
Cadde mağazacılığında son trendler: Sizce İstiklal Caddesi’nden günde kaç kişi geçiyor?
Cushman & Wakefield I TR International’ın 2024 yılına ilişkin yayımladığı 11. İstanbul Alışveriş Caddeleri Raporu, kentin üç önemli alışveriş noktası olan Bağdat Caddesi, İstiklal Caddesi ve Nişantaşı bölgesindeki perakende dinamiklerini gözler önüne seriyor. Rapora göre, sınırlı arz ve yüksek doluluk oranları cadde mağazacılığında kiralama faaliyetlerini yavaşlatırken, kira seviyeleri son sekiz yılın en yüksek düzeyinde kalmayı sürdürüyor.
Raporda öne çıkan bulgulara göre, perakende sektöründe kiralama hacmi 2014’ten bu yana en düşük seviyesine gerilerken, üç ana caddede boş mağaza sayısının azalmaya devam ettiği görülüyor. 2024 yılında toplam kiralama işlemi sadece 51 adet olarak gerçekleşirken, metrekare bazında toplam hacim yaklaşık 12 bin metrekareye düştü. Bu daralmada, mağazaların mevcut konumlarını koruma eğiliminin ve yeni alan arzındaki kısıtlılığın etkili olduğu belirtiliyor.
Kentsel dönüşüm dikkat çekiyor
2024 yılı, İstanbul’un alışveriş caddelerinde kentsel dönüşüm projelerinin yeniden ivme kazandığı bir dönem olarak dikkat çekiyor. Tamamlanan projeler, hem mağaza arzını artırdı hem de perakendeciler açısından fırsatlar doğurdu. 2023’te dönüşümde olan 58 mağazadan 14’ü, boş durumda olan 32 mağazadan ise 11’i kiralandı.
Cadde bazında farklılaşan eğilimler
Her bir caddede farklı kiralama dinamikleri dikkat çekiyor. Bağdat Caddesi’nde yüksek doluluk oranı ve süregelen altyapı çalışmaları, büyük metrekareli alanlara erişimi zorlaştırdı. Bu nedenle burada kiralanan mağazaların ortalama büyüklüğü küçülürken, kiralama işlemlerinde ise sınırlı da olsa artış görüldü. Nişantaşı ve İstiklal Caddesi’nde ise işlem sayısında düşüş yaşansa da, özellikle daha geniş metrekareli mağazalara yönelik talebin arttığı görüldü.
Yeme-içme sektörü öne çıkıyor
Raporda, 2024 yılında yeme-içme sektörünün alışveriş caddelerindeki varlığını önemli ölçüde artırdığı da vurgulanıyor. Giyim ve ayakkabı sektörü yeni kiralamaların yüzde 36’sını oluştururken, yeme-içme kategorisi yüzde 23’ten yüzde 32’ye yükselerek dikkat çekici bir atak yaptı. Özellikle Bağdat Caddesi’nde bu alandaki hareketlilik öne çıktı.
Kültürel etkinlikler İstiklal’i canlandırdı, kentsel dönüşüm Bağdat Caddesi’ni yavaşlattı
Yaya trafiği açısından 2024 yılında en büyük artış İstiklal Caddesi ve Nişantaşı Bölgesi’nde yaşandı. İstiklal Caddesi’nde hafta içi ortalama günlük ziyaretçi sayısı yüzde 2 artarak 207 bine, hafta sonu ise yüzde 7 artarak 313 bin 500’e yükseldi. Aylık ortalama 7,5 milyon kişinin ziyaret ettiği caddenin yıllık toplam ziyaretçi sayısı 90,1 milyona ulaştı. Nişantaşı Bölgesi’nde ise hafta sonu trafiği yaklaşık yüzde 59 artarak 153 bine ulaştı.
Bağdat Caddesi’nde ise kentsel dönüşüm ve altyapı çalışmaları nedeniyle yaya trafiğinde kayda değer bir düşüş yaşandı. Hafta içi ziyaretçi sayısı yüzde 40, hafta sonu ise yüzde 35 oranında azaldı. Caddenin yıllık toplam ziyaretçi sayısı ise 31,4 milyona geriledi.
Abdi İpekçi, dünya caddeleriyle yarışıyor
Nişantaşı’nda yer alan Abdi İpekçi Caddesi, metrekare başına 250 dolarlık kira bedeliyle yalnızca İstanbul’un değil, Avrupa’nın da en pahalı alışveriş caddeleri arasında. Amsterdam, Prag ve Helsinki gibi şehirlerin prestijli caddelerini geride bırakan caddeyi, 220 dolarla İstiklal Caddesi ve 150 dolarla Bağdat Caddesi takip etti.
Raporda, kentsel dönüşüm projelerinin tamamlanmasıyla birlikte cadde mağazacılığına yeni alanların ekleneceği ve bu sayede arz-talep dengesinin yeniden şekilleneceği öngörülüyor. Fiziki modernizasyon, artan erişilebilirlik ve kültürel etkinliklerle desteklenen bu dönüşüm, alışveriş caddelerinin canlılığını önümüzdeki yıllarda da koruyacağının sinyallerini veriyor.
Dünyanın zengini en bol şehirleri: ABD liderliğini koruyor, Türkiye ise yükselişte