AVM ciro endeksi Eylül’de yüzde 7,6 arttı…
Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği ile Akademetre Research tarafından ortaklaşa oluşturulan AVM Endeksi’nin Eylül ayı sonuçları açıklandı. Her ay düzenli olarak yayınlanan verilere göre ciro endeksi 2016 Eylül döneminde bir önceki yılın Eylül ayı ile karşılaştırıldığında nominal yüzde 7,6’lık bir artışla 199 puana ulaştı.
AVM Endeksi verileri üçüncü çeyrek bazında da geçtiğim
iz yılın üçüncü çeyreği ile karşılaştırıldığında yüzde 1,6 artış gösterdi. Endeks üçüncü çeyrekte 191 puana ulaştı. Sektöre ait ciro endeksi, Anadolu ve İstanbul’un GLA büyüklükleri ağırlıklandırarak hesaplanmıştır.
AVM’lerdeki kiralanabilir alan (m2) başına düşen cirolar Eylül 2016 döneminde İstanbul’da 819 TL, Anadolu’da 720 TL olarak gerçekleşti. Türkiye geneli metre kare verimliliği Eylül 2016’da 760 TL’ye ulaştı.
Çeyrek bazlı m2 başına düşen cirolarda 3. çeyrekte bir önceki yılın aynı dönemi ile karşılaştırıldığında yüzde 4’lük bir düşüş yaşanmıştır. 2016 yılı 3.çeyrekte metre kare verimliliği 729 TL şeklinde gerçekleşmiştir.
Eylül ayında en yüksek alışveriş merkezlerindeki diğer alanlar kategorisinde gerçekleşti…
Geçtiğimiz yılın Eylül ayı ile karşılaştırıldığında 2016 Eylül döneminde kategoriler bazında endeks yüzde 8’lik bir artış gösterdi. En yüksek ciro artışı ise AVM’lerdeki diğer* alanlar kategorisinde yüzde 23’lük artışla yaşandı. Geçtiğimiz yılın Eylül ayı ile
karşılaştırıldığında Eylül 2016’da hipermarket kategorisi yüzde 16, giyim kategorisi yüzde 12, yiyecek kategorisi ciroları yüzde 2, ayakkabı-çanta kategorisi yüzde 0,5 artış kaydederken teknoloji kategori ciroları yüzde 21 oranında düşüş gösterdi.
(*Diğer kategorisi; yapı market, mobilya, ev tekstili, hediyelik eşya, oyuncak, sinema, kişisel bakım ve kozmetik, kuyum, hoby, petshop, terzi ve ayakkabı tamir servisleri, döviz bürosu, kuru temizleme, eczane gibi mağazalardan oluşmaktadır.)
Ziyaret Sayısı Endeksi
Eylül 2016 verileri bir önceki dönemin aynı ayı ile karşılaştırıldığında ziyaret sayısı endeksinde yüzde 4,7’lik azalma yaşanmıştır.
Ziyaret sayısı endeksi üçüncü çeyrek bazında da geçtiğimiz yılın aynı dönemiyle karşılaştırıldığında yüzde 3,8 oranında düşüş gösterdi.
AVM Endeksi Eylül 2016 ve üçüncü çeyrek sonuçlarını değerlendiren AYD Başkanı Hulusi Belgü “AVM endeksi Eylül 2016 döneminde bir önceki yılın aynı ayı ile karşılaştırıldığında yüzde 7,6 oranında arttı. 2016 üçüncü çeyrek verilerine baktığımızda da ciro artışının yüzde 1,6 olarak gerçekleştiğini görüyoruz. Ard arda yaşanan terör saldırıları ve darbe girişimi sonrası oldukça zor bir dönem geçirdiğimiz Temmuz ve Ağustos aylarında endekste yaşanan düşüşten sonra hızla normalleşmeye dönüldüğünü ve bu bağlamda Eylül ayı ile birlikte endekste yeniden artışın başladığını gözlemliyoruz. Eylül ayındaki artışın etkisiyle üçüncü çeyrek bazında da artış yaşandı. Perakendeci ve alışveriş merkezleri yaşanan olaylar ve turist sayısındaki düşüşlerden diğer tüm sektörler gibi olumsuz etkilendi. Kış dönemine girdiğimiz Eylül ayı aynı zamanda okula dönüş ve perakendede yeni sezonun da başlangıcı. Sektörümüz açısından kış dönemi hem ziyaretçi sayısı hem de ciro açısından en verimli dönem. İlk gelen veriler de bu dönemi yaz sezonu ile karşılaştırdığımızda yükselen ciro, metre kare verimliği ve ziyaret sayısı ile olumlu geçireceğimize işaret ediyor. Kategori bazlı verilerde tüm katagorilerde yükselme olmasına rağmen teknoloji kategorisindeki gerilemenin devam etmesi düşündürücü, Eylül ayı sonunda yürürlüğe giren ve kredi kartlarındaki taksit sayısını yeniden düzenleyen yönetmeliğin sektörün beklentilerini karşılayıp karşılamadığını ise önümüzdeki dönemlerde görebileceğiz” dedi.