Ramazan’da gıdaya zam yapıldığını düşünüyoruz
Piyasa ölçüm kuruluşu Roamler, Ramazan ayı süresi boyunca tüketicilerin Ramazan ayına özel alışverişlerini, alışkanlıklarını, marka tercihlerini tespit etti. Roamler’in yüzde 43’ü kadın, yüzde 57’si erkek olan toplamda 300 katılımcı ile gerçekleştirdiği araştırmanın sonucunda ulaşılan sonuçlar ise şu şekilde:
Katılımcıların büyük bir kısmı (yüzde 68) Ramazan ayında gıda fiyatlarında bir artış olduğunu düşünüyor ve mutfak masrafları için ekstra bir bütçe ayırıyor. Katılımcıların en çok bütçe ayırdığı üç gıda kategorisi ise; et/balık (yüzde 62), kahvaltılık (yüzde 60) ve meyve/sebze (yüzde 53) oldu. Katılımcılar Ramazan ayında, iftar için en çok arkadaşlarının ve ailelerinin evine (yüzde 91), daha sonra restorana (yüzde 76) gidiyor. Katılımcıların yüzde 21’lik bir kısmı ise iftar için online yemek siparişi veriyor.
Bu sonuçlara göre, hanede yaşayan kişi sayısı arttıkça et/balığa bütçe ayıran hane sayısı da artıyor. Örneğin; 2-3 kişilik hanelerin yüzde 63’ü et/balığa bütçe ayırıyorken, 6-8 kişilik hanelerin yüzde 81’i et/balığa bütçe ayırmaktadır. Bunun yanı sıra hanede yaşayan kişi sayısı arttıkça meyve ve sebzeye bütçe ayıran hane sayısı da azalıyor. Bu oranlara ek olarak hanedeki kişi sayısının artması ile hazır yemek ve hazır çorbaya bütçe ayıran hane sayısı da artmakta.
Online sipariş verme oranı ise, hanedeki kişi sayısı arttıkça azalmaktadır. Örneğin tek kişilik hanelerin yüzde 40’ı online yemek siparişi verirken, 2-3 kişilik hanelerin yüzde 22’si, 4-5 kişilik hanelerin yüzde 19’u, 6-8 kişilik hanelerin ise yüzde 6’sı online yemek siparişi vermektedir.
Katılımcıların iftar sofralarında en çok tercih ettiği içecek markası ise Coca Cola (yüzde 49) olurken, markayı Lipton Ice Tea (yüzde 31) ve Uludağ (yüzde 22) markaları takip etti. Yaygın görüşün aksine çoğu katılımcı iftarda hazır çorba kullandığını belirtirken (yüzde 41) en çok tercih edilen hazır çorba markası “Knorr” (yüzde 70) oldu. Ayrıca katılımcılar pide (yüzde 81), hurma (yüzde 57) ve güllaç (yüzde 48) ürünlerini sadece Ramazan ayında tükettiğini belirtti.
İftardan sonra içilen çay için en çok tercih edilen markalar Çaykur (yüzde 49) ve Lipton (yüzde 26) olurken, katılımcılar kahve markası tercihlerinin Kuru Kahveci Mehmet Efendi (yüzde 33) ve Cafe Crown (yüzde 18) olduğunu belirtti. İftar sonrası tatlı ve dondurma tüketiminde katılımcılar büyük bir oranda “Algida” (yüzde 68) markasını tercih ederken yüzde 22’si açık dondurmayı tercih etmekte. Katılımcılar tatlı tükeminde ise yüzde 74 oranında yerel pastaneleri tercih ettiğini belirtti.
Ramazan’a özel yaptıkları reklam ile en çok dikkat çeken markalar ise; Coca Cola, Didi ve Algida oldu. Katılımcılar büyük bir oranda Ramazan ayına özel yapılan iftar ve sahur programlarını takip etmediğini (yüzde 64) belirtirken, iftar ve sahur programlarını takip eden katılımcıların (yüzde 36) en çok takip ettiği üç kanal sıralaması ise şu şekilde oldu: Atv (yüzde 50), TRT (yüzde 21), Kanal D (yüzde 7).