BSH’da nöbet değişimi
BSH Türkiye Satış ve Pazarlamadan Sorumlu İcra Kurulu Üyesi Ronald Grünberg üniversiteden mezun olduğu yıl başladığı 45 yıllık iş hayatına emeklilik kararıyla 2018’de ara veriyor.
Türkiye, Ortadoğu, Afrika ve Bağımsız Devletler Bölge Başkanı Norbert Klein ile birlikte çalıştıkları 12 yılı da anılarla hatırladıkları keyifli bir toplantıda bir araya geldik.
Toplantı mekanı Sapphire Rezidans’ın 2, katındaki Gaggenau showroom’u. İkramların bu lüks segment ankastre mutfakta pişirildiğini varsayıyoruz. Klein ve Grünberg’in paylaşımlarından da anlaşılıyor ki BSH’da işler iyi gidiyor. Düşünülenin aksine “2015 ve 2016’nın iyi yıllardı. 2017 ise muhteşem bir yıl oldu” diyor Norbert Klein…
2017’de beyaz eşya sektörü adet bazında yüzde 15 büyürken BSH Türkiye de aynı oranda büyümüş. Ciro bazında da yüzde 25’lik büyüklüğe ulaşılmış. 2018 için de umutlu gözüküyor BSH yönetimi. Peki, neden? Yapılan hesap şöyle, “TL 2017’de yüzde 27 değer kaybetti. Biz de bu durum karşısında zam yapmak durumunda kaldık. ÖTV indirimi ise tüketici talebini diri tuttu. Bu sayede 2017’de rekor büyüme kaydettik. Bugün BHS yüzde 30 pazar payıyla sektörün önemli oyuncusu” diyor Roland Grünberg.
“Genellikle yılın ilk ayları satış açısından kötü geçer” diye devam ediyor Ronald Grünberg, 2017 Ocak ayına da çok kötü başlanmış. Şubat ayında hükümetin ÖTV indirimi devreye girince büyüme trendi de hızlanmış. 2018 yılı öngörüsü pazarda bir daralma olacağı yönünde. Bunun nedenini de TL değer kaybından kaynaklanan zammın üstüne ÖTV indirimi de katılınca yüzde 33 gibi bir fiyat artışı yapılacak. Bu haliyle 2018’de toplamda pazarda yüzde 5’lik büyüme öngörülüyor.
Beyaz eşya sektöründe kullanılan yarı mamullerin hemen hepsi ithal. Tedarik konusunda yerlileştirme BSH’nın hedefleri arasında. “Ancak Türkiye’den aldığımız paslanmaz çelik hammaddesi bile dolar ya da Euro ile satılıyor. Dolayısıyla yerli alsanız bile ne kadar yerli diyebilirsiniz ki! 2018’de döviz bazında hammaddeye yüzde 3 ila 5 arasında zam gelecek. Hal böyle olunca fiyatların sabit tutulmasını bekleyemeyiz. Ancak olumlu bir gelişme olarak bayilerimiz 2017’de para kazanmaya başladılar. Bunun için bayilerimizin kâr marjlarını düşürdük, primlerini artırdık. Zira kâr marjını ya satış sürecinde pazarlıkta tüketiciye veriliyorlardı ya da kazanılan para sektör dışında yatırımlara gidiyordu. Bu haliyle ciro sektör içinde kalmış oldu. Primlerini indirime yansıtmıyorlar.
Bayilerimizin nakit akışında ise bir sıkıntı yok. Tahsilat oranımız yüzde 100’e yakın. Batık alacak binde bir bile değil. Ama bu bizim sektörümüze ve bayilerimize özel bir durum. Çünkü bizim bayilerimizin yüzde 50’si ile 30-40 yıldan bu yana çalışıyoruz. Babasını da tanırız, büyükbabasını da…”
BSH Türkiye Satış ve Pazarlamadan Sorumlu İcra Kurulu Üyesi Ronald Grünberg beyaz eşya sektöründe ciddi bir beyin ve dolayısıyla tüm rakipleri için korkulu rüyaydı. Hakan Tunalı da beraber emekli oluyor. Bundan sonra BSH’da pazarlamanın başına kim gelecek ve nasıl bir strateji uygulayacak bekleyip göreceğiz. Grünberg ve Tunalıya yeni hayatlarında keyifli bir ömür diliyoruz.