Kozmetikte yerli markaların yükselişi!
Marka sayısıyla, ürün çeşitliliğiyle hayli renkli bir pazar kozmetik sektörü. Her ihtiyaca, her bütçeye göre ürün bulmak mümkün. Bu çetin rekabette son yılların parlayan yıldızı ise yerli kozmetik markaları… Pek çok yerli marka pazardaki ağırlığını günbegün artırıyor… Peki, sektörde öne çıkan yerli kozmetik markaları hangileri? Tüketicilerin yerli markalara olan ilgisi nasıl bu denli arttı? Yanıtlar, başarılı yerli markaların temsilcilerinden geliyor…
Kimi kendi ihtiyacına yönelik ürün bulamadığından, kimi ise “dünya markası olmak” hedefiyle yola çıkmış yerli kozmetik markalarının… Örneğin Aslı Şen, markası Ashley Joy’u kurmadan evvel işlem gören saçlarını eski ışıltısına kavuşturacak ürün aramış uzunca bir süre. Pek çok ürünü deneyen ama istediği sonuca ulaşamayan Şen, çeşitli doğal yağlardan kendine bir karışım hazırlıyor. En başta kendi aldığı olumlu sonuçtan ilham alan Şen’in markası Ashley Joy da böylece ortaya çıkıyor.
Benzer hikayelerle yola çıkan pek çok marka var bu günlerde. Çoğu da başarılı kadın girişimciler tarafından yaratılan yerli kozmetik markaları, deyim yerindeyse sektöre yön veriyor. Öte yandan artık tüketici sadece güzel görünen ya da iyi kokan ürünlerle yetinmiyor; ürünlerin doğal içerikli olmasını, çevreye ve hayvanlara zarar vermemesini, sürdürülebilir bir üretim sürecinden geçmesini de talep ediyor. Bu taleplere yanıt veren yerli markalar, kısa sürede tüketicilerin güvenini kazanarak büyüyor.
Verilerle kozmetikte Türkiye
International Trade Center’ın verilerine göre Türkiye, kozmetik sektöründe dünyanın en büyük 29. pazarı. Ticaret Bakanlığı’nın 2023 raporuna göre ise kozmetik sektöründe faaliyet gösteren çok uluslu firmaların çoğu Türkiye’de üretim ve pazarlama faaliyetlerini yürütüyor. Aynı rapora göre Türkiye’deki ekonomik gelişmeye bağlı olarak, kozmetik ve kişisel bakım ürünleri pazarı her yıl ortalama yüzde 10 büyüyor. Pazarda doğal kozmetik ve kişisel bakım ürünlerinin payının ise yüzde 5 civarında olduğu tahmin ediliyor. Sektörde en büyük paya sahip olan ürünler ise saç bakım ürünleri. Şampuanlar saç bakım ürünlerinin yaklaşık yüzde 59’unu oluşturuyor. Traş ürünleri, tüy dökücüler, banyo ve duş ürünleri özellikle el sabunları, dudak ve göz makyaj malzemeleri, deodorantlar ve ter önleyici ürünler, parfümler, kolonyalar ve bebek bakım ürünleri başlıca üretilen ürünler.
Bakanlığın raporuna göre, Türk kozmetik sektörü yaklaşık olarak 179 ülkeye ihracat gerçekleştiriyor. 2022 yılında gerçekleştirilen sektör ihracatının yüzde 8’i Irak’a, yüzde 7,2’si ABD’ye ve yüzde 6,9’u Rusya’ya gerçekleştirilmiş. Türkiye’nin kozmetik maddeleri ithalatı, 2020 yılında 1,16 milyar dolarken, 2021 yılında yüzde 8,7 oranında artarak 1,26 milyar dolar olarak gerçekleşmiş. 2022 yılında ise bir önceki yıla göre yüzde 24,5 artışla 1,57 milyar dolar seviyesine yükselmiş. 2022 yılında kozmetik ürünleri ithalatımızdan en fazla payı alan ülkeler sırayla Fransa (yüzde 24), Almanya (yüzde 11,3) ve İrlanda (yüzde 9).
Peki, başarılı markalarıyla öne çıkan yerli marka temsilcileri sektördeki yerli marka rüzgarı hakkında ne düşünüyor? Yerli markaların güçlü ve zayıf yanları neler? Gelecek için neler planlıyorlar? Gelin, yanıtları başarılarıyla öne çıkan yerli marka temsilcilerinden dinleyelim…
Yerli markaların satışı belirgin oranda arttı
Cem Demiröz
Watsons Türkiye Pazarlama ve Ticaret Direktörü
✓ Yerli kozmetik markalarının yükselişine tanıklık etmemizin birkaç önemli sebebi bulunuyor. Bu sebeplerin başında ise tüketici eğilimlerinde yaşanan büyük değişimin ve teknolojinin yer aldığını söyleyebilirim. Artık tüketiciler global markaların yanı sıra yerli markalara da güven duyuyor. Türk markaların da oldukça dominant bir stratejiyle ilerlemesi, tercih edilmelerini sağlıyor.
✓ Yerli markaların satışlarında önceki yıllara göre belirgin bir artış gözlemliyoruz. Watsons olarak Türkiye’de ürettiğimiz ürünlerimizin sayısının son iki yılda üç katı artış göstermesinin de bu durumun kanıtı olduğunu söyleyebiliriz. Fiyat-performans dengesi, bu yükselişte önemli bir rol oynuyor. Global markalara kıyasla daha uygun fiyatlarla yüksek kalite sunabilmek, tüketicilerin tercihlerinde belirleyici bir etken oluyor. Özellikle piyasaya yeni giriş yapan markalar, genellikle gençler tarafından hayata geçirildiğinden hedef kitlelerinin ihtiyaçlarını daha iyi anlayarak hızlı ve etkili bir şekilde yanıt verebiliyor; böylece daha çok tercih ediliyor.
✓ Biz de Watsons olarak, 400’den fazla mağazamızda sunduğumuz geniş ürün gamıyla herkesin beklentisini karşılamaya özen gösteriyoruz. Hem global hem de yerli markaları müşterilerimizle buluşturarak onların ihtiyaçlarına en uygun seçenekleri sunmayı amaçlıyoruz. Ayrıca, yerli markaların gün geçtikçe daha fazla sosyal sorumluluk projesinde yer alması, oluşturulan sıcak teması daha da pekiştiriyor. Yaptıkları çalışmaların yanı sıra ambalaj konusunda da büyük yol kateden yerli markalar, tüketicilerin dikkatini daha fazla çekmeye başladı.
Köklü gelenekler modern bilimle köprü kuruyor
Atakan Özdemir
Otacı Genel Müdürü
✓ Yerli kozmetik markalarının yükselişinin arkasında Türkiye’nin köklü bitkisel tedavi gelenekleri ve yerel üretime olan güven yatıyor. Otacı olarak, 1955 yılında bitkisel pastillerle başlayan yolculuğumuz bugün kozmetik ve kişisel bakım alanında geniş bir ürün yelpazesiyle devam ediyor. Bu süreçte Türkiye’nin zengin botanik mirasını kullanarak ürettiğimiz doğal içerikli ürünler tüketicilerin güvenini kazanmamızı sağladı.
✓ Yeniden yapılanma sürecimizle birlikte markamızı yeni jenerasyonun beklentilerine uygun şekilde yeniden şekillendiriyoruz. Genç tüketicilerin doğal, sürdürülebilir ve çevre dostu ürünlere olan ilgisinin artması yerli markaların tekrar ön plana çıkmasına büyük katkı sağladı.
✓ Türk markalarının en güçlü yanlarından biri köklü geleneklerle modern bilim arasında köprü kurabilme yeteneği. Otacı olarak bu özelliğimizi daha da güçlendiren bir unsur, kendi şirketimiz özelinde ilk iki jenerasyonun eczacı olmasıdır. Otacı olarak ileriye dönük en büyük hedefimiz doğal ve bitkisel içerikli ürünlerimizi daha fazla tüketiciye ulaştırarak yerli ve uluslararası pazarlardaki büyümemizi sürdürülebilir kılmak.
✓ Bu amaçla ilk etapta 2030 yılına kadar AR-GE ve ÜR-GE yatırımlarımızı artıracağız ve akademik iş birliklerimizde derinleşmeyi amaçlayacağız. Açık inovasyona daha fazla odaklanarak, sektörümüzdeki değişimlere hızla yanıt verme yeteneğimizi artırmayı hedefliyoruz. Yurt dışı pazarlarda da aktif olarak faaliyet gösteriyoruz. Bugün 25’ten fazla ülkeye ihracat yapıyor ve özellikle Ortadoğu, Uzakdoğu, ABD ve Avrupa pazarlarına odaklanıyoruz.
Pandemi dönüm noktası oldu
Nurdan Duygu Yıldırım
The Purest Solutions Marka Müdürü
✓ Tüketiciler artık ürünlerin içeriklerine, üretim süreçlerine ve markaların çevresel sorumluluklarına daha fazla önem veriyor. Yerli markalar da bu talepleri karşılamak için temiz içerikli, doğal ve sürdürülebilir ürünler geliştiriyor. Ayrıca, dijitalleşmenin hız kazanmasıyla yerli markalar sosyal medya ve e-ticaret platformlarını etkin bir şekilde kullanarak geniş kitlelere ulaşabiliyor. Bu sayede marka bilinirliği ve müşteri sadakati artarken, yerli markaların rekabet gücü de uluslararası düzeyde yükseliyor.
✓ Türk kozmetik sektörü, son yıllarda hem yerel hem de global pazarda önemli bir oyuncu haline gelmesinde birkaç güçlü yönün etkisiyle gelişti. E-ticaret ve dijital pazarlamanın yaygınlaşması, Türk kozmetik markalarının daha geniş bir kitleye ulaşmasında kritik bir rol oynuyor.
✓ The Purest Solutions olarak hedeflerimiz hem yerel hem de uluslararası arenada sürdürülebilirlik odaklı büyümeyi sürdürmek üzerine kurulu. Öncelikle ürün yelpazemizi genişletirken çevre dostu ve vegan içeriklere daha fazla ağırlık vermeyi hedefliyoruz. Temiz içerik felsefemiz doğrultusunda, formülasyonlarımızı sürekli olarak geliştirip, daha inovatif ve etkili ürünler sunmaya devam edeceğiz. The Purest Solutions olarak sürdürülebilir ambalaj ve sıfır atık politikalarımızı daha da ileri taşımak istiyoruz. Gelecek hedeflerimiz arasında Latin Amerika ve Amerika pazarları da yer alıyor. Bu bölgelerdeki partnerlik süreçlerimizi tamamlayarak, inovatif ürünlerimiz ve sürdürülebilirlik vizyonumuzla güçlü bir varlık oluşturmayı planlıyoruz.
Yerli markalar pazarı yakından tanıyor
Selen Yorgun Tavit
Selen Kozmetik CEO’su ve URBAN Care Marka Kurucusu
✓ Son dönemde yaşanan ekonomik dalgalanmalar ve döviz kurlarındaki belirsizlik, ithal kozmetik ürünlerinin fiyatlarını artırarak tüketiciyi yerli ürünlere yönlendirdi. Yerli kozmetik markalarının global standartlara uygun kaliteli ürünler sunması bu süreçte tüketicinin güvenini kazanmasını sağladı. Bu güvenle birlikte yerli markalara olan ilgi arttı ve birçok marka daha geniş bir kitleye ulaşmayı başardı. İnovasyona olan güçlü bağlılık ve teknolojiye yapılan yatırımlar, yerli markaların dünya standartlarında ürünler üretmesine olanak sağladı. Aynı zamanda, doğal içeriklere verilen önem ve sürdürülebilirlik yaklaşımı da bu başarının önemli bir parçası oldu. Yerli markaların pazarı yakından tanıması ve yerel tüketici ihtiyaçlarına uygun ürünler geliştirmesi, bu markaların tercih edilmesinde büyük bir rol oynuyor.
✓ URBAN Care bir Türk markası olarak dünya çapındaki trendleri ve sektördeki büyük oyuncuları yakından takip ederek, hızla adapte oluyor ve bu trendlere uygun ürünler geliştiriyor. Türk markalarının en güçlü yönlerinden biri yenilikçi ve yaratıcı yaklaşımlarını hızla hayata geçirebiliyor olması.
✓ 2024 yılı, küresel ve yerel ekonomik zorluklara rağmen bizim için oldukça başarılı bir yıl oldu. Özellikle Nielsen verilerine göre Türkiye’de kozmetik sektöründe lider markalardan biri olmayı sürdürüyoruz. Yeni ihracat pazarlarına açılmak ve mevcut pazarlardaki bilinirliğimizi artırmak öncelikli hedeflerimiz arasında yer alıyor. Şu anda 40’tan fazla ülkede faaliyet gösteriyoruz ve bu sayıyı artırmak için çalışmalarımız devam ediyor.
Hedefimiz dünya markası olmak
Deren Öztürk Mataracı
Cosmed Cosmeceuticals Kurucusu ve CEO’su
✓ Pandemiyle birlikte “ürüne temas etmeden satın alamam” diyerek e-ticarete direnen kesim de dahil olmak üzere herkes internetten alışverişe yöneldi. Influencer’lar için de ciddi bir gelir modeli olmasıyla birlikte sosyal medya; günlük hayatın paylaşıldığı bir platformdan, sık sık ürünlerin tanıtıldığı bir mecraya dönüştü. Pandemi döneminde evde geçirdiğimiz uzun zamanlar tekstil sektöründe düşüşü gösterirken, kozmetik ve özellikle cilt bakımında ciddi bir artışı tetikledi.
✓ İnternette ve özellikle pazaryerleri aracılığıyla ürün satmak diğer kozmetik kanallarında satış yapmaya kıyasla çok daha kolay. İkna etmeniz gereken bir satın almacı, ödemeniz gereken büyük raf bedelleri, göze alınması gereken yüklü stoklar veya uzun vadeler yok. Yıllar önce bir kozmetik markası yaratmanın maliyeti çok daha yüklüyken bugün 300 adet bile ürün çıkartarak ilk adımı atabiliyorsunuz.
✓ Türk markalar, yeniliğe ve değişikliklere hızlı bir şekilde adapte olabiliyor. Ayrıca uygun fiyat stratejisiyle ilerlemek ve sosyal medyayı aktif kullanmak da yerli markaların güçlü taraflarından. Cosmed’in hedefi ise bir dünya markası olmak. Ülkemiz mirası çiğdem çiçeğini dünyaya tanıtmak, global devlerin raflarında gördüğünüzde gururlanacağınız bir marka haline gelmek.
✓ Cosmed’in marka stratejisinde öncelikli olarak dermatolog tavsiyesi bulunuyor. Hem Türkiye’de hem de globalde birçok pazarda yatırımlarımızı dermatolojiye ayırıyoruz, cilt ve saç sorunları ile ilgili kongrelere katılıyoruz. 2024 yılını 40 ülkeye ulaşmış bir şekilde tamamlamayı hedefliyoruz.
Türk üreticiler dünya standardında
Aslı Gümüşel
Ashley Joy’un Kurucusu
✓ Güzellik sektöründe yerli kozmetik marklarının yükselişinden ve takdir görmesinden gurur duyuyorum. Bu konuyu da Türk üreticilerinin, Ar-Ge yapılarının dünya standartlarında üretime sahip olmasını şeklinde yorumluyorum. Eskiden hep yurt dışına odaklanarak ürünler geliştirilirken şimdi yerli markaların ürünlerine hatta rakiplerimizin geliştirdiği ürünlere odaklanıyoruz.
✓ Kozmetik sektörünün gelişimi e-ticaretten bağımsız düşünülemez. E-ticaret o kadar büyüdü ve büyümeye devam ediyor ki, bu ticaretin büyümesi de elbette biz ve bizim gibi markaları yükselişe geçiriyor. Gen Z’nin alışılmışın dışındaki tüketim alışkanlıklarını ve taleplerini yakalayabilmek için sürekli kendinizi yenilemek zorundasınız.
✓ Hepimiz iyi içerik ve iyi hammadde odağındayız. Eskiden sadece ambalaja yatırım yapılırken şimdi ürün içeriğine yatırım yapılıyor çünkü tüketici de artık çok bilinçli. Türk markaları son teknolojiye sahip laboratuvarlarda üretim yapıyor ve dünya genelindeki gelişmeleri trendleri çok yakından takip ediyor. Evet geriden gelmiş olabiliriz ama son 5 yılda büyüyen yerli markalara baktığımızda tüm kozmetik sektörü için global markaları yakaladığımızı düşünüyorum. Bizleri buna yönlendiren bilinçli tüketicilerimiz…
✓ Sektöre ilk adım attığım günden beri benim ve ekibimin en temel hedefi Ashley Joy’u bir dünya markası yapmak… Geldiğimiz noktada bu hedefimize yönelik doğru adımlarla ilerliyoruz ve dünya markası olma yolcuğumuzda diğer tüm markalara ilham olacak şekilde gelişmeye önem veriyoruz.