CEO’lar nasıl bir 2025 öngörüyor?
Geride bıraktığımız yıl, iş dünyası için her zamanki gibi dinamik, bir o kadar da zorluydu. Yapay zeka devriminin yetişilemeyen hızı, dijital deneyimde mükemmeliyeti yakalama çabaları ve hem küresel hem de yerel ekonomideki belirsizlikler iş dünyasının gündemini meşgul etti. Savaşlar, krizler, sarılmayı bekleyen yaralarla dolu bu dönemde dahi, krizleri fırsata çeviren liderler inovasyon ve dayanıklılıkla fark yaratmayı başardı. Şimdi gözler 2025’e çevrildi. Peki, liderler geleceğin belirsizliklerine karşı nasıl stratejiler geliştiriyor? CEO’lar, sürdürülebilir büyüme ve dijital dönüşümü nasıl örtüştürüyor? Liderlerin 2025 ajandasında neler var? Gelin dev şirketlerin yeni yıl planını liderlerinden dinleyelim…
Birden fazla senaryoya hazırlanıyoruz
✓ Hiperenflasyon yaşanan bu dönemde FMCG pazarında tüketiciler ev dışı harcamalarında kesintilere giderken, ev içindeki konforlarına yönelik harcamalarda gıda, hijyen ve FMCG ötesinde de birçok alanda harcamaların devam ettiğini gördük. Birçok sektörün de bu trende göre bir portföy gelişimi ve inovasyon süreci izlediğini görmemiz mümkün. Bu nedenle tüketimin bazı alanlarında zorluklar yaşanırken bu dönem özellikle ev içi tüketime yönelik alanlarda yeni fırsatlar getirdi, tüketiciler yeni inovasyonları da olumlu karşıladılar.
✓ 2025 yılında da enflasyonu düşürme çabaları kapsamında ekonominin yavaşlamasının etkilerinin devam edeceğini öngörüyoruz. Her zaman olduğu gibi birden fazla senaryoya hazırlık yapıyor, işimizi ve sektörlerimizi oluşan koşullara göre yöneteceğimiz şekilde planlıyoruz. Unilever olarak biliyoruz ki Türk tüketicisi kullanacağı ürünleri seçerken ödediği değerin karşılığında ne kadar fayda aldığına, ürünün kalitesine, ürünün alternatiflerine göre nasıl bir artı değer sunduğuna bakarak seçiyor. Bu nedenle biz de ürünlerimizin kalitesini korurken, tüketicilerimize yenilikçi, alanında öncü ürünler sunmaya gayret edeceğiz.
Topluma “iyilik” katacak çalışmalarımızı sürdüreceğiz
✓ P&G Türkiye olarak 2024’te tüketicilerimizi birçok yeni ürünle buluşturduk. Sahip olduğumuz inovasyon gücüyle Pantene Molecular Bond Repair serisi, dünyanın ilk akıllı IPL cihazı Braun IPL Skin i·expert, Head&Shoulders Derma XPRO serisi tüketicilere sunduğumuz inovatif ürünlerden birkaçıydı. Kurumsal vatandaşlık anlayışımızla da topluma “iyilik” katacak çalışmalarımızı sürdürdük. Operasyonlarımızda ve tedarik zincirimizde 2040 yılına kadar net sıfır hedefimize ise her gün bir adım daha yaklaşıyoruz. 2024 yılında sporun çeşitli alanlarına verdiğimiz desteği sürdürdük.
✓ Tüm bu çalışmalarımızın yanı sıra Türkiye ekonomisine katkı sağlamaya devam ettik. Gerçekleştirdiğimiz ihracatla İstanbul Kimyevi Maddeler ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (İKMİB) tarafından verilen “İhracatın Yıldızları Ödülleri”nde üst üste 6. kez “Deterjan, Yıkama İhracatı” şampiyonu olmayı başardık. 2025 için en büyük hedefimiz, inovasyon gücümüzle yüksek performans sunan ürünler geliştirirken dünyamızın sürdürülebilirliğine katkıda bulunmaya ve kurumsal vatandaşlık anlayışımızla her yıl milyonlarca insanın hayatına dokunmaya devam etmek…
*Editörün notu: Tankut Turnaoğlu, 2025 yılı itibarıyla emekliye ayrıldı. Görüş, kendisi emekliye ayrılmadan önce alınmıştır.
2025’ye yatırımlar hızlanacak
✓ 2024, Vestel için birçok açıdan dönüm noktası niteliği taşıyan bir yıl oldu. Teknoloji, tasarım ve sürdürülebilirlik odaklı stratejilerimizle global bir teknoloji markası olma yolunda önemli mesafeler katettik. 2024’te Avrupa’daki ilk fiziksel mağazamızı Almanya’nın başkenti Berlin’de açtık. Manisa’daki tesislerimizde ürettiğimiz 200 milyonuncu televizyon, televizyon teknolojisindeki liderlik vizyonumuzu bir kez daha ortaya koydu. Aynı zamanda, sürdürülebilirlik ekseninde gerçekleştirdiğimiz projelerle karbon emisyonlarını azaltma hedeflerimiz doğrultusunda önemli ilerlemeler kaydettik. 2024 yılı boyunca aldığımız ulusal ve uluslararası ödüller, doğru yolda olduğumuzu bir kez daha teyit etti.
✓ 2025, Vestel için sürdürülebilir büyüme ve dijitalleşme yatırımlarının hızlandığı bir yıl olacak. Amerika, Afrika, Körfez Ülkeleri ve Türk Cumhuriyetleri gibi hızlı büyüyen pazarlarda ihracatımızı artırmayı hedefliyoruz. ABD’ye yönelik ihracatımızı 2028’e kadar beş katına çıkarma hedefimiz doğrultusunda önemli stratejiler geliştirmeye devam edeceğiz. Vestel bugün ODM (Original Design Manufacturer) tarafında çok güçlü bir şirket. Toshiba, Sharp, Daewoo, JVC, Telefunken gibi önemli markalara lisans anlaşmalarımız bulunuyor. İhracatta Vestel’e ait markaların payını yüzde 50’ye taşımayı hedefliyoruz. Enerji verimliliği ve yenilikçi ürünlerimizle hem bireysel hem ticari müşterilerimize karbon ayak izlerini azaltma fırsatı sunarken, sürdürülebilirliğe dayalı büyüme hedeflerimiz doğrultusunda şirket değerimizi iki katına çıkarmayı planlıyoruz.
Amacımız ticaretin dijitalleşmesin liderlik etmek
✓ Hepsiburada olarak müşteri odaklı ve yenilikçi çözümlerimizle fark yarattığımız heyecan verici bir yıl geçirdik. Müşteri sadakatini ve memnuniyetini artırmada önemli bir aracımız olan Hepsiburada Premium, Kasım sonu itibarıyla 3,7 milyon üyeyi aştı. Yenilikçi teslimat yöntemleriyle deneyim lideri olan HepsiJET; ödeme ve vadelendirme çözümleriyle öne çıkan Hepsipay gibi markalarımızla sektörde ayrışmaya devam ettik. Her iki markamız da e-ticaret ekosisteminde iş ortaklarının güçlü birer paydaşı olarak platform dışında büyümeye devam etti. Operasyonel metriklerdeki başarılarımızın yanı sıra sürdürülebilir ve kârlı büyüme konusunda da önemli başarılar elde ettiğimiz bir yıl geçirdik.
✓ E-ticaret sektörünün 2025 yılında da güçlü bir şekilde büyümeyi sürdüreceğini ve e-ticaretin toplam ticaret içindeki payının artmaya devam edeceğini tahmin ediyoruz. 2025 yılında 25. yılımızı kutlamaya hazırlanırken biz de başarılarımızı ve hizmetlerimizi ileriye taşımayı sürdüreceğiz.
✓ Amacımız, Türkiye’de ticaretin dijitalleşmesine liderlik etmek, ekonominin can damarı olan KOBİ’lerimizi ve kadın girişimcilerimizi güçlendirmek, müşterilerimiz için en iyi çözümleri üretmek. Önümüzdeki yıl da bu saikle hareket ederek başta müşteri sadakati, ödeme çözümleri ve B2B hizmetler olmak üzere e-ticaret ekosisteminin tüm paydaşlarını güçlendirerek büyümeye devam edeceğiz.
Yenilikçi bir alışveriş deneyimi sunacağız
✓ 2024 yılı, yatırımlarımıza ve müşteri deneyimimize odaklanarak “Daha iyi bir müşteri deneyimi için dönüşüm” mottomuzla önemli adımlar attığımız bir yıl oldu. Gift Club sadakat programımızla 17 milyon üyeye ulaşarak veriye dayalı işleyişimizi güçlendirdik. Bu verilerden elde ettiğimiz içgörülerle, müşterilerimizin hayatlarına değer katacak ve onları ‘markamıza aşık edecek’ yenilikler geliştirdik. Altı farklı markayla gerçekleştirdiğimiz iş birliktelikleri sayesinde kaliteli ürünleri uygun fiyatlarla müşterilerimizle buluşturduk. Bunun yanı sıra, mağazalarımızı deneyim merkezi olarak yeniden tasarlayarak, dünya genelinde 50’ye yakın yeni mağaza açtık ve böylece daha fazla müşteriye ulaşmayı başardık.
✓ Çevik yapımız sayesinde değişen koşullara hızla uyum sağlayıp yatırımlarımızı ve büyümemizi kararlılıkla sürdüreceğiz. Küresel zorluklara rağmen, 2025 yılında da tüm dünyadaki müşterilerimize kendini yenileyip “I Love Me” diyecekleri sürdürülebilir, yenilikçi ve sürtünmesiz alışveriş deneyimleri sunmaya çalışacağız.
Hedef 1 milyar dolar ciro
✓ Karaca olarak 2024 yılını dijitalleşme ve sürdürülebilirlik odağımızla hem Türkiye’de hem yurt dışında güçlü bir büyüme yılı olarak değerlendirdik. Bu yıl attığımız stratejik adımlarla, 2030 yılında sektörümüzde dünyada akla gelen ilk üç markadan biri olma hedefimize ulaşmak için markamızın global pazarlardaki konumunu daha da sağlamlaştırmayı amaçladık. Perakendecilikte yurt içi ve yurt dışında yeni mağaza açılışlarımızı hızlandırırken, mevcut mağazalarımızı yenileyerek müşteri deneyimini iyileştirmeye devam ettik. 2024 yılını sadece Karaca markamız özelinde 12 mağaza açılışıyla noktalıyoruz. Grubumuzun toplam mağaza sayısı 600’e yaklaşmış durumda.
✓ Pazarlama ve reklam alanında da 2024’te dikkat çeken bir yıl yaşadık. 20 milyon doları aşan reklam bütçemizle yazılı ve görsel medyada görünürlüğümüzü artırarak markamızın gücünü pekiştirdik. Bu yıl, Flying Tiger Copenhagen ve SharkNinja başta olmak üzere grup çatısına ve mağazalarımıza dahil ettiğimiz markalarla Karacaseverlere sunduğumuz one-stop-shopping deneyimini daha iyi bir noktaya getirdik.
✓ Büyüme hedeflerimiz doğrultusunda, 2025 yılı için yurt içi ve yurt dışı dahil olmak üzere global ciro hedefimizi 1 milyar dolar olarak belirledik. Bu hedefe ulaşmak için 2025 yılında 40 milyon dolarlık yatırım planlıyoruz. Önümüzdeki yıl, Flying Tiger ve SharkNinja’nın da büyümesini hızlandıracak stratejilerimize devam edeceğiz. Flying Tiger’ın Türkiye’de şu anki mağaza sayısını yıl sonuna kadar 11’e, 5 yıl içerisinde ise 100 mağazaya çıkarmayı hedefliyoruz.
Büyüme, sürdürülebilirlik ve kapsayıcılık merkezli bir yıldı
✓ Oldukça başarılı ve dijital dönüşümün, pazar payı artışının, özellikle yeni mağaza açılışlarıyla gelen büyümenin, müşteri memnuniyeti artışının, sürdürülebilirliğe ve kapsayıcılığa yönelik uygulamaların ve yapay zeka entegrasyonlarının hakim olduğu bir yıl geçirdik. 2024 bitmeden toplam mağaza sayımızı 102’ye ulaştırdık. Web sitemizi yeniledik ve dönüşüm oranlarımızda ciddi artışlar gördük. Yenilediğimiz MediaMarkt CLUB sadakat platformumuzun üye sayısı ise 7 milyonu aştı.
✓ 2025 yılı tüketicilerin çeşitli kanallardan kusursuz alışveriş deneyimi talebinin devam edeceği bir yıl olacak. Online alışveriş deneyiminden tüketici eğilimlerinin analizine birçok alanda, yapay zeka entegrasyonları sektörümüzün en önemli gündemlerinden biri olacak. Rekabet, alışveriş deneyiminin daha kişisel hale getirilmesi üzerinde yoğunlaşacak. MediaMarkt olarak 2025 yılı hedeflerimiz arasında müşteri deneyiminin kişiselleştirilmesi, sürdürülebilirlik, yapay zeka entegrasyonları ve bütünleşik kanal stratejimizi ileriye taşımak yer alıyor.
5G takvimi netleşmeli!
✓ 2024, Türkiye’nin en hızlı büyüyen yeni nesil bağlantı ve dijital servisler şirketi olma hedefimiz doğrultusunda önemli adımlar atmaya devam ettiğimiz bir yıl oldu. Aynı zamanda, amaç odaklı bir şirket olarak toplumsal dönüşümdeki rolümüze odaklanmayı sürdürdük. Vodafone Türkiye olarak, 25,4 milyon mobil ve 1,4 milyon sabit genişbant müşterisine hizmet veriyoruz. Dijital kanallarımızı kullanan aylık aktif müşteri sayımız 17,6 milyon, bu müşterilerimizin aylık toplam etkileşimi ise 304 milyon oldu.
✓ 2024 yılında dijital servisler odağımızla müşterilerimize finanstan sigortaya farklı alanlarda hizmet sunmaya devam ettik. Yeni nesil mobil finans çözümümüz Vodafone Pay ürünlerini kullanan toplam kullanıcı sayımız 8,3 milyona ulaştı. Veri merkezi alanında önemli bir yatırıma imza attık. Dünyanın önde gelen dijital altyapı sağlayıcılarından Edgnex Data Centres by DAMAC ile ortak girişim şirketi kurduk. Dijitalleşmenin gücünü kullanarak kadın voleybolcuların yanında durmaya devam ettik. Müşterilerimize daha iyi bir deneyim sunabilmek için iki yılda 500’den fazla iyileşme projesini hayata geçirerek müşteri deneyim skorlarında yüzde 33’lük iyileşme kaydettik.
✓ 2025 yılında sektörümüzün önemli gündem maddelerinden birinin 5G’ye geçiş olacağını düşünüyoruz. Her şeyden önce, 5G takviminin resmi olarak duyurulmasına ihtiyaç bulunuyor. 5G için kullanılacak frekans bantları teknolojinin hayata geçmesinde önemli rol oynuyor. Spektrum kaynaklarının hem tüketici refahını hem de sektörde uzun vadeli yatırımları teşvik edecek bir yöntemle operatörlere tahsis edilmesi yönünde bir politika benimsenmesi kritik. Ancak bu şekilde teknolojinin yaygınlaşması ve beklenen ekonomik katma değerin ortaya çıkması mümkün olur.
Üç yılda mağaza sayımızı 600’ün üstüne çıkaracağız
✓ 2024 yılını Watsons’a yakışır şekilde başarılar, yenilikler ve etkinliklerle dolu geçirdik. Bizim için güçlü bir büyüme senesi oldu. Hilltown AVM’deki 400. mağazamızın da aralarında bulunduğu yaklaşık 40 yeni mağaza açarak büyümemizi sürdürdük. Rize Meydan ve Trabzon Maraş Cadde gibi yeni lokasyonlarla hizmet verdiğimiz il sayısını 66’ya çıkardık. Ayrıca, yaklaşık 300 kişiye istihdam sağlayarak hem ekonomiye katkıda bulunduk hem de ekibimizi daha da güçlendirdik. Yenilikçi çalışmalarımız sayesinde online satışların hızla büyüdüğü bir yıl geçirdik.
✓ 2025’te her zaman olduğu gibi müşteri deneyimini önceliklendirerek uygun fiyatlı, kaliteli ürünler sunmayı sürdüreceğiz. Bu kapsamda 60 mağazamızı yenilemeyi, 100 mağazamızda modern dokunuşlar yapmayı ve ekibimize 400’den fazla yeni çalışan katmayı hedefliyoruz. Önümüzdeki üç yıl içinde mağaza sayımızı 600’ün üzerine çıkararak 81 ilde varlık göstermek ana odaklarımız arasında yer alıyor. 2025 yılında e-ticaret yatırımlarımız ve yenilikçi projelerimizle omnichannel stratejimizi güçlendirmeye devam edecek, online satışlardaki büyümeyi sürdüreceğiz. Bununla birlikte 2025’teki en büyük yatırımlarımızdan biri olarak daha büyük, teknolojik ve verimli bir dağıtım merkezi inşa etmeyi planlıyoruz.