Dubai Çikolatası hangi sektörleri hareketlendirdi?
Dünyayı kasıp kavuran “Dubai Çikolatası” çılgınlığı, çikolata sektörüne büyük bir ivme kazandırırken, Antep fıstığı ve kadayıf talebini de artırdı. Ancak uzmanlar, bu lezzetin aşırı tüketiminin sağlık sorunlarına yol açabileceğine dikkat çekiyor.
Kadayıf, Antep fıstığı ezmesi ve çikolata kaplamasından oluşan “Dubai Çikolatası” çılgınlığı dünyanın dört bir yanını sardı. Bir çikolata için dükkanların önünde saatlerce sırada bekleyenler de var küçük bir tablete 50 dolar ödemeyi göze alanlar da.
Bu yeni trendin arkasında Birleşik Arap Emirlikleri’nin Dubai kentindeki “Fix Dessert Chocolatier” adlı bir dükkan var. 2021’de Mısırlı girişimci Sarah Hamouda ve Filipinli şef Nouel Catis Omamalin’in kurduğu marka, bu çikolatayı icat ettiğinde ona “Can’t Get Knafeh of It” adını verdi. Orijinal ürün sadece Dubai’de satılıyor. Öyle ki şirket, 13 Ağustos’ta yaptığı bir paylaşımda müşterilerini sahte satıcılara inanmamaları konusunda da uyardı.
TikTok’ta viral olan ürün şimdi tüm dünyayı sarmış durumda. Dubai’de yaşayan Maria Vehera’nın TikTok videosuyla ilk olarak Aralık 2023’te viral olan çikolata, birçok yerel dükkan ve aşçı tarafından kendilerine özgü bazı tariflerle paylaşılmaya başlandı. Hatta kimileri evde kendi Dubai Çikolatası’nı yapmaya çalıştı!
Bu süreçte Dubai Çikolatası’nın farklı farklı versiyonları da denendi. Baklava yufkalı Dubai Çikolatası, İzmir’de meşhur olan bomba tatlısının Dubai Çikolatalı versiyonu gibi… Hatta Dubai Çikolatası’na rakip olarak fındık ezmeli çikolata bile üretildi!
Dubai Çikolatası trendinin çikolata sektörünü hareketlendirdiği bir gerçek. Pek çok marka kendi Dubai Çikolata’sını üretti ve piyasaya sürdü. Öyle ki Türk çikolata ihracatçısının yüzü Dubai Çikolatası’yla güldü. Dubai Çikolatası’na artan talebin hem iç pazara hem de ihracata canlılık getirdiği konuşuluyor.
Dubai Çikolatası yalnızca çikolata sektörünü hareketlendirmedi. Çikolata sektörüyle birlikte Antep fıstığı ezmesine olan talepte de artış gerçekleşti. Özellikle evde Dubai Çikolatası yapmak isteyenler marketlerde Antep fıstığı ezmesi arayışına girdi. Bercekız Servet, Antebella gibi markalar bu anlamda en çok karşımıza çıkan Antep fıstığı ezmeleri oldu. Yine Dubai Çikolatası’nın ana malzemelerinden olan kadayıf da yufkacıları harekete geçirdi.
Sokakta yürürken kafanızı kaldırdığınızda pastanelerin, kafelerin ve hatta fırınların pek çoğunun camında “Dubai Çikolatası bulunur” afişini görmek artık işten bile değil. Türkiye’de ilk trend olduğu günlerde daha lüks sayılabilecek pastanelerde uzun kuyruklara girerek bu ürüne ulaşmak mümkündü. Şimdiyse özellikle daha uygun fiyatlara Dubai Çikolatası denemek isteyenler, sokak arasında gördükleri bir pastanede bile bu trend lezzete ulaşabiliyorlar.
Antep fıstığına Dubai Çikolatası etkisi!
Dubai Çikolatası’nın popülerleşmesi, Antep fıstığı ve fıstık ezmesine olan talebi de ciddi şekilde artırdı. Özellikle son birkaç ayda Antep fıstığının tarla fiyatı 150 TL’yken marketlerde üç bin TL’ye kadar yükseldi. Son iki ayda Antep fıstığı ürünlerinde yüzde 70’e varan fiyat artışları gözlemlendi.
Dubai Çikolatası’nın Türkiye’de büyük market zincirleri ve çevrimiçi platformlarda hızla popülerleşmesiyle birlikte, Getir, Migros ve CarrefourSA gibi marketlerde bu çikolataya olan talep, sosyal medya etkisiyle patlama yaşadı. Ürün, kısa sürede raflarda en çok satanlar arasına girdi.
Eylül ayında Hepsiburada’da satışa sunulmasının ardından platformda güçlü bir satış ivmesi yakalayan Dubai Çikolatası, ev kategorisinin ardından en çok aranan ilk 3 kelime arasına girdi.
Özellikle e-ticaret sitelerinde, ekim ayından itibaren en çok aranan ve sipariş edilen ürünlerden biri oldu. Bu durum, tedarik sorunlarına ve stokların hızla tükenmesine neden oldu. Ayrıca, ürünün fiyatları talep artışıyla birlikte önemli ölçüde yükseldi.
“Dubai Çikolatası, aramalarda yumurta, ekmek, su gibi ihtiyaçların ardından ilk sırada yer alıyor”
GetirYemek & GetirÇarşı CEO‘su ve Getir CMO’su Yasemin Şişik Çelikboy‘un aktardığına göre, uygulama içinde yapılan “Dubai Çikolatası” araması, yumurta, ekmek, su gibi temel ihtiyaçların ardından ilk sırada yer alıyor. Bunun yanı sıra kısa süre önce Getir’de sunulan farklı markalardaki Dubai Çikolatası, tablet çikolatalar kategorisinde en çok satan 5. ürün oldu. Böylece Getir’de en çok satan kategorilerden biri olan çikolata kategorisinin Dubai Çikolatası’nın etkisiyle daha da büyüdüğünü söylemek mümkün.
Getir verilerine göre kısa zamanda büyük ilgi gören Dubai Çikolatası’na en yoğun talep ise 19.00-20.00 saatleri arasında yaşanıyor. Getir, Dubai Çikolatası’na olan bu talep karşısında farklı iş ortamlarıyla satın alma süreçleri planlıyor. Kullanıcılar Getir ve GetirBüyük’te üç farklı iş ortağı aracılığıyla Dubai Çikolatası’na ulaşabiliyor. Stok kontrolü ve tedarik zincir süreci de mevcut taleplere göre yönetiliyor.
Getir verileri, Getir ve GetirBüyük’te eylül ayında satışa sunulan Dubai Çikolatası aramalarında, ekim ayının ilk haftasında eylül ayının son haftasına göre yüzde 97’lik bir artış gözlemlendiğini söylüyor.
Dubai Çikolatası gibi ürünlerde tüketiciler, çikolata satın almanın yanı sıra daha farklı ve benzersiz bir deneyim de elde etmenin peşinde. Dubai Çikolatası’nın mucidinin tatlı krizine çözüm bulamadığı bir anda bu ürünü oluşturan tarifi bulması, perakende ürünlerinin hayatın doğal akışı doğrultusunda şekillenen ürünler olduğunun da bir göstergesi.
Dubai Çikolatası sağlık sektörünü de hareketlendirdi
Dubai Çikolatası popülerliğini bir süre daha devam ettirecek gibi görünüyor. Ancak, bu popülerliğin arkasında sağlık uzmanlarının uyarılarına da kulak vermek gerekiyor. Nitekim Uzman Diyetisyen Elif Melek Avcı Dursun, Dubai Çikolatası’nın sağlık üzerindeki olası zararlarına dikkat çekerek tüketicileri bilinçli olmaya davet ediyor.
Sosyal medya etkisiyle bilinçsiz tüketime karşı uyaran Avcı, “Bu tür ürünlerin aşırı tüketimi, ciddi sağlık sorunlarına yol açabilecek riskler barındırıyor. Porsiyon kontrolünden uzak, sadece lezzet ve popülerlik uğruna tüketilen bu yüksek şekerli çikolatalar, kısa vadeli keyifler için uzun vadeli bedelleri beraberinde getiriyor” diyor.
Porsiyon kontrolünün önemine vurgu yapan Avcı, “Fazla tüketim, erken dönem obeziteye zemin hazırlarken, insülin direnci ve tip 2 diyabet gibi metabolik rahatsızlıkların riskini artırıyor” diyor.
Şekerin cilt üzerindeki olumsuz etkilerine de dikkat çeken Avcı, sözlerine şöyle devam ediyor: “Kolajen üretiminin azalmasıyla akne, erken yaşlanma ve elastikiyet kaybı gibi sorunlar ortaya çıkabilir. Özellikle kadınlarda bel çevresi ve kalça bölgesinde yağlanma, selülit görünümünün artmasına neden olabiliyor.”
Dubai Çikolatası, yalnızca bir tatlıdan ibaret değil, aynı zamanda modern tüketim alışkanlıklarının ve sosyal medya çağının da bir sembolü haline gelip devasa bir ekonomi yarattı. Ancak uzmanların da uyardığı üzere siz siz olun, sağlığınız için “Dubai Çikolatası”nın dozunu kaçırmayın…