Burak Ertaş: “Dijital reklamcılıktaki dönüşüm derinleşecek”
Dijital reklamcılığın hızla değişen dinamikleri sayesinde, 2025 heyecan verici bir yıl olacak. Yapay zeka, sürdürülebilirlik, yeni medya kanalları ve reklam modelleri, sektörümüzü bekleyen dönüşümde belirleyici faktörler olacak. Biz de IAB olarak, sektöre ve üyelerimize bu dönüşüme başarılı bir şekilde uyum sağlamalarında yardımcı olmak için çalışmalarımıza 2025’te de hız kesmeden devam edeceğiz.
2024, dijital reklamcılığın hızla dönüşmeye devam ettiği ve teknolojik gelişmelerin sektörü yeniden şekillendirdiği bir yıl oldu. Yapay zeka teknolojilerinin hızla gelişmesi, çerezsiz dijital dünyaya geçiş süreci, sürdürülebilirlik odaklı yaklaşımlar ve yeni medya kanallarının yükselmesi, sektörü şekillendirdi. Bu yıl, dijital reklamcılığın geleceğine yön verecek pek çok yenilik ortaya çıktı ve sektör hızla dönüşmeye devam etti.
Türkiye’de Tahmini Medya ve Reklam Yatırımları Raporu’na göre dijital medya yatırımları 2024’ün ilk yarısında yüzde 168,5 artarak 66 milyar 340 bin TL’ye ulaştı ve toplam medya yatırımlarının yüzde 71,2’sini oluşturdu. Bu artış, pazarlama faaliyetlerinde ölçümlenebilir ve raporlanabilir dönüşüm beklentilerinin yükselmesi, performans odaklı reklam araçlarına yönelimin artması ve özellikle e-ticaretin büyümesiyle paralel gerçekleşti. Ayrıca 2023 yılının ilk yarısındaki deprem ve ekonomik zorlukların etkilerinin geride kalması, sektördeki büyümeyi olumlu yönde destekledi. İkinci yarıda bu etki ortadan kalkmış olsa da dijital medya yatırımlarında Avrupa’da en hızlı büyüyen ülke olma konumumuzu 2024’ün sonunda da sürdüreceğimizi öngörüyoruz.
2024 dijital medya yatırımları içinde en büyük payı video, görüntülü reklamlar ve arama motoru reklamları aldı. Tüketici davranışlarındaki değişim ve teknolojik gelişmeler doğrultusunda, dijital ses, Connected TV (CTV), oyun içi reklamcılık ve dijital açıkhava ortalamanın üzerindeki büyüme hızlarıyla öne çıkan mecraları oldu. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın verilerine göre Türkiye’de, nüfusun yüzde 88’i yani yaklaşık 75 milyon kullanıcısı olan sosyal medya platformlarına ve sosyal medya etkileyicileri (influencer) pazarlamasına yapılan yatırımlar da toplam pasta içinde önemli bir yer aldı.
Dijital reklamcılıkta sürdürülebilirliğin önemi artıyor
Yapay zeka teknolojilerinin gelişimi, dijital reklamcılığın her aşamasında önemli bir rol oynamaya başladı. İçerik üretimi, kişiselleştirme, hedefleme ve optimizasyon gibi süreçlerde yapay zeka araçları, sektöre büyük yenilikler getirdi. Çerezsiz dünyaya geçiş süreci, sektörün veri yönetimi, hedefleme ve ölçümleme stratejilerini yeniden gözden geçirmesine neden oldu. Bu dönüşüm, sektördeki profesyonellerin yeni teknolojiler ve araçlarla uyum içinde çalışmasını gerektirdi.
Dijital reklamcılıkta sürdürülebilirlik, bu yılın en önemli gündem maddelerinden biri oldu. Reklam ve pazarlama iletişiminin çevresel etkileri daha fazla konuşulmaya başlandı. IAB Türkiye olarak biz de 2023’te imza attığımız IAB Avrupa Sürdürülebilirlik Ortak Taahhütnamesi doğrultusunda bu konuda farkındalık ve bilinçlendirme çalışmaları başlattık.
IAB olarak, sektörümüzün gelişimine katkı sağlamak amacıyla yıl boyunca düzenlediğimiz etkinlikler büyük ilgi gördü. Organize ettiğimiz fiziksel ve çevrimiçi etkinliklerde, dijital reklamcılığın en güncel trendlerini, tüketici içgörülerini, teknolojik gelişmeleri ve başarılı vaka örneklerini tartıştık. Ayrıca, sektör profesyonellerine yönelik eğitimlerimize ek olarak, 10 yıldır düzenlediğimiz UniChallenge+ ve UniChallengeTech eğitim kamplarımızla sektöre genç yetenekler kazandırmaya devam ettik.
Yapay zeka kişiselleştirmeyi artıracak
2025’e yönelik beklentilerimiz, dijital reklamcılığın çok daha derinleşen bir dönüşüm sürecine gireceği yönünde. Bahçeşehir Üniversitesi ile gerçekleştirdiğimiz Türkiye’nin Pazarlama Liderleri Eğilimler Araştırması’na göre, pazarlama stratejilerinin geleceğinde veri odaklı pazarlama, yapay zeka araçlarının yaygınlaşması, etkinlik ve ölçümleme ön plana çıkacak. Sosyal medya, video, partner iş birlikleri, arama motoru reklamları ve sosyal medya etkileyicileri pazarlamasına yapılan yatırımların artması beklenirken, dijital ses, programatik açıkhava, perakende medya, CTV ve oyun içi reklamcılığın sektördeki paylarının büyümesi öngörülüyor.
Yeni medya kanalları ve teknolojiler, 2025’te dijital reklamcılığın şekil almasına etki edecek. Yapay zeka, ajansların ve içerik üreticilerinin üretkenliğini artırırken, daha kişiselleştirilmiş reklam deneyimleri sunmayı mümkün kılacak. Veri gizliliği ve şeffaflık, daha sıkı düzenlemelerle ön plana çıkacak. Sosyal ticaretin yükselmesi, yapay zeka etkileyicileri, artırılmış gerçeklik (AR) ve sanal gerçeklik (VR) gibi teknolojilerle geliştirilen yeni reklam formatları, 2025’in en dikkat çeken trendleri arasında yer alacak. Bu dönüşüm, markaların tüketicilerle etkileşim biçimlerini değiştirecek; yeni reklam fırsatları doğuracak ve sektördeki tüm paydaşların dijital reklamcılığa bakış açılarını yeniden şekillendirecek.
2025 heyecan verici bir yıl olacak
IAB olarak, 2025’te de dijital reklamcılık sektörünün daha da büyümesi ve gelişmesi için çalışmalarımızı sürdüreceğiz. Sektörün gelişimine katkı sağlamak için etkinlikler düzenlemeye, eğitim programları sunmaya ve dijital reklamcılığın en son trendlerini sektöre aktarmaya devam edeceğiz. 15. kez düzenleyeceğimiz MIXX Awards Türkiye yarışmamız, dijital reklamcılıkta yaratıcılık ve inovasyonun iş sonuçları da göz önüne alınarak ödüllendirildiği bir platform olmaya devam edecek.
Ayrıca, IAB Avrupa ile iş birliği içinde, küresel dijital reklamcılık standartlarını takip etmeye devam edecek ve üyelerimizin bu standartlara uyum süreçlerine destek olacağız. 2025’te dijital reklamcılığın çevresel etkilerini ölçümleme ve iyileştirme konularına daha fazla ağırlık vereceğiz. Reklam ve Pazarlama İletişimi Derneği (REPİD) ve diğer sektör dernekleriyle iş birliği içinde sektörümüzün ortak sorunlarına çözüm üreteceğiz.
Özetle, dijital reklamcılığın hızla değişen dinamikleri sayesinde, 2025 heyecan verici bir yıl olacak. Yapay zeka, sürdürülebilirlik, yeni medya kanalları ve reklam modelleri, sektörümüzü bekleyen dönüşümde belirleyici faktörler olacak. Biz de IAB olarak, sektöre ve üyelerimize bu dönüşüme başarılı bir şekilde uyum sağlamalarında yardımcı olmak için çalışmalarımıza 2025’te de hız kesmeden devam edeceğiz.
Marketing Türkiye Almanak 2025 Özel Sayısı’nı okumak için TIKLAYIN!