
Ramazan ayında Türkiye’nin seyahat ve yeme içme alışkanlıkları nasıl şekilleniyor?
Yandex Türkiye, Ramazan ayında kullanıcı ihtiyaçlarını ve seyahat alışkanlıklarını analiz etmek amacıyla Türkiye genelinde 1.358 katılımcıyla bir araştırma gerçekleştirdi. Çoktan seçmeli sorulardan elde edilen veriler doğrultusunda, bu dönemde kullanıcıların hayatını kolaylaştıracak dijital özellikler öne çıkarıldı.
Araştırmaya göre her üç katılımcıdan ikisi Ramazan ayında da yaşam tarzlarının yılın diğer zamanlarında olduğu gibi aktif olduğunu belirtiyor. Ayrıca katılımcıların yüzde 85’i Ramazan ayında akrabalarını ziyaret etmeyi, alışveriş yapmayı ve seyahat etmeyi planlıyor.
Özellikle, Ramazan ayı boyunca kesin planlarıyla ilgili yanıtlar veren katılımcıların yüzde 68’i aile veya arkadaşlarını ziyaret etmek için şehir içinde seyahat planladıklarını; her üç katılımcıdan biri (yüzde 33) halka açık etkinliklere, festivallere veya diğer performanslara katılmayı planladığını söylüyor. Ulaşım seçeneklerini çoktan seçmeli olarak değerlendiren katılımcıların dörtte üçü arabayla seyahat etmeyi tercih ederken, yüzde 70’e yakını otobüsleri, yaklaşık yarısı ise metro veya taksileri kullanmayı tercih ediyor.

Ramazanda trafik daha yoğun
Ankete katılanların yarısından fazlası Ramazan ayında yılın diğer zamanlarına kıyasla daha yoğun bir trafik olduğunu belirtiyor. Bu bilgiden hareketle yola çıkan Yandex Maps, işe gidip gelmeyi kolaylaştırmak için kısa süre önce İstanbul’daki 44 binden fazla yolla ilgili bilgileri güncelleyerek trafik ışıkları ve hız sınırı işaretleri gibi önemli ayrıntıları ekledi. Böylece daha doğru gerçek zamanlı trafik güncellemeleri, hız sınırı uyarıları ve Türkçe sesli bildirimler sağlıyor.
İftar mekanlarında dijital rehberler öne çıkıyor
Türkiye’deki kullanıcıların neredeyse yarısı Ramazan ayında dışarıda yemek yemeyi planlıyor. Bu artan talebi karşılamak için Yandex Maps yapay zeka ile geliştirilmiş 16 ayrı Ramazan rehberi sunarak, gurme iftar menüleri hazırlayan restoranlardan uygun fiyatlı iftar seçenekleri sunan kafelere kadar geniş bir yemek yelpazesini öne çıkarıyor. Bu rehberler, Türk kullanıcılar için özel olarak tasarlanarak, ayrıntılı ve kaynak tabanlı yanıtlar için yapay zeka aracı Yazeka ile zenginleştirildi. Ramazan’a özel menüleri olan mekanları internetten araştıran kullanıcılar, bu rehberlere Yandex Arama üzerinden de erişilebiliyor.
Ramazan alışverişi ve seyahat planları nasıl şekilleniyor?
Araştırma bulguları ayrıca tüm katılımcıların yüzde 65’inin Ramazan alışverişine çıkacağını ve çoğunun çevrim dışı mağazaları ziyaret etmeyi tercih edeceğini gösteriyor. Her üç kişiden biri Ramazan ayında Türkiye içinde seyahat etmeyi planlıyor. Kullanıcıların güzergahlarını planlamak için fazladan zaman harcamalarına gerek kalmadan Kullanıcılar, Yandex Arama’ya bağlamsal olarak ilgili bir soru gönderebiliyor. Yapay zeka destekli Yazeka, görülmesi gereken yerler, gizli cazibe merkezleri ve seçkin yemek mekanları ile etkinlik planı önererek hızlıca özetler sunuyor.
Ankete katılanların yüzde 68’i Ramazan ayında yeni yerler keşfetmeyi ve ziyaret etmeyi planlıyor. Yandex Maps, kullanıcıların Türkiye’deki popüler yemek mekanlarını, kültürel alanları ve diğer ilgi çekici yerleri keşfetmelerine daha fazla yardımcı olmak için artık 250 binden fazla konum için Yazeka tarafından oluşturulmuş özetler içeriyor. Bu kısa açıklamalar, İstanbul’daki Galata Kulesi, Ankara’daki Devlet Resim ve Heykel Müzesi ve İzmir’deki Ahmed Adnan Saygun Sanat Merkezi gibi birçok ikonik yer hakkında önemli bilgiler içeren, kullanışlı bir genel bakış sunuyor.
Araştırmanın metodolojisi
Yandex Türkiye tarafından çevrim içi anket yöntemiyle 7-13 Şubat tarihleri arasında gerçekleştirilen araştırmaya, 18-55 yaş aralığında 1.358 kişi katıldı.