarını, alışkanlıklarını ve medya kullanım eğilimlerini analiz etmek için GroupM’e özel “Audience Origin” tool’unu kullanıyoruz. Türkiye’nin en geniş kapsamlı tüketici araştırmasına dayanan bu sistem, yılda dört kez yapılan veri güncellemeleri ve yapay zekâ destekli analitik programıyla mikro segmentleri marka ihtiyaçlarına göre ayrıştırarak detaylı içgörüler sunmamızı sağlıyor. Diğer yandan değişen tüketici alışkanlıklarını hızlıca yakalayarak yıllara yayılan veri analizleriyle etkili hedefleme imkanı sunuyor.
Örneğin, sağlıklı yaşamı benimseyen bir segmentin medya alışkanlıklarındaki değişimi görmek, bu segmenti hedefleyen markalar için kıymetlidir. Müşterilerimiz sıkça şöyle sorar: “Audience Origin ile belirlediğiniz mikro segmentlerin dijital platformlardaki tam karşılıklarını bulabiliyor musunuz?” Buna çözüm olarak kullandığımız bir diğer sistem “Audience Translator” ile ise dijital platformlarda bire bir eşleşmeler yapıyor, hata riskini ortadan kaldırarak bütçenin daha verimli kullanılmasını sağlıyoruz.
Duygu analizinin rolü
“Çevrimiçi Duygu Analizi” metodumuz, ekonomik krizler sırasında kullanılabilecek bir başka güçlü aracımız. Sosyal medya ve dijital platformlarda yapay zeka destekli analizlerle tüketicilerin ruh hallerini, endişelerini ve markalara dair duygularını anlayabiliyoruz. Bu içgörüler, markalarımıza duygusal olarak yankılanan mesajlar geliştirmeleri için rehberlik ederken, kampanya etkinliğini artırmayı ve hedef segmentlerle bağ kurmayı destekliyor.
Medya planlamada çeviklik
Ekonomik durgunluklar, tüketici öncelikleri ve davranışlarında hızlı değişimlere yol açar; bu dönemde çeviklik medya planlamada her zamankinden daha da önemli bir hal alır.
Mindshare olarak “GroupM çevik MMM” (Marketing Mix Modeling) araçları ile tüketici trendlerini analiz ediyor, yapay zekâ destekli tahminlerle medya yatırım stratejilerini şekillendiriyoruz. Ekonomik, satış, rekabet ve medya verilerini sürekli olarak takip edip analiz eden bu araçlar, medya bütçesini gerçek zamanlı optimize etmemize yardımcı oluyor. Çevrimdışı tüketici davranışlarını çevrimiçi etkileşimlerle birleştirerek bütüncül bir analiz yapıyor ve medya stratejisinin iş sonuçlarına katkısını ölçüyoruz. Örneğin, ekonomik kriz sırasında satın alma frekansını azaltan tüketicilere, yeni alışkanlıklarına göre zamanlanmış hedeflemeler yapıyoruz.
Bu yöntemler bir arada kullanarak en verimli sonuçları elde ediyoruz: “GroupM çevik MMM” ile trendleri önceden belirleyip stratejimizi uyarlıyor, gerçek zamanlı geri bildirimlerle medya bütçemizi etkinliğini maksimize ediyoruz.
Etkin programatik reklamcılık
Ekonomik durgunluk dönemlerinde medya yatırımlarının etkinliğini en üst seviyeye çıkarmak, ROAS’ı artırmak için programatik reklamcılık, gelişmiş hedefleme algoritmalarıyla çok daha önemli hale geliyor.
Günümüzde programatik satın alma oldukça kompleks bir sisteme dönüştü. Tüketiciye dokunan pek çok dijital iletişim kanalı barındırıyor: Entegre video, entegre Ses, entegre gösterim, oyun içi görsel ve ses iletişimi, internet bağlantılı televizyonlar, e-ticaret iletişim mecraları, dijital outdoor, yerel dijital kanallar. Bu temas noktalarına ulaşım da pek çok DSP’den oluşan kompleks bir ara katman vasıtası ile oluyor. Bu kompleks yapıda tüketicilerin ekonomik durgunluk ya da farklı sebeplerle değişen yaşam tarzları ve medya kullanım alışkanlıklarına göre erişim ve frekans planlamak; hedefleme yapmak son derece zor bir hal alıyor. Bu ortamda etkin ve verimli hedefleme için GroupM’in Media Solutions çözümünü kullanıyoruz. Copilot sanal zeka sistemi ile desteklenen bu çözüm ile markalarımızın ölçülebilir iş çıktılarına göre planlama yapıyoruz ve üzerinde anlaştığımız bütçeye göre hedef medya ya da iş çıktısı garantisini veriyoruz. GroupM Media Solutions bize aynı zamanda son derece gelişmiş bir marka güvenliği sistemi de sağlıyor, böylece rakipsiz bir ROAS optimizasyonu sağlıyoruz.
Sonuç
Ekonomik krizlerde başarılı medya planlaması, büyük veriyi yapay zeka tabanlı analiz araçlarıyla işleyip tüketici davranışlarını hızla anlamayı, öngörülen trendlere göre medya stratejilerini ayarlamayı gerektirir. Mindshare olarak, markalarımıza bu zorlu zamanlarda yol göstermek için gereken araçları ve yetenekleri bünyemizde barındırıyoruz.
Tüm pazarlama profesyonellerini, Mindshare’in sunduğu araçları ve yetenekleri keşfetmeye ve ekonomik durgunluğun etkilerini nasıl aşabileceklerini konuşmaya davet ediyorum. Bu zor zamanlardan nasıl daha güçlü çıkabileceğimizi beraber planlayalım.