Yerel üretim, global etki
“Her Hastalık İçin Bir Tedavi” vizyonuyla dünya genelinde bulunan 18 üretim tesisi ile her yıl 500 milyon kutudan fazla ilaç üretiyor Menarini Group. Menarini Türkiye ise 100 milyon kutu üzerinde üretimiyle şirket için oldukça önemli bir noktada konumlanıyor… Menarini Türkiye Pazarlama ve Kurumsal İletişim Direktörü Ecz. Işıl Çelik Uzunçakmak’tan Menarini’nin küresel ve yerel aksiyonlarını dinlediğimiz söyleşide, şirketin TOG ile gerçekleştirdiği projenin detayları da Menarini Türkiye Kurumsal İletişim Süreç Yöneticisi Duygu Başak’tan geliyor…
Menarini’nin Türkiye’ye giriş hikayesinden ve faaliyetlerinden bahseder misiniz?
1886 yılında İtalya’da kurulan, küresel ilaç endüstrisinde köklü bir geçmişe sahip, global bir ilaç firması olan Menarini Group, Türkiye ilaç pazarına 2001 yılında İ.E. Ulagay’ı bünyesine katarak adım attı.
“Her Hastalık İçin Bir Tedavi” vizyonuyla; kardiyovasküler hastalıklar, onkoloji, pnömoloji, inflamasyon ve gastroenteroloji gibi alanlarda inovatif ürünler geliştiren ve dünyada 17 binden fazla çalışanı ile 6 kıtada faaliyet gösteren Menarini; Türkiye’de üretim, merkez ofis ve geniş saha yapısıyla birlikte yaklaşık 1000 çalışanıyla hizmet sunuyor.
Şirketinizin Türkiye pazarındaki konumunu nasıl değerlendiriyorsunuz?
Menarini Group dünya genelinde bulunan 18 üretim tesisi ile her yıl 500 milyon kutudan fazla ilaç üretiyor. Bu üretim tesislerinden biri olan İstanbul’daki fabrikamız ile Türkiye’de üretim yapan sayılı global ilaç firmaları arasındayız. Teknolojik ekipmanlarla kalite standartlarının en üst seviyede uygulandığı bu tesiste, yılda 100 milyon kutu üzerinde üretim gerçekleştiriyoruz. Menarini Group’un ülkemizdeki yolculuğunun yaklaşık 24. senesinde Türkiye, Menarini Group içerisinde en fazla kutu satışı yapan ülke konumunda bulunuyor.
Yerel üretimimizle kısa sürede ülkemizin en hızlı büyüyen ilaç firmalarından biri haline geldik. 2023 IQVIA verilerine göre, Menarini pazar payını artırarak kutu satışında Türk ilaç pazarının en büyük 4. firması oldu.
Lokal üretimimiz sayesinde Türkiye ve bölge ülkelere 300’den fazla ürün ve tedavi seçeneği sunuyoruz. Türki Cumhuriyetler, Afganistan, Cezayir ve Balkan ülkelerine aktif ihracatlarımız sürerken yeni ruhsatlandırma çalışmalarımız da tüm hızıyla devam ediyor.
Menarini Türkiye’nin pazarlama stratejilerini belirlerken hangi temel prensipleri göz önünde bulunduruyorsunuz?
Hızlı ve doğru analizlerle, paydaş beklentilerine anlamlı cevaplar vererek sektörde farklılaşıyoruz. Pazarlama stratejilerimizi belirlerken, öncelikle hasta odaklılık, yenilikçilik, etik değerler ve çevresel sürdürülebilirlik gibi temel prensipleri göz önünde bulunduruyoruz. Yüksek kaliteli çözümler sunmak, etik ilkelere bağlı kalmak, sürekli yenilik ve ilerlemeye odaklanmak bizim için çok önemli.
Menarini Türkiye’nin reçeteli ürün portföyünde hangi ürünler öne çıkıyor ve bu ürünlerin pazarlama stratejileri nasıl şekilleniyor?
Menarini Türkiye olarak geniş bir ürün portföyümüz bulunuyor. Kardiyovasküler hastalıklar, metabolik hastalıklar, enfeksiyon hastalıkları, nörolojik hastalıklar, alerji ve ağrı alanlarına yönelik farmakolojik çözümler geliştiriyor, sağlık sektörüne yenilikçi çözümler sunuyoruz.
Üretimini yaparak, sağlık profesyonellerine tanıtımını yaptığımız tıbbi ürünlerimiz hem akut hem de kronik hastalıkların tedavisinde kullanılıyor. Menarini gibi geniş bir ürün portföyüne sahip bir ilaç firmasında hedef kitleye ulaşmak için çok çeşitli kanallar kullanmak elbetteki kaçınılmaz.
Sağlık profesyonellerine yönelik olarak tıbbi kongrelere katılıyor, bilimsel destek sağlıyor ve en önemlisi saha ekibimiz ile birebir görüşmeler ve toplantılar düzenliyoruz. Bu kanalların etkinliğini ölçmek için katılım sayıları, satış rakamları, pazar araştırmaları, web sitesi trafiği, sosyal medya etkileşimi gibi metrikleri kullanıyoruz. Artık yapay zekâ teknolojilerini de kullanmaya başladık, gelecek dönemde de bu tip çalışmalarımıza hız vereceğiz. Amacımız, ürünlerimizin etkinliğini ve güvenilirliğini sağlık profesyonellerine doğru bir şekilde aktararak, marka bilinirliğimizi artırmak ve pazar payımızı büyütmek.
Menarini Türkiye olarak Pazarlama alanında kariyer yapmak isteyen gençlere yönelik desteğiniz oluyor mu? Bu alanında kariyer yapmak isteyen genç profesyonellere ne gibi tavsiyelerde bulunursunuz?
Gençlerin eğitimi ve gelişimi bizim için çok kıymetli. Her yıl M-Future adını verdiğimiz uzun dönem staj programıyla gençlere destek oluyoruz. Bu program, genç yeteneklere sektörel tecrübe kazandırmayı amaçlıyor.
Stajyerlerimiz, kapsamlı eğitim programlarına katılarak mesleki gelişimlerini destekliyor, ayrıca proje ekipleriyle çalışarak dinamik bir iş ortamını deneyimleme şansı elde ediyorlar. Uzun dönem staj programımız sonunda stajyerlerimize şirketimizde kariyer fırsatları da sunabiliyoruz.
Genç profesyonellere, sürekli öğrenmeye açık olmalarını ve yenilikçi düşünmelerini tavsiye ederim. Ayrıca, dijital pazarlama ve veri analitiği gibi modern pazarlama araçlarını öğrenmeleri ve bu alanlarda kendilerini geliştirmeleri çok önemli. Etik değerlere bağlı kalmak ve insan odaklı bir yaklaşım benimsemek de başarılı bir kariyer için kritik öneme sahip.
Şirketinizin sosyal sorumluluk projelerine yaklaşımı hakkında bilgi verebilir misiniz?
Menarini’de sorumlu olmak, iyi niyetleri somut çabalara dönüştürmek anlamına gelir. Yaşadığımız topluma fayda sağlamanın tüm kurumların sorumluluğunda olduğunu düşünüyorum. Biz de “Daha fazla sağlık, daha fazla mutluluk, daha fazla hayat” misyonumuzun altını dolduracak şekilde Menarini Türkiye olarak, farklı alanlarda sosyal sorumluluk projeleri yürütüyoruz. Önceliklendirdiğimiz konuları; Eğitim, Cinsiyet Eşitliği ve Sanat olarak özetleyebiliriz. Bu başlıklar altında sosyal fayda yaratan çalışmaları hayata geçiriyor, topluma farklı noktalardan temas etmeyi önemsiyoruz.
Eğitim başlığımız altında, 2022 yılında 14 Mart Tıp Bayramı vesilesiyle başlattığımız “Her Adım Değerli” adım bağışı projemiz ile Türk Eğitim Vakfı’nın pandemide hayatını kaybeden sağlık profesyonellerinin çocuklarının eğitimi için oluşturduğu burs fonuna Menarini Türkiye çalışanları olarak katkı sağladık. Aynı projenin devamında 2024 yılında 6 Şubat depreminin yaralarını sarmaya katkı sağlamak adına Türk Eğitim Derneği’nin “Deprem Geleceğimizi Yıkmasın” projesi ile deprem bölgesini desteklemeye devam ettik. Help Steps uygulaması ile gerçekleştirdiğimiz bu proje kapsamında Menarini Türkiye çalışanları adımlarını depremden etkilenen çocukların eğitimine bağışladı.
Cinsiyet Eşitliği alanında, 2023 yılından itibaren Türkiye’nin “%100 Cinsiyet Eşitliği Garantili” ilk podcast projesi olma özelliği taşıyan “Eyvah CEO Doğuruyor!” podcast kanalının ana sponsoruyuz. Çeşitlilik ve kapsayıcılık anlayışımız çerçevesinde destek verdiğimiz bu podcast ile toplumumuzda ve dünyada çok önemli bir konu olan toplumsal cinsiyet eşitliğine dikkat çekmeyi sürdürüyoruz.
Sanat alanında ise, 2022 yılından beri sürdürdüğümüz ve sanat ile topluma dokunduğumuz özel bir proje olan “Pills of Art Türkiye” video serimizi Menarini Türkiye YouTube kanalımızdan sanatseverler ile buluşturuyoruz. Bu projemiz ile Rönesans’tan modern Türk sanatına, İtalya’dan Türkiye’ye bir sanat köprüsü kurarak sanatın herkese açık ve erişilebilir olmasına katkı sağlamayı hedefliyoruz. Bu yıl yine sanat alanını farklı projelerimizle desteklemeye devam edeceğiz.
Yakın zamanda ise yeni eğitim dönemine başlayan depremzede öğrencilerin okul ihtiyaçlarını karşılamaya destek olmak amacıyla Toplum Gönüllüleri Vakfı ile önemli bir projeye daha imza attık. Depremin yaralarını sarmaya çalışan Kahramanmaraş’ta konteyner kentte yaşayan öğrencilere Menarini çalışanları tarafından özenle hazırlanan okula dönüş setleri ulaştırdık. Bu proje hepimiz için çok anlamlı ve gurur verici. Dilerim her bir set, öğrencilerin geleceğe daha umutla bakabilmesi için birer ışık olmuştur.
“Umut Dolu Hediyeler Atölyesi”
Menarini Türkiye Kurumsal İletişim Süreç Yöneticisi Duygu Başak, TOG ile yaptıkları iş birliğini şöyle detaylandırdı:
“İstanbul’daki merkez ofis ve üretim tesislerinde düzenlenen “Umut Dolu Hediyeler” atölyelerinde, Menarini çalışanları gönüllü olarak bir araya gelerek, büyük bir özenle okul çantaları hazırladılar. Kırtasiye malzemeleriyle donatılan bu okula dönüş setleri, bölgedeki Menarini saha ekibinin katılımıyla, Toplum Gönüllüleri Vakfı (TOG) bünyesinde yer alan Pazarcık Destek Merkezi’nden faydalanan ilkokul öğrencilerine ulaştırıldı. Bu atölyeler, çalışanlarımızın gönüllülük bilincini artırırken, öğrencilerimize umut ve mutluluk getirdi. Geleceğin mimarları olan çocuklarımızın yüzündeki gülümsemeler, bizim için en büyük ödül oldu.”