XCO 2017’de deneyim deneyimlendi
Marketing Türkiye tarafından 17 Mayıs Çarşamba günü Kemer Country Club’da gerçekleştirilen ve Türkiye’nin ilk “Deneyim Tasarımı & Yönetimi Konferansı (XCO), pazarlama sektörünün deneyimli isimlerini ağırladı. Doyurucu sunumlarla katılımcılara deneyim dolu bir gün yaşatan zirvenin ardından müşteri deneyimini en iyi yöneten markalar A.L.F.A. Awards’ta ödüllerine kavuştu.
Marketing Türkiye’nin bu yıl ikincisini gerçekleştirdiği ve “Özgün Müşteri Deneyimi” ile “Kusursuz Servis Tasarımı” alanlarında vizyon yaratan pek çok farklı konunun ele alındığı Deneyim Tasarımı & Yönetimi Zirvesi (XCO) 17 Mayıs Çarşamba günü Kemer Country Club’ın büyülü atmosferinde gerçekleşti. Etkinliğin Ana Sponsorluğunu Turkcell, resmi sponsorluğunu Yapı Kredi ve MediaMarkt üstlenirken; Arçelik, SAS, sahibinden.com ve TAV da destekçiler arasında yer aldı.
X kuşağının alışveriş alışkanlıklarından, Y ve Z kuşaklarının finans ve yatırım alışkanlıklarına, değişen kamu hizmeti deneyiminden shopper marketing’e kadar pek çok konunun gündeme geldiği etkinlikte ayrıca seyahat topluluğu ve gezgin deneyimi, mükemmel e-ticaret deneyimi, sürdürülebilir öğrenme için veri analitiği, deneyim tasarımında değişen tüketici beklentileri ve kurumsal kültür gibi birçok konu tartışmaya açıldı. Deneyim Tasarımı & Yönetimi Zirvesi’nin akşamında müşteri deneyimini en iyi yöneten markalar A.L.F.A. Awards töreninde ödüllerine kavuştu. Kemer Country Club’ın şehrin telaşından uzak, yeşillikler içindeki Orman Evi’inde gerçekleşen zirveye katılanlar, farklı bir konferans deneyimi yaşadı.
Profesyoneller deneyimlerini paylaştı
Tüm gün süren Deneyim Tasarımı & Yönetimi Zirvesi’nde Forrester Research Asya Pasifik Pazarları Analiz Uzmanı Ryan Hart, Future Bright Group Yönetici Ortağı Akan Abdula, MediaMarkt Türkiye Pazarlama ve Kurumsal İletişim Direktörü Çağanur Atay Uçtu ve MediaMarkt Türkiye Müşteri Deneyimi Departman Müdürü Ünal Ömer Çalışkan, Yapı Kredi Genel Müdür Yardımcısı Yakup Doğan, Fjord Hizmet Tasarım Direktörü Yunus Tunak, Turkcell Müşteri ve Deneyim Yönetimi Genel Müdür Yardımcısı Doğuş Kuran, Turkcell Müşteri ve Deneyim Yönetimi Müşteri Analitiği Direktörü Barış Karakullukçu, TAV İşletme Hizmetleri Genel Müdürü Ali Bora İşbulan, Sahibinden.com İş, Servis ve Müşteri Deneyimi Yönetimi Genel Müdür Yardımcısı Bora Biçer, SHERPA Kurucusu Yakup Bayrak, Arçelik Pazarlama A.Ş. Türkiye Pazarlama Direktörü Mehmet Tüfekci, SAS Orta Doğu, Türkiye ve Doğu Avrupa Pazarlama Direktörü Nurcan Bıçakcı Arcan katılımcılara deneyim tasarımının inceliklerini anlattı.
Çağımızın yeni kralı: “Deneyim”
Zirvenin açılış konuşmasını yapan Marketing Türkiye Genel Yayın Yönetmeni Günseli Özen sözlerine “Bizim dünyamızda zaman zaman krallar değişir ve iktidarlar çabuk düşer. Önce üretim kraldı, sonra müşteri kral oldu. Sonra içerik kral oldu ama artık deneyim kral” diyerek başladı. Yeni kavramların yükselişte olduğunu belirten Özen “Önemli olan o kavramların içini doğru doldurmak ve biz bu tür etkinlerle deneyim tasarımı kavramının içini doldurmayı hedefliyoruz” dedi.
Özen’in ardından konferansın ilk konuşmacısı Forrester Research Asya Pasifik Pazarları Analiz Uzmanı Ryan Hart sahneye çıktı ve sunumuna tasarım felsefesini kullanıp inovasyona yönelen şirketlerin başarılarını anlatarak başladı. Hart: “Bu tür şirketler tasarıma odaklanarak kazanıyor. Yetenekli çalışanları kendilerine çekerek insanların saygısını da kazanıyorlar. Yapılan araştırmalar gösteriyor ki bu tür şirketler borsada sürekli yükselişte. Aralarında yüzde 211 büyüyenler var. Bu şirketlerde doğru hizmetler sunarak müşterinin isteklerine yanıt veriyor. Hal böyle olunca pazarlama yapmalarına bile gerek kalmıyor.” dedi.
Devriminizi yapmak için kültürünüze odaklanın
Konferansın en dikkat çeken sunumlarından birine imza atan Future Bright Group Yönetici Ortağı Akan Abdula asıl odaklanılması gerekenin hâlâ içgörü olduğunu belirtti. Markalar dünyasında her şeyin değişebildiğini ama insanî motivasyonların değişmediğini belirten ve Güven, birliktelik, keyif, canlanma, bireyselleşme, otonomi ile kontrol duygularına markaların odaklanması gerektiğine dikkat çeken Akan Abdula: “Kader, keder ve umut üçgeninde yaşıyoruz” diyerek Türk toplumunun temel motivasyonlarına değindi. “Ancak kendi ülkemizin kültürüne odaklanarak devrimimizi gerçekleştirebiliriz” diyen Abdula, “Öğüt vermek yerine daha çok dinlememiz gerekiyor. Yapılan hataların konuşulması gerek ki buradan bir ekosistem kurabilelim. Oradan da bir deneyim sistemi yaratabiliriz” diyerek konuşmasını sonlandırdı.
“En çok tercih edilen marka olmayı hedefliyoruz”
MediaMarkt Türkiye Pazarlama ve Kurumsal İletişim Direktörü Çağanur Atay Uçtu ve MediaMarkt Türkiye Müşteri Deneyimi Departman Müdürü Ünal Ömer Çalışkan “Deneyim Tasarımında Değişen Tüketici Beklentileri ve Kurumsal Kültür” isimli sunumuyla katılımcılara seslendi. Uçtu, konuşmasına değişen tüketiciyle beraber perakende sektörünün de değişmek zorunda kaldığını belirterek başladı. Bu değişime markaların da kulak vermesi gerektiğini ifade eden Uçan “Sektörde en çok tercih edilen marka olmayı hedefliyoruz. Bizi pazar lideri konumuna getirecek olan müşterilerimiz. İnsani motivasyonla işe başladık ve fark ettik ki insan-hayat döngüsünde odaklandığımız tek şey keyif. Globalde keyif daha bireysel bir kavram, bunu Türkçeleştirirken ‘bir aradalık’ kavramını ön planda tuttuk çünkü ülkece her şeyi bir arada yapıyoruz” dedi. MediaMarkt içerisinde değişen “müşteri deneyimi” algısını anlatan Ünal Ömer Çalışkan ise en çok tercih edilen marka olmanın farklılaşmadan geçtiğini belirterek bu konuda çalışmalar yürüttüklerini söyledi. Çalışkan: “MediaMarkt olarak vizyonumuzu yeniden tanımladık. Sürdürülebilir bir marka olabilmek için merkezi yapıya geçtik ve mağaza formatlarımızı değiştirdik, mağazaları ailece gelinen yerler haline getirdik” dedi.
“Nöromarketing’ten yararlanıyoruz”
Yapı Kredi Genel Müdür Yardımcısı Yakup Doğan ise konuşmasına bankacılık sektöründe kaliteli deneyim beklentisinin giderek arttığını belirterek başladı. Doğan, “Teknoloji devleri sürekli yeni müşteri deneyimleri sunuyor ve bu durum müşterinin beklentilerini de sürekli yükseltiyor. Aktif mobil bankacılık kullanıcı sayısı her geçen gün artıyor ve bu artış beraberinde değişimi de zorunlu kılıyor. Değişime en hızlı ayak uyduran sektörlerin başında geliyor bankacılık” diyerek değişen teknolojilerle beraber bankacılık sektörünün durumunu değerlendirdi. “Tüm etkileşim noktalarında müşteri yolculuğunu aynı deneyimle tasarlıyoruz. Her müşteriye ‘biricik’ olduklarını hissettirmeye çalışıyoruz. Bankacılar müşterilerini şube dışına çıkınca tanımıyor. Biz müşterilerimizi kart ve şifrelerle tanıyoruz. Bu bizim asri sorunumuz: Müşteriyi tanımamak. Artık şifreden çıkmalıyız” diyen Doğan “Müşterilere güzel deneyimler sunmak için teknolojinin tüm nimetlerinden yararlanıyoruz. Nöromarketing bu noktada işimize çok yarıyor” dedi.
“Turkcell’i bir deneyim şirketi haline getirmeye çalışıyoruz”
Turkcell’in 35 milyondan fazla müşteriyle temas halinde olduğunu belirten Turkcell Müşteri ve Deneyim Yönetimi Genel Müdür Yardımcısı Doğuş Kuran, “Turkcell’i bir deneyim şirketi haline getirmeye çalışıyoruz” dedi. Deneyimin tek bir çizgiden ibaret olmadığına dikkat çeken Kuran, işe yarayan deneyimin en az birkaç noktada en iyi deneyimi yaratmak zorunda olduğunun altını çizdi. Kuran, “Pazarlamanın temel taşları kırılmış durumda. Duyguların öne çıktığı yeni dünyada müşteriler her an her durumda mükemmel deneyimi istiyor. Müşterinin peşinden koşan bir markayız. Geçmişteki algımızı düzeltmek için elimizden geleni yapmaya çalışıyoruz ve burada ezber bozucu uygulamalara imza atıyoruz” dedi.
Kontrolü müşterinize bırakın
Konferansın bir başka konuşmacısı olan Fjord Hizmet Tasarım Direktörü Yunus Tunak “2017 Fjord Trendleri”nden “Uçucu Hikayeler” ve “Yapay Zeka”yı kullanıcılara aktardı. Uçucu Hikayeler trendini yorumlayan Tunak, “Üç yıldır ‘stroy’ terimini kullanıyoruz. Sosyal medyada stroy’ler deneyimlerin paylaşıldığı mecralar haline geldi. Videolar ve durumlar ortaya çıktı. Hızlı üretip hızlı tüketiyoruz” diyerek sosyal medyanın değişen çehresine değindi. Takipçilerin markalar adına içerik üretmesinin artık yeni trendlerden olduğunu belirten Tunak, “Markalar ‘Ben markamı sürükleyen güç olmaya devam edebilecek miyim?’ sorusunu kendilerine sormalılar. Kontrolü biraz müşteriye bırakmalısınız. Sandığınız kadar kontrol elinizde değil ve doğal içerikler daha fazla rağbet görüyor” dedi. Yapay zeka trendine de değinen Tunak, “Yapay zekanın veri işlemenin ötesinde insanlara fayda sağlayacak hale getirilmesi amaçlanıyor. İnsanlar karşılarında artık boat’ların olmasını istemiyor” dedi.
“Elimizdeki Big Data’dan markalar da faydalanıyor”
Zirvede, TAV İşletme Hizmetleri Genel Müdürü Ali Bora İşbulan TAV’ın hizmet verdiği sektörleri aktararak, “Danimarka’dan Küba’ya kadar ayak izi olan TAV’ın büyüme stratejisi Türkiye’den öğrendiklerimizle birlikte büyüme potansiyeli olan bölgelerde var olma üzerinden şekillendi” dedi.
İşbulan TAV’ın hedefleri arasında, enformasyonu globalden toplayıp ihalelere girerek faaliyet gösterdikleri bölgeyi genişletmek olduğunu belirtti. Ellerinde bulundurdukları Big Data’yı iş birliğine giderek markaların kullanımına sunduklarını da ifade etti İşbulan.
Deneyim tasarımı sorun çözmeli
Konferansa “Milyonlara Hitap Eden Deneyimler Tasarlamak” adlı sunumuyla katılan Sahibinden.com İş, Servis ve Müşteri Deneyimi Yönetimi Genel Müdür Yardımcısı Bora Biçer sahibinden.com’un Türkiye’de en çok ziyaret edilen beşinci site olduğunu dile getirerek “Deneyim tasarımını insanların sorunlarını çözmek üzerine kuruyoruz ve kullanıcıların deneyimlerine göre şekillenen bir yapıyız” dedi. Milyarlara hitap eden sitelerin tasarımlarında değişikliğe giderken çok dikkat etmesi gerektiğini, değişim kaçınılmazsa bunun ufak ufak yapılmasına fayda olduğunu kaydeden Biçer, “Küçük değişimler büyük farklar yaratabilir. Büyük değişim için kontrollü gitmek gerekir” dedi.
XCO’da ilham veren diğer sunumlar
XCO’da ayrıca Turkcell Müşteri ve Deneyim Yönetimi Müşteri Analitiği Direktörü Barış Karakullukçu “How To Use Advance Analytics To Strengthen Customer Relationships” adlı sunumuyla yer aldı. Etkinlikte SHERPA Kurucusu Yakup Bayrak “UX’e Odaklanmak Gerçekten İşe Yarıyor Mu?” sunumuyla katılımcılara seslenirken, Arçelik Pazarlama A.Ş. Türkiye Pazarlama Direktörü Mehmet Tüfekci “Müşterilerin Marka Deneyimi”ni dinleyicilere aktardı. Etkinliğin son sunumu ise SAS Orta Doğu, Türkiye ve Doğu Avrupa Pazarlama Direktörü Nurcan Bıçakcı Arcan’ın “Müşterinin Hikayesini Analitik Anlatır” oldu.
Konferansın bir diğer etkinliğiyse Marketing Türkiye Genel Yayın Yönetmeni Günseli Özen’in moderatörlüğünde gerçekleşen “Türkiye’nin Önde Gelenlerinden Müşteri Odaklı Uygulama Örnekleri” adlı panel oldu. Turkcell Müşteri ve Deneyimi Yönetimi Program, Performans ve Kanal Yönetimi Direktörü Sinem Yüksel, Arçelik Pazarlama A.Ş. Türkiye Pazarlama Direktörü Mehmet Tüfekci ve Hopi Satış Pazarlama Genel Müdür Yardımcısı Sertaç Şener’in panelist olarak katıldığı etkinlikte “Yeniçağın gereklerini yerine getiren kitlede nasıl bir değişim yaşanıyor ve bu değişim karşısında markalar neler yapıyor?” sorusuna yanıt arandı.