UNESCO, “doğru bilgi” için influencer eğitim programı başlattı!
Dijital içerik üreticilerinin bilgi paylaşımındaki rolleri ve etki alanları giderek büyürken, UNESCO’nun yeni araştırması, bu süreçte “doğruluk kontrolü”ne yeterince önem verilmediğini ortaya koydu. Anket sonuçları, dijital içerik üreticilerinin yarısından fazlasının paylaştıkları bilgilerin doğruluğunu düzenli olarak kontrol etmediğini gösteriyor. Bununla birlikte, içerik oluşturucuların yüzde 73’ü bu konuda kendilerini geliştirmeye istekli olduklarını belirtiyor. Bu noktadan referansla harekete geçen UNESCO doğru bilginin yayılmasını sağlamak adına yeni bir eğitim programı başlattı…
UNESCO, 160 ülkeden 9 bin katılımcının kaydolduğu ücretsiz çevrim içi eğitim programı başlattı. Programın amacı, yanlış bilgiyle mücadelede içerik üreticilerini desteklemek ve paylaşılan bilginin doğruluğunu artırmak.
Dijital İçerik Üreticilerinin Zorlukları
Bowling Green Eyalet Üniversitesi’nin iş birliğiyle 45 ülkeden 500 içerik üreticisiyle yapılan araştırma, birçok yaratıcı alışkanlığın doğruluk açısından risk taşıdığını gösterdi:
- Katılımcıların yüzde 42’si bir gönderinin güvenilirliğini beğeni ve paylaşım sayısına göre değerlendiriyor.
- Yüzde 21’i, içeriğin arkadaşlar tarafından paylaşılmış olmasını güven göstergesi olarak görüyor.
- Yüzde 19’u ise yalnızca içeriğin kaynağının itibarlı olup olmadığına bakıyor.
Araştırma, aynı zamanda içerik üreticilerinin düzenleyici çerçeveler ve uluslararası standartlar konusunda farkındalık eksikliği yaşadığını ortaya koyuyor. Örneğin, yalnızca yüzde 59’u bu çerçeveleri duyduğunu ifade ederken, bunlar hakkında eğitim almış olanların oranı ise yüzde 14’ten az.
Eğitim programında neler var?
UNESCO, bu boşluğu doldurmak için Knight Center for Journalism in the Americas ile birlikte bir aylık ücretsiz bir eğitim programı geliştirdi. İngilizce, Fransızca, İspanyolca ve Portekizce olarak sunulan programda şunlar hedefleniyor:
- Farklı kaynaklardan bilgi toplama ve doğrulama,
- Yanlış bilgileri çürütme teknikleri,
- Gazetecilerle iş birliği yaparak doğru bilgiye dayalı içerik üretme.
UNESCO Genel Direktörü Audrey Azoulay, dijital içerik üreticilerinin bilgi ekosisteminde giderek daha büyük bir rol üstlendiğine dikkat çekerek, “Bu içerik üreticileri, kültürel, sosyal ve politik içerikler yoluyla milyonlarca kişiyi etkiliyor. Ancak yanlış bilgiyle başa çıkmak için doğru araçlara ve becerilere sahip olmaları gerekiyor” dedi.
UNESCO, mezunların kurs sonunda yalnızca becerilerini geliştirmekle kalmayıp aynı zamanda küresel ölçekte bilgi bütünlüğünü korumaya kendini adamış, büyüyen bir topluluğun parçası olmalarını umuyor.
Konuyu daha fazla araştırmak isteyenler için Knight Center, Dr. Summer Harlow tarafından düzenlenen İçerik Oluşturucuları ve Gazeteciler: Dijital Çağda Haber ve Güvenilirliği Yeniden Tanımlamak başlıklı ücretsiz bir e-kitap yayınladı. Kitapta Dylan Page, Kassy Cho ve Hugo Travers gibi dijital oluşturucuların ve gazetecilerin görüşleri yer alıyor…