
Sektörün gündemi “Çözüm Konkuru” Marketing Türkiye Mart sayısında!
Konkur süreci, reklam sektörünün en sancılı meselelerinden biri olmaya devam ediyor. Standartları belirsiz konkur süreci kimi zaman hakkaniyet tartışmalarını da beraberinde getiriyor. Peki, yıllardır süregelen bu sorunun çözümü mümkün mü? Reklamverenler ve ajanslar ortak bir zeminde buluşabilir mi? Dahası sektördeki çalışma barışı nasıl yeniden sağlanabilir? Tüm bu soruların ve daha fazlasının yanıtları Reklamverenler Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Pura ve Reklamcılar Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Burcu Özdemir’den geliyor…
Sonucun da ötesinde süreci anlamak ve anlamlandırmak motivasyonuyla gerçekleştirdiği araştırmalarına yenilerini ekleyen Marketing Türkiye’nin Mart sayısında “Yeni Nesil Muhafazakârlar”dan “Türkiye’nin Fast Food Haritası”na, “Monoton hayatların yorgun kahramanları: Beyaz Yakalılar”dan sürdürülebilirliğin yeni yıldızı “refill”e dek kapsamlı araştırmalar ve analizler okurları bekliyor.
KONDA Yönetim Kurulu Başkanı Aydın Erdem’in yorumlamasıyla “Hayat Tarzları” araştırmasından yeni nesil gazeteciliğin sıra dışı isimlerinden Şule Aydın ile gerçekleştirilen çarpıcı röportaja dek dopdolu içeriyle Marketing Türkiye Mart sayısı yayında!
Marketing Türkiye’nin yeni sayısına D&R mağazalarından ulaşabilir, Dijital Abonelik ile Marketing Türkiye web sitesi üzerinden ve Türk Telekom e-Dergi uygulaması aracılığıyla okuyabilirsiniz.
Keyifli okumalar…
Reklam sektörü “çözüm konkuru”nda
Reklam sektörünün çözüm bekleyen konusu konkur ilkeleri. Konkur akılcı bir yol, amenna… Ancak gerekli gereksiz her iş için konkur açılan, hiçbir standardı olmayan, ajansların geceli gündüzlü çalışarak hazırlamasına karşın emeklerinin karşılığını alamadığı bu süreç ajansları da reklamvereni de hayli yıprattı, yıpratmaya da devam ediyor. Ancak ne aleni suçlamalar ne de kapalı kapılar ardında yapılan şikayetler sorunu ortadan kaldırmıyor. Gün; bir araya gelerek, eğrisiyle doğrusuyla tartışma ve ortak bir zeminde sorunu çözme günü… İşte bu sebeple aynı masa etrafında bir araya geldiğimiz Reklamverenler Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Pura ve Reklamcılar Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Burcu Özdemir’in akılcı tutumları çözüm için de umut veriyor. Nitekim iki dernek başkanı da Dünya Reklamverenler Federasyonu’nun ortaya koyduğu konkur ilkelerini işaret ediyor…
Ali Saydam yazdı: Sadece “evden” olmuyor

Bir ara yol bulunmalı, özellikle de hizmet sektöründeki kurum ve kuruluşlarda en az haftada bir gün, tüm çalışanların katılımıyla “tekâmül toplantıları” düzenlenmeli… Yoksa ne olur? Yoksa, gün gelir ve “Biz nerede hata yaptık yahu?!” diye düşünüp durabilirsiniz…
Hangi marka kadınlar için ne yapıyor?

Türkiye’de kadınların eğitim, istihdam ve liderlik alanlarında karşılaştığı zorluklar, toplumsal cinsiyet eşitliği mücadelesinin ne kadar kritik olduğunun da canlı kanıtları. 8 Mart Dünya Emekçi Kadınlar Günü, bu mücadelede atılan adımları hatırlamak ve gelecek için daha güçlü bir yol haritası çizmek adına önemli bir fırsat sunuyor. Kadınların güçlenmesi için “elini taşın altına koyan” ve somut projelerle katma değer yaratan markalar da hem hatırlanmayı hem de alkışlanmayı hak ediyor… Gelin hep birlikte kadınların eğitim, istihdam ve liderlik alanlarında karşılaştığı zorluklara daha yakından bakarken, toplumsal cinsiyet eşitliği mücadelesine katkıda bulunan markaların o kapsamlı projelerine de göz atalım…
Ramazan iletişiminin incelikleri

Paylaşmanın, empatinin, birbirini anlamanın ve dayanışmanın öne çıktığı Ramazan ayına girmişken elbette tüm bu kavramlar da markaların iletişim dünyasında karşılık buluyor. Peki pazarlama evreni için böylesine güçlü bir dönemde etkili iletişimin kodları neler? Değişen iletişim dinamikleri içerisinde fark yaratmak isteyen markalar hangi kanallarda nasıl varlık göstermeli? Dahası, bu dönemde yapılan iletişim çalışmalarının etkileri nasıl kalıcı hale dönüştürülebilir?
Brandverse Awards bu yıl yeniliklerle dolu!

Marketing Türkiye ve BoomSonar iş birliğiyle hayata geçirilen, Reklam ve Pazarlama İletişimi Derneği’nin de (REPİD) destek verdiği Brandverse Awards bu yıl pek çok yenilikle sektörle buluşuyor. Yarışma kapsamında yer alan kategoriler günün gerekliliklerine uygun olarak güncellenirken “Kültür Sanat Projeleri”nden “Yapay Zeka Kullanımı”na kadar yarışmaya ilk defa dahil edilen kategorilerle de Brandverse Awards’un kapsamı daha da genişletildi. Gelin tüm değerlendirme süreçlerine Deloitte Türkiye’nin uzmanlığıyla katkı sağladığı Brandverse Awards’un bu yılki yeniliklerini hep birlikte keşfedelim…
Yeni nesil muhafazakârlık

Türkiye’de muhafazakârlık, yıllar içinde değişen toplumsal dinamikler ve modern hayatın getirdiği yeniliklerle birlikte dönüşüyor. Yeri geldiğinde geleneklerine sıkı sıkıya bağlı kalan muhafazakâr bireyler kimi zaman daha esnek bir yaklaşım sergilemekten de geri durmuyor… Sözün özü “yeni nesil muhafazakârlar” modern yaşamda kendilerine özgü bir denge kurma arayışında. Peki, bu dönüşüm tüketim alışkanlıklarına, marka tercihlerine ve toplumsal meselelere nasıl yansıyor? Marketing Türkiye adına Aksoy Araştırma tarafından gerçekleştirilen “Yeni Nesil Muhafazakârlık” araştırması, muhafazakâr bireylerin günümüzdeki tercihlerini ve hayata bakışlarının portresini çiziyor…
Dinamik lider dinamik marka!

Takvimler 2019’u gösterdiğinde Cem Boyner’in “dönüşüm” arzusuyla Boyner Büyük Mağazacılık CEO’luğuna geldi Eren Çamurdan… Aradan geçen zaman içinde, pandemi ve onca ekonomik çalkantıya rağmen köklerinden kopmayan ama her yönüyle “yeni” bir Boyner yarattı… Mağaza deneyiminden marka karmasına kadar her boyutuyla dönüşen marka tüm kuşakların da ortak paydasına dönüştü. Hem bu büyük dönüşümü hem de pazardaki eğilimleri konuşmak için bir araya geldiğimiz Çamurdan’ı dinlerken anlıyoruz ki liderinin karakterini taşıyor artık Boyner… Ve o karakteri tanımlayan kavram da “dinamizm!”
Türkiye’nin röntgeni: “Hayat Tarzları”

KONDA’nın 2008 yılında başlattığı ve geçtiğimiz yıl beşincisini gerçekleştirdiği “Hayat Tarzları” araştırması kelimenin tam anlamıyla toplumdaki büyük dönüşümün röntgenini çekiyor. Hem metodolojisi hem kapsamı hem de devamlılığıyla dikkat çeken çalışma geride kalan sürede toplumun dönüşümüne ışık tutarken bu dönüşümün gerisindekileri akılcı ve anlamlı içgörülerle sunuyor. Bu dev araştırmanın en güncel çıktılarını KONDA Yönetim Kurulu Başkanı Aydın Erdem liderliğinde mercek altına aldık…
Derya Açar Ergüç yazdı: “Kültür biziz, sanat ise hayatın kendisi!”

Hem bireylerin hem de kurumların; kültür ve sanat için yapılan harcamaları, sadece bir maliyet olarak değil, toplumun sahip olduğu kültürel dokuyu korumak ve gelecek kuşaklara aktarmak için yapılması gereken ekonomik ve sosyal bir yatırım olarak görmesi gerekir… Bugün sisler içinde de olsa bu görüş, toplumsal barışa giden yolu ışıklı kilometre taşlarıyla aydınlatır. Yol uzun, gece koyu karanlık olabilir ama kurumların yarattığı parlaklık, bireylerin ışığını ortaya çıkarır.
Sokak kültürünün asi çocuğu: Sneaker

Son yıllarda sokak modasının yükselişiyle birlikte sneaker, sadece bir ayakkabı modeli olmaktan çıkıp küresel bir fenomene dönüştü. Büyük spor markalarının yenilikçi tasarımları, sınırlı üretim stratejileri ve ünlü iş birlikleri, sneaker dünyasını devasa bir ekonomiye dönüştürdü.
Peki, bir ayakkabı modeli nasıl oldu da bir yaşam tarzına dönüşerek böylesine dev bir pazar yarattı? Küresel sneaker trendleri ülkemize nasıl yansıyor? Tüketicilerin ayakkabı tercihlerinde sneaker’ın yeri neresi?
Bu meslek bir delilik hali!

Gazetecilik şüphesiz ki hakikati arayanların mesleği… Şule Aydın da bu yolda yıllardır hem ekranlarda hem de dijital platformlarda hakikatin peşinden koşan isimlerden… Tiyatrocu olma hayaliyle başlayan yolculuğunu, gazetecilikteki samimi ve mizahi tarzıyla birleştiren Aydın, çok da alışık olmadığımız bir yaklaşımla medya dünyasında farklı bir pencere açıyor. “Tımarhanede Bu Hafta” gibi özgün projeleriyle dikkat çeken Aydın, sohbetimizde Türkiye’de gazetecilik yapmanın zorluklarını, kadın olmanın getirdiği mücadeleleri ve basın özgürlüğüne dair düşüncelerini samimiyetle paylaşıyor… Aydın, yaptığı işi çok sevse de “Bu meslek bir delilik hali!” diyor
Türkiye’nin fast food haritası

Hızlı, pratik ve lezzetli… Şüphesiz fast food, günümüz tüketim alışkanlıklarında önemli bir yer tutuyor. Ancak tüketicilerin fast food’a bakışı, yalnızca lezzet ve hızla sınırlı değil. Sağlık, fiyat, marka algısı ve sunulan deneyim gibi pek çok faktör, tercihleri doğrudan etkiliyor. Peki, Türk tüketici fast food’u ne sıklıkla tüketiyor? En çok hangi markalar tercih ediliyor? Sağlıklı alternatifler fast food sektöründe nasıl bir yer ediniyor? Fiyat-performans dengesi tüketici kararlarını nasıl yönlendiriyor? Yanıtlar, Marketing Türkiye adına Twentify’ın gerçekleştirdiği “Türkiye’nin Fast Food Haritası Araştırması”ndan geliyor…
Yılın itibarlıları 11. kez ödüllerine kavuştu!

Pazarlama sektörünün en önemli başarı standartlarından biri olarak kabul edilen “The One Awards Bütünleşik Pazarlama Ödülleri”, bu yıl bir kez daha “Yılın İtibarlıları”nı ödüllendirdi. 3 Şubat akşamı Divan Kuruçeşme’de düzenlenen törende 71 kategoride öne çıkan markalar “Yılın İtibarlısı” olarak ödüllerine kavuştu. Marketing Türkiye ve AKADEMETRE iş birliğiyle gerçekleştirilen ve yıl içinde itibarını en çok artıran markaların halk oylamasıyla belirlendiği yarışma kapsamında, bu başarıya katkı sağlayan ajanslar da ödüllendirildi. Geride kalan 11 yıl içerisinde The ONE Awards’da beş kez “Yılın İtibarlısı” ödülünü almayı başaran Lenovo Türkiye, Amerikan Hastanesi ve İGA İstanbul Havalimanı bu yıl “The ONE Awards Büyük Ödülü”nün sahipleri oldu. Törende 41 yıllık kariyeriyle, imza attığı unutulmaz kampanyalarla, ufuk açan kitapları ve televizyon programlarıyla iletişim sektörüne katkı sağlayan Ender Merter’e sektör adına teşekkür plaketi verildi.
Sürdürülebilirliğin yeni yıldızı: Refill

Tek kullanımlık ambalajların çevreye verdiği zarar her geçen gün daha fazla tartışılırken, sürdürülebilir alternatifler de hızla yaygınlaşıyor. Tüketiciler artık sadece ürünün içeriğine değil, ambalajının çevresel etkilerine de dikkat ediyor ve daha az atık üreten, yeniden doldurulabilir (refill) seçeneklere yöneliyor. Daha az atık, daha bilinçli tüketim ve sürdürülebilir bir gelecek için refill hareketi hem markalar hem de tüketiciler için yeni bir dönemi işaret ediyor. Peki, yeniden doldurulabilir ürünler, sürdürülebilir tüketim alışkanlıklarını nasıl değiştiriyor? Markalar, refill konseptiyle hem çevre dostu hem de ekonomik çözümler sunarak tüketicilerle nasıl daha güçlü bağlar kuruyor? Türkiye’de refill sistemine olan ilgi hangi noktada?
Monoton hayatların yorgun kahramanları: Beyaz Yakalılar

“Rutin, monoton ve sıkıcı” olarak tanımladıkları günlük yaşamlarında beyaz yakalılar, finansal özgürlük ve iş-yaşam dengesi düşlüyor. Ancak ekonomik belirsizlikler ve yetersiz motivasyon, bu hayallere ulaşmalarının önündeki en büyük engeller. Peki, beyaz yakalıların hayalindeki yaşam nasıl şekilleniyor? Yanıtlar, Marketing Türkiye adına YouGov’un gerçekleştirdiği “Beyaz Yakalıların Hayalindeki Yaşam” araştırmasından geliyor…
Tüketicinin yeni gözdesi bitkisel sütler!

Türkiye’de ve dünyada bitkisel beslenme trendi hızla yükselirken, bitkisel sütler de bu değişimin en gözde ürünleri arasında yerini alıyor. Geleneksel inek sütü tüketimi hala baskın olsa da bitkisel sütlerin pazar payı günbegün artıyor. Araştırmalara göre, Türk halkının yüzde 83,9’u inek sütü tüketmeye devam ederken, bitkisel sütler yüzde 7,8’lik tüketim oranıyla diğer hayvansal süt alternatiflerini geride bıraktı. Peki, bu hızlı yükselişin ardında ne var? Tüketiciler neden bitkisel sütlere yöneliyor? Markalar bu büyüyen pazarda nasıl bir strateji izliyor?
Bir sanat eserinden doğan ajans: OBERON

İsmail Polat, William Blake’in bir tablosundan esinlenerek ajansının ismini belirleyip stratejisini şekillendirdiğinde takvimler 2017’yi gösteriyordu. Bir sanat eserinden ilhamla doğan OBERON’un yaratıcı tarafının bunca güçlü olması her ne kadar sürpriz olmasa da ajansın dünyasının ressamlar, heykeltraşlar ve müzisyenlerle genişlediğini söylediğinde, taşlar tam anlamıyla yerine oturuyor. OBERON’un renkli dünyasından PR sektöründe yarattığı farka, iş yapış biçimlerinden gelecek hedeflerine dek merak ettiğimiz soruların yanıtlarını Ajans Başkanı İsmail Polat’tan dinledik…