İnce kadın çorabında yüze 45, plaj giyiminde yüzde 19, iç giyimde yüzde 9, ev giyiminde ise yüzde 4,5 ile pazar lideri olduklarını söyleyen Penti Yönetim Kurulu Başkanı Sami Kariyo amaçlarının 2020 yılında mağaza sayısını 450’ye çıkarmak olduğunu belirtiyor. Global bir marka olma yolunda ilerleyen Penti’nin ezber bozan stratejilerini konuştuğumuz Kariyo, pazarla ilgili de çarpıcı tespitlerde bulunuyor. İşte Sami Kariyo ile yaptığımız keyifli söyleşinin satır başları…
Penti’nin DNA’sında üreticilik var
- Penti’nin temelleri Öğretmen Çorap’la atıldı. Tıp doktoru olan babam amcamla birlikte 1950’lerin başında ticaretle uğraşmaya başlıyor. İlk dönemler tuhafiyecilik sonrasında toptancılık yapıyorlar. 1955’te önemli bir karar verip imalat yapmaya başlıyorlar. 1985 yılına kadar üretim Öğretmen Çorap adı altında yapılıyor. Markanın kuruluşundan 30 yıl sonra yönetimi ben devraldım.
- Türkiye’nin yeni yeni dışarıya açıldığı 1985’te görevi devraldığımda kendime iki hedef koydum. Bunlardan birincisi Avrupa’da kadınların giydiği çorapları Türkiye’de üretmek ikincisi ise fiyat açısında global arenada dahi rekabet edecek bir üretim sistemi oluşturmak. Bunun da birinci koşulu ihracat yapmaktı. Bu iki hedefi de zaman içinde gerçekleştirdik.
- Bugün üretim kapasitemizin yüzde 25’ini Avrupa’nın en büyük perakendecileri için ürettiğimiz private label ürünler oluşturuyor. Bunlarından bir kısmında Made in Turkey yazıyor bir kısmında yazmıyor. H&M’de bizim iyi müşterilerimizden biri ve onlar için ürettiğimiz ürünlerde Türkiye’de üretildiği yazıyor.
Fast fashion anlayışı mağaza açtırdı
- İnce çorap konusunda Türkiye’deki yeniliklerin yüzde 95’i Penti tarafından gerçekleştirildi. Markanın bu denli güçlü olmasının altında da bu yenilikçi yapı yatıyor.
- 1994 yıllında yaşanan büyük ekonomik krizde rakiplerimiz üretim yapamaz duruma geldiler. Bu dönemde pazar lideri olduk ve o yıldan sonra da liderliği hiç bırakmadık. Pazarın temel dinamiklerini oluşturan marka da biz olduk. Rakipler bizim ürün ve fiyatlarımızı taklit etmeye çalıştı hep.
- 2005 yılına kadar tüketiciye geleneksel kanalarından ulaştık. Ancak 2003-2004 yıllarında Zara, Mango gibi fast fashion markalarının yükselişe geçmesiyle biz de ciddi bir üretim yatırımı yaparak desenli çoraplarla fast fashion sürecine dahil olduk. Ancak bu ürünleri fast fashion anlayışını bilmeyen geleneksel kanallardan tüketiciye ulaştıramadığımızı gördük ve 2006’da kendi perakende noktalarımızı oluşturmaya karar verdik.
Hedef 450 mağazaya ulaşmak
- Tüketicinin Penti’ye olan güveni perakende sektörüne adım attığımızda bize önemli fırsatlar sundu. Kendi mağazalarımızda önece ince çorap satarak başladık işe. Ardından soket çorap, iç giyim, plaj giyimi ve en son da pijama gibi ev giyimi ürünlerini tüketiciyle buluşturduk.
- Euromonitor rakamlarına göre bugün ince kadın çorabında yüze 45, plaj giyiminde yüzde 19, iç giyimde yüzde 9 ev giyiminde ise yüzde 4,5 ile pazar lideriyiz.
- Şuanda Türkiye’de 315 mağazamız var. 2015’te 53, 2016’da 22 mağaza açtık. Her yıl 30-35 mağaza daha açarak 2020 yılında mağaza sayımızı 450’ye çıkarmak istiyoruz.
Globalleşmeye yakın coğrafyadan başlanmalı
- Yurtdışında 130 mağazamız var. Bunlardan 22’si Romanya’da ve işletmesini direk biz yapıyoruz. Diğerleri ise franchise. Önümüzdeki süreçte asıl büyüme alanımız da yurtdışı olacak. Amacımız Türkiye’nin yurtdışındaki en başarılı ilk 10 markadan biri olmak.
- Yurtdışında güçlü olmak istiyorsanız önce kendi coğrafyanızda operasyonel mükemmeliyete ulaşmanız gerekiyor. Sonrasında bu sistemi ihraç ederek büyümeniz gerekiyor. Başarılı Türk yatırımcılar da bunu yapıyor. Biz de ilk antremanı yakın coğrafyalarda yapacağız. Sonrasında ise gelişmiş ülkelere yöneleceğiz.
- Eskiden insanlar Avrupa’dan çorap alır getirirdi. Şimdi ise Avrupa’ya çorapları biz satıyoruz.
- Penti bir şehirli kadın markası. Erkekler için nerdeyse hiç ürünümüz yok. Sadece kadınların alışveriş yaparken eşlerini, sevgililerini de düşündüklerini göstermek için aldıkları bir çorap var. Zaten mağazalarımızda çok fazla da erkek ürünü bulundurmak istemiyoruz.
Tüketicinin ihtiyacını ondan önce keşfediyoruz
- Şuanda e-ticaret tarafındaki satışımız toplam satışımızın yüzde 1,6’sını oluşturuyor. İki yıl içinde bu rakamı yüzde 4’e çıkarmayı amaçlıyoruz.
- Tüketicinin ihtiyacını daha o fark etmeden keşfedip ona sunuyoruz. Asıl önemli olan da bu. “Penti’de keşfedilecek çok şey var” mottosuyla hareket ediyoruz. Çünkü araştırmalarda gördük ki ortalama bir tüketici mağazalarımız iki-üç haftada bir ziyaret ediyor. Tüketicinin her geldiğinde yeni bir şeyler bulması için her üç haftada bir mağazamıza yeni ürünler giriyor. 2016’da 55 milyon tüketici mağazalarımızı ziyaret etti ve bunların yüzde 97’si kadın. 33 milyon adet ürün sattık.
- Atiye ile yaptığımız son kampanya çok beğenildi. Şimdiye kadar hep çorap reklamı yaptık ama ilk defa bu yıl çorabın dışındaki ürün kategorileri için reklam yapıyoruz. Mağazalarımıza çok gelmeyen hedef kitle bu yolla ürün gamımızın ne kadar geniş olduğunu gördü.
Başka Sinema’yı destek oluyoruz
- Kurumsal sosyal sorumluluk çalışmaları kapsamında Başka Sinema’ya destek oluyoruz.
- Üç yıl önce sinema sektöründen iki arkadaş Türkiye’de sanat değeri taşıyan filmleri sinema salonlarında gösteremediklerini söyledi. Çünkü sinemalar bu filmeler kabul etmiyordu ve sadece festivallerde yayınlayabiliyorlardı. Eşim Dürin Hanım’la sinemaya düşkün olduğumuzu bildikleri için de bize “Bu konuda ne yapabiliriz” dediler.
- Bir kavram bulup onun üzerinden ilerlemeye karar verdik. Bu kavramı da “Başka Sinema” diye Dürin Hanım buldu. O korkunç Hollywood filmleri dışında film gösterecek salonlara sponsor olmaya karar verdik. 14-15 Salona sponsor olduk ve buralarda gerçekten sanatsal değeri de olan filmler yayınlatmaya başladık.