Ahmet Akın yazdı: “Cannes’dan Türkiye’ye 7 tokat”
İçinden çok da iyi işler yapmak gelmediği bir dönemden geçen Türk reklam sektörü bu sene Cannes Lions için fazla heyecanlanmamış gibi görünüyor. Bu ilgisizliğin nedenleri arasında, gönderilen işlerin ödül alamayacağıyla ilgili haklı bir öngörüde olmayı, network baskılarını, 30 yaşın üstündeyseniz katılımcıya/işverenine kramp geçirten konferans ücretini, ne dediği belli olmayan ve içinde biraz da anlamsız bir kibir barındıran “Cannes artık eski Cannes değil” diye düşünenlerin sayısının artmasını sayabiliriz.
Diğer taraftan Cannes Lions 2017’de Grand Prix alan işlere baktığımızda alayımızı tokatlayan cesarette ve özgünlükte fikirlerin önünde şapka çıkarmamak mümkün değil. Reklamcı egomuz bu kadarına izin vermeyebilir ama o tokatlar artık yendi bir kere.
Peki, neydi bu tokatlar?
- Tokat: “Korkak olma, şeffaf ve cesur ol”
OREGON – BURGER KING
Artık öldü-bitti denilen basından başlayalım. “Izgara ateşi” ile ayrışan ve bu duruşundan güç alan Burger King ödülü Amerika’da yangın çıkan restoranlarının fotoğraflarını kullanarak yaptığı çalışmalarla aldı. Türkiye’de olsa hangi sektörde olursa olsun medyayı arayarak basılmaması için ağırlığını koyan bir yaklaşımla, bu görselleri markanın reklamı için kullanma zihniyeti arasında bir uçurum var. Bunun adı “Korkak olma, şeffaf ve cesur ol” tokadı.
- Tokat: “Dijital olma endişesiyle fiziksel olanı unutma ve küçümseme”
FEARLESS GIRL & MEET GRAHAM
Dünya Kadınlar Günü’nde Wall Street’teki Boğa Heykeli’nin karşısına dikilen “Korkusuz Kız” heykeli her jürinin dikkatini çekti. Yeni ve yaratıcı olan her şey dijital olmak zorunda değil. “Reklam sanat değildir ve olmamalıdır” sözünün peşine takılıp resim ve heykeli bir araç olarak kullanmayı unutanlara geldi bu ödül. Bunun adı “Dijital olma endişesiyle fiziksel olanı unutma ve küçümseme” tokadı. Bu arada trafik kazalarından zarar görmemek için olunması gereken fiziksel yaratığı temsil etmek üzere tasarlanan Graham’i de bu gruba alabiliriz. Aslında bu tokadı iki kere yedik. Çifte tokat.
- Tokat: “Egon değil fikrin büyük olsun”
DID YOU MEAN MAILCHIMP?
Bu zenginlikte ve derinlikte bir fikri değil yapmak, anlatarak özetlemek bile kolay değil. En iyisi videosunu seyretmek. Bir büyük fikrin içinde ince ince işlenmiş ve titizlikle üretilmiş dokuz fikir var. Gerçek anlamda online-offline entegrasyonunun ne demek olduğunu gördüğümüz bir kampanya. Bu ödül bizim büyük egomuza geldi. Tabii ki David Droga’dan. Bunun adı “Egon değil fikrin büyük olsun” tokadı.
- Tokat: “Sen markanla ülkenin hangi problemini çözeceksin?”
BOOST YOUR VOICE
Boost Mobile düşük gelirli azınlıkların yaşadığı ve oy verme mekanlarının sayısının yetersiz olduğu yerlerde kendi mağazalarında oy verilmesini sağlayacak şekilde Amerikan devletiyle iş birliği yapmış. Hem temel bir problemin çözümüne yardımcı olmuş hem de ucuna bir promosyon eklemeden mağazalarına trafik yaratmayı başarmış. Bunun adı “Sen markanla ülkenin hangi problemini çözeceksin?” tokadı.
- Tokat: “Bağış/hayır yaptık zaten demek yetmez yarattığı etkiyi de ölçmen gerekir”
WHIRLPOOL
Türkiye’de de kurumlar ürünlerini hayır amaçlı olarak okullara, STK’lara bağışlıyor. Buraya kadar bir fark yok. Whirlpool Amerika’da her beş çocuktan birinin temiz kıyafet giyemediği datasından yola çıkarak bağışladığı çamaşır makinelerine öğrencileri takip edebilmek için kimlik numaralarını girebilme özelliğini eklemiş. Kıyafetlerini yıkayan öğrencilerin okul performansı takip edilmiş. Sınıfa gelme oranları ve derslere katılımları takip edilerek temizlik ve performans arasındaki ilişki yaratıcı data kullanımıyla ortaya çıkarılmış. Bunun adı “Bağış/hayır yaptık zaten demek yetmez yarattığı etkiyi de ölçmen gerekir” tokadı.
- Tokat: “Kim demiş sosyal sorumluluk duygusal ve kurumsal olmak zorundadır diye?”
WE’RE THE SUPERHUMANS
Rio’daki Paralympics 2016 için çekilen bu film hepimize bugüne kadar engellilere yönelik yapılan çalışmaların ne kadar birbirinin aynısı olduğunu gösterdi. Bir konunun hassasiyetini bilmek başka, kendini onunla sınırlamak başka. İşte böyle hassas bir konuyu bir müzikal gibi izlemek hem kategorinin kurallarını yıkıyor hem de seyri garip ama keyifli bir iş ortaya çıkarıyor. İnanılmaz detaycılığı ve plan zenginliğiyle de tekrar tekrar izlenmeye değer oluyor.
Bunun adı “Kim demiş sosyal sorumluluk duygusal ve kurumsal olmak zorundadır diye?” tokadı.
- Tokat: “Geçmişten gelen değerli eserler işte böyle onurlandırılır”
ADIDAS – ORIGINAL IS NEVER FINISHED
Frank Sinatra’nın efsane parçası My Way genç müzisyenlerle yeniden yorumlanmış ve adidas Originals ruhuyla görselleştirilmiş. adidas klasik bir eseri orijinaline hiç dokunmadan, onunla hiç oynamadan bir gençlik marşı olarak yeniden yaratmış. Bunun adı “Geçmişten gelen değerli eserler işte böyle onurlandırılır” tokadı.
Tokatlar bir yana Cannes sahnesinde konuşan Y&R Türkiye CEO’su Arzu Ünal’ı, ödül alan TBWA ve Y&R Team Red ekiplerini, kısa listeye kalan Y&R Istanbul ve Maxus- Mindshare ekiplerini kutluyorum. Bu takımlardaki kadın yöneticilerin rastlantısal olmayan başarılarını görmezden gelemeyiz. Bu gidişle kadın ajans başkanları ve kreatif direktörler bu gelen tokatları erkeklerden daha iyi geri çevirecekler. Sadece Türkiye’yi değil reklam sektörünü de kadınlar kurtaracak.