Bugünkü kullanımından çok farklı amaçlarla üretilmiş 12 ürün
Kola, kadın pedi, sakız, oyun hamuru… bu ürünleri neredeyse her gün kullanıyor ve tüketiyoruz. Peki, piyasaya sürüldükleri ilk zamanlar, asıl amaçlarının farklı olduğunu biliyor muydunuz? Günlük hayatımızın birer parçası haline gelen ve dünyanın her yerinden aynı amaçlarla üretilen onlarca ürün, size oldukça alakasız gelecek şeyler için üretildiler.
Bugünkü kullanımından çok farklı amaçlarla üretilmiş 12 ürün
Coca-Cola
Eczacı John Pemberton, kola cevizi ve koka yapraklarından bir karışım yaptı. Yaptığı bu karışımı yaralardaki sinir sistemini tedavi etmek için morfin alan askerlere kullanmalarını önerdi. Daha sonra, bunu içeceğe çevirerek bir iş kurdu ama sonradan bütün hisselerini sattı. Yeni sahipleri kokain’den arındırılmış şekilde koka yapraklarından Coca-Cola üretmeye başladılar.
Propecia
Ülkemizde de Propecia Finastreid adıyla satışta olan ilaç, erkeklerde kellik tedavisinde kullanılmaya başlamadan önce iyi huylu prostat büyümesini engellemek amacıyla üretilmişti. 5 yıl sonra ilacın yan etkilerinden biri olan kel erkeklerde saç büyümesi etkisi fark edildi ve 1990 yılından itibaren piyasada kellik ilacı olarak satılmaya başlandı.
Viagra
Viagra veya Sidenafil, başlangıçta hipertansiyon, anjina ve diğer kalp rahatsızlıkları tedavisi için üretildi. Ama 1. aşama klinik deneyleri gösterdi ki, ilaç kalp rahatsızlıklarını tedavi etme konusunda başarılı değildi. Fakat erkek deneklerde beklenmedik bir yan etki yaratıyordu: Ereksiyon! Bir kaç yıl sonra 1998 yılında ilaç penis işlev bozukluğu tedavisi için piyasaya sürüldü ve bir gecede piyasayı alt üst etti.
Kalp pili
Aslında bilim insanlarının ilk amacı kalbin sesini kaydetmek için kullanılacak olan bir cihaz geliştirmekti. Zaman içinde bu düşünce hayat kurtaran bir buluş haline geldi.
Kadın pedi
Günümüzün en büyük hijyenik kadın pedi üreticilerinden olan Kotex, dünyanın savaşlarından kırıldığı 1950’li yıllar öncesinde yaraların hızlı şekilde iyileşemesini sağlamak için temizlik ve gaz bezi üretiyordu.
Sakız
Endüstriyel alanda kullanımı için yeni ve dayanıklı bir kauçuk geliştirmek isteyen bilim insanları, günümüzün en ucuz ve popüler gıda ürünü olan sakızı icat etmişlerdi. Herhalde laboratuvarda birisi çaktırmadan ağzına atıp üzerine meyve ısırmış olacak.
Baloncuklu Naylon
Al Fielding ve Marc Chavannes iki mühendisti ve ev dekorasyonu için duvar kağıtları tasarlıyorlardı. Duvar kağıdı olarak tasarladıkları bir ürün küresel çapta stresin bir numaralı düşmanı olan balonlu ambalaj naylonuna dönüştü.
Listerine
Evet yanlış okumadınız. Listerine firması 135 yıl önce ameliyat masalarının yanında bulunan alet kutularının içindeki steril sıvıları üretiyordu. Yani bugün ağzımızın hijyeni için kullandığımız o madde, ameliyat aletlerini temiz tutmaya yarıyordu.
Oyun hamuru
Hepimizin oynadığı oyun hamurları, 1930’larda sabun üreticisi olan Cleo McVickers tarafından duvar temizleyicisi olarak icat edildi. 20 yıl sonra oğlu Joseph, bu buluşu yeniden konumlandırdı ve yapışkan bir madde gibi görünen kili okul öncesi çocukların kullandığı oyun hamuruna Play-Doh adını verdi.
Tirbuşon
Şişeler içinde uzun süreler boyunca muhafaza edilecek her şey için çözüm aracı olan tirbüşonlar, aslında savaşta kurşun yiyen askerlerin vücutlarından o kurşunları çıkartmak için kullanılan tıbbı alet olarak dizayn edilmişti.
Vazelin
19.yüzyıl ortalarında, petrol yatağı çalışanları, petrol kulesi pompalarında biriken yapışkan madde ile sürekli savaş halindeydiler. İngiliz kimyager Robert Chesebrough bu durumda bir fırsat gördü: bu ”yapışkan petrol”den bir parça alarak bazı araştırmalar yaptı ve aslında faydalı taraflarının olduğunu gördü. Sonuç olarak, çok kısa bir zamanda kullanım alanı, halıların temizliğinden yaraların iyileşmesi için kullanımına kadar yayıldı.
Poşet Çay
Thomas Sullivan, çayları ipek poşetlere dökerek değişik bir tarzda çay satmaya karar verdi. Müşterileri bu yeni çaydan hoşnuttu ama farklı bir nedenden ötürü elbet: normalde poşetleri açıp çayı demlemek yerine kaynamış suya poşetli çayı atmak daha kullanışlı gelmişti. Sonuç olarak satışlar tavan yaptı ve fikir evrensel bir biçimde popülerite kazandı.