Boykot çağrıları kola tercihlerini nasıl etkiledi?
Areda Piar’ın “Gazlı İçecek Tüketim Alışkanlıkları Araştırması”na göre, Türk halkının yüzde 60,7’si gazlı içecekleri yemeklerin yanında tüketiyor ve yüzde 53,2’si en çok kolayı tercih ediyor. Katılımcıların yüzde 42,3’ü küresel boykot çağrıları sonrası marka tercihlerinde değişiklik yaptığını belirtirken, yüzde 38,6’sı tadı sıra dışı olmadığı sürece yeni gazlı içecekleri denemeye açık olduğunu ifade ediyor.
Gazlı içeceklerde “kola” tahtını koruyor
Araştırmaya göre katılımcıların yüzde 60,7’si yemekle birlikte gazlı içecek tercih ederken, yüzde 21,2’si atıştırmalıklarla birlikte tüketiyor. Yüzde 10,2’si dizi/film izlerken, yüzde 5,5’i yemek sonrasında ve yüzde 2,3’ü spor sonrasında gazlı içeceklere yöneliyor.
Yemeğin yanında en sık tercih edilen gazlı içecek yüzde 53,2 ile kola olurken, yüzde 18 ile gazoz ikinci sırada yer alıyor. Maden suyu yüzde 14,8 ile üçüncü sırada. Diğer gazlı içeceklerin tüketim oranları ise şöyle sıralanıyor: Meyveli maden suyu yüzde 5; malt içecekler yüzde 3,6; soda yüzde 3,5; tonik yüzde 1,1 ve enerji içeceği yüzde 0,9.
Gazlı içecek satın alırken en çok tercih edilen ambalaj türü yüzde 24,7 ile 2,5 litrelik şişeler oluyor. Katılımcıların yüzde 23,6’sı 1 litrelik ambalajları tercih ederken, yüzde 17,6’sı 330 ml’lik kutu içecekleri seçiyor. Yüzde 17,4’lük bir oranla 1,5 litrelik şişeler tercih edilirken, 250 ml’lik küçük ambalajlar yüzde 16,8 oranında rağbet görüyor.
Halkın yüzde 42,3’ü boykot çağrıları sonrası gazlı içecek marka tercihlerini değiştirdi
Araştırmada, katılımcılara yeni bir gazlı içecek denemeye açık olup olmadıklarını da soruldu. Yüzde 38,6’sı, sıra dışı bir lezzeti olmadığı sürece yeni tatlara açık olduğunu belirtirken, yüzde 27,2’si “Ne olursa içerim” diyerek cesaretli bir yaklaşım sergiliyor. Katılımcıların yüzde 21’i ise klasiklerden şaşmayacağını ifade ediyor, yeni bir tadı denemek için önce arkadaşının fikrini bekleyeceğini söyleyenlerin oranı ise yüzde 13,1.
Dünyada ve Türkiye’de son dönemde gündeme gelen boykot çağrılarının gazlı içecek markalarına olan etkisi de araştırma sonuçlarında kendine yer buldu. Halkın yüzde 42,3’ü, boykot çağrıları sonrası gazlı içecek markası tercihlerinde değişiklik yaptığını belirtiyor.
Gazozunuzu kimle içmek istersiniz?
Araştırmanın dikkat çekici sonuçlarından biri de katılımcıların gazlı içecek deneyimlerini popüler kültürle ilişkilendirme şekli oldu. Gonca Vuslateri’nin canlandırdığı Nur karakteri, yüzde 31,3 oranıyla en çok gazoz içmek istenen karakter olarak öne çıktı. Onu, unutulmaz dizi karakterinden Wilma Elles’ın canlandırdığı Caroline (Yüzde 29,8) Yeşilçam’dan Nuri Alço (Yüzde 22,2) takip etti. Yabancı dizi karakterlerinden Walter White yüzde 11,6 oranıyla dördüncü sıradayken, Joe Goldberg yüzde 5,2 ile listede yer aldı.
Kapadokya semalarındaki balonlar mı, Everest’in zirvesi mi?
Katılımcıların gazlı içecekleri ne ile özdeşleştirdiklerine dair eğlenceli sonuçlar da araştırmada yer aldı. Yüzde 34,2’si gazlı içeceği, Kapadokya semalarındaki balonlarla özdeşleştirirken; yüzde 31,9’u gazlı içeceklerin Everest’in zirvesinde buz gibi bir deneyimi çağrıştırdığını söyledi. Norveç’in kuzey ışıkları diyenler yüzde 21,6 oranındayken, Amazon ormanlarının egzotik atmosferini hatırlatanlar yüzde 12,4 olarak belirlendi.
Gazlı içecek şişesi açıldığında duyulan o meşhur ses de katılımcılar arasında farklı duygular uyandırıyor. Yüzde 42,2’lik kesim bu sesi “buz gibi özgürlük” olarak tanımlarken, yüzde 23,9’u mutluluğun sesi olduğunu düşünüyor. Eğlencenin başlangıcı diyenler yüzde 20,4’lük bir orana sahipken, yüzde 13,5’i ise bu sesi “karmaşaya küçük bir mola” olarak yorumluyor.
Araştırmanın Metodolojisi
Türkiye genelinde bin 100 kişinin katıldığı ve 01-07 Ocak 2025 tarihleri arasında yapılan araştırma, kantitatif araştırma yöntemlerinden CAWI tekniği ile “Areda Piar’ın Profil Bazlı Dijital Paneli” kullanılarak gerçekleştirildi.
Heyecan dorukta! “Yılın İtibarlıları”nı belirleyen The One Awards için geri sayım başladı…