Yapay zeka kullanan KOBİ’ler daha güçlü gelir artışı sağlıyor
Salesforce’un yeni araştırmasına göre, yapay zeka kullanan küçük ve orta ölçekli işletmelerin (KOBİ) yüzde 91’i, yapay zekanın gelirlerini artırdığını belirtiyor. 3 bin 350 KOBİ liderinden toplanan küresel veriler, işletmelerin otonom yapay zeka temsilcilerinin yükselişiyle birlikte büyümeyi nasıl sağladığını gözler önüne seriyor.
Araştırma, Ağustos 2024’te Slack tarafından yayımlanan bir çalışmayı takip ediyor. Slack’in araştırması, KOBİ’lerin teknoloji verimsizlikleri nedeniyle değerli zamanın kaybedebileceğini ve üretkenliği artıracak yapay zeka çözümlerine ihtiyaç duyduklarını ortaya koymuştu.
Salesforce EVP’si Kris Billmaier konu hakkında; “Yapay zeka ve temsilciler, pazarlama, satış, hizmet ve ticaret gibi iş birimlerini yeniden tanımlıyor. Yapay zeka kullanan KOBİ’ler önemli getiriler elde ediyor ve yatırımlarını artırıyor. Onların başarısı, küçük işletmelerin yapay zekadan, özellikle de Salesforce Agentforce gibi çözümlerden, nasıl yararlanabileceklerine dair bir yol haritası oluşturuyor” diyor.
Yapay zeka yatırımları, büyümenin işareti
Bugün KOBİ’lerin yüzde 75’i en azından yapay zeka ile denemeler yapıyor ve büyüyen işletmeler yüzde 83 ile benimseme oranında lider durumda. Bu farkın daha da büyümesi bekleniyor. Büyüyen KOBİ’lerin yüzde 78’i gelecek yıl yapay zeka yatırımlarını artırmayı planlarken, bu oran gerileyen işletmelerde yüzde 55’te kalıyor.
Farklı yaklaşımlar, genel iş önceliklerini yansıtıyor: Durgun veya gerileyen KOBİ’ler öncelikli olarak müşteri kazanımına odaklanırken, büyüyen KOBİ’ler sürdürülebilir büyümeyi destekleyen müşteri deneyimlerini ve teknoloji yeteneklerini geliştirmeye yatırım yapıyor.
Yapay zekayı henüz benimsememiş KOBİ liderleri, teknolojinin yaygınlığı hakkında bir kör noktaya sahip olabiliyor: Yapay zeka kullananların yüzde 80’i, bu teknolojinin sektörde yaygın olarak kullanıldığını düşünürken, kullanıcı olmayanların yalnızca üçte biri aynı fikirde.
Sonuçları değerlendiren Kris Billmaier, “Yapay zeka, KOBİ’ler ile büyük işletmeler arasındaki pazar durumunu eşitliyor. Yapay zeka kullanan küçük ve orta ölçekli işletmeler, operasyonlarında gerçek getiriler elde ediyor; bunlar arasında artan verimlilikten daha güçlü müşteri ilişkilerine kadar birçok fayda var. Yatırım yapmak için çok uzun süre bekleyenler, erken benimseyenlerin avantajlarını artırdığı bir dönemde geride kalma riski taşıyor” ifadelerini kullandı.
KOBİ’ler yapay zekayı “oyunun kurallarını değiştiren” olarak tanımlıyor
Yapay zeka kullanan KOBİ’ler, teknolojiye dair olumlu bir bakış açısına sahip: Yüzde 78’i, yapay zekanın şirketleri için oyunun kurallarını değiştireceğini düşünüyor. Halihazırda yapay zeka kullananların yüzde 87’si, bu teknolojinin operasyonlarını ölçeklendirmelerine yardımcı olduğunu belirtirken, yüzde 86’sı ise kar marjlarını iyileştirdiğini söylüyor. Yapay zeka, hem müşteri odaklı hem de operasyonel birimleri dönüştürüyor. En popüler kullanım alanları şunları içeriyor:
- Pazarlama kampanyalarının optimizasyonu
- İçerik üretimi
- Müşterilere yönelik otomatik öneriler
- Doğal dil arama araçları
- Otomatik hizmet sohbet botları
Hizmet ekipleri, vaka çözüm sürelerini azaltırken, satış ekipleri yapay zekayı kullanarak kişiselleştirilmiş potansiyel müşteri e-postaları hazırlıyor ve temsilciler için bir sonraki en iyi adımları öneriyor. Öte yandan, pazarlama ekipleri yapay zeka tabanlı potansiyel müşteri skorlama ile dönüşüm oranlarını artırıyor, otomatik e-posta listeleri sayesinde abonelik iptallerini azaltıyor ve daha fazlasını da sunuyor.
Lider KOBİ’ler yapay zekadan maksimum verimii nasıl alıyor?
Araştırma, başarılı KOBİ’lerin yapay zekanın uygulanmasında net bir model olduğunu ortaya koyuyor.
Yapay zeka sistemleri, verilerle eğitilir ve sürekli veri kullanır; bu nedenle, veri kalitesi sonuçları doğrudan etkiler. Hatalı veriler zararlı sonuçlara yol açabilir. Büyüyen KOBİ’lerin yüzde 74’ü, veri yönetimi yatırımlarını artırırken, bu oran gerileyen KOBİ’lerde yüzde 47’de kalıyor.
MedLogiq’un COO’su ve Salesforce KOBİ müşterisi Dan Atkinson ise bu konuda, “Bazı insanlar, verilerin gelecekte iş üzerindeki etkisini tam olarak anlamıyor. Bu, verilerin şirket için beş yıl sonra nasıl değerli olacağıyla ilgili. Bu bilgileri kaybetmediğimizden emin olmak istiyoruz” diye belirtiyor.
Entegre yaklaşım
Sistemlerin kusursuz bir şekilde birlikte çalıştığı durumlarda, yapay zeka satış ve pazarlamadan müşteri hizmetlerine ve arka ofise kadar tüm işletme genelinde verilere erişebilir ve bu veriler üzerinde işlem yapabilir. Geliri düşen KOBİ’lerle karşılaştırıldığında, büyüyen KOBİ’lerin entegre bir teknoloji yığınına sahip olma olasılığı iki kat daha fazla. (Yüzde 66’ya karşı yüzde 32). Bu sayede, bağımsız uygulamaların neden olduğu veri adacıkları ve verimsizlik sorunlarından kaçınabilirler.
Güvenlik ve güven
Güvenlik, KOBİ’ler için en büyük teknoloji zorluğu olarak öne çıkıyor. Bu, KOBİ’lerin yapay zeka yeteneklerini genişlettikçe hassas iş verilerini yönetmenin artan önemini yansıtıyor. Güvenlik, satın alma kararlarını da şekillendiriyor: KOBİ yöneticilerinin yüzde 81’i, güvenilir tedarikçilerden teknoloji satın almak için daha fazla harcama yapacaklarını söylüyor.
Gelecek dalgası: Yapay zeka temsilcileri “AI Agents”
KOBİ’lerin bugün inşa ettikleri temeller — veri yönetimi, entegre sistemler, güvenlik ve güvenilir ortaklıklar — aynı zamanda işletmelerin bir sonraki yapay zeka dalgasına hazırlanmalarını sağlıyor: Öğrenebilen, uyum sağlayabilen ve işletme genelinde harekete geçebilen yapay zeka temsilcileri.
Billmaier, “Yapay zeka en iyi uygulamalarını takip eden KOBİ’ler, yalnızca mevcut teknolojilerini optimize etmiyor, aynı zamanda yapay zeka temsilcilerinin ortaya çıkacağı döneme de hazırlanıyor. Bu temsilciler, ilgili verileri arayarak, bu verileri analiz ederek bir plan oluşturabilir ve ardından bu planı insan müdahalesi olmadan uygulayabilir” diye ekliyor.