Kola kutularının üzerinden Zero markasını kaldırıp “Şekersiz” ibaresini büyüten Coca-Cola geçtiğimiz yıl duyurduğu kapsamlı dönüşümü Türkiye’de de hayata geçirmeye başladı. Dev markanın dönüşüm hikayesini konuştuğumuz Coca-Cola Türkiye Genel Müdürü Can Arcasoy “Coca-Cola geçmişte birçok şeyin ilki oldu. Şimdi de bizim görevimiz, Coca-Cola’yı yenilemek, tüketicilerin onu keşfetmelerini sağlamak” diyor… Arcasoy markanın yeni dönemde az şekerli ve şekersiz ürünlere odaklanacağının da altını çiziyor…
Söyleşi: Ferruh Altun
Coca-Cola’nın özellikle geçtiğimiz yıl yaptığı açıklamalarda “değişen tüketici tercihleri ve satın alma alışkanlıkları doğrultusunda yeni ürünler oluşturup büyüyeceği” vurgulanıyordu. Değişen bu alışkanlıkları bizim için özetler misiniz?
Tüketiciler tercihleri sürekli değişiyor; markalar ve şirketlerden daha fazlasını bekliyorlar. Daha önce hiç karşılaşmadıkları, beklenmeyen, yeni tatlar istiyorlar. Severek tükettikleri içeceklerin daha fazlasını yaparak kendilerine enerji, mineral ve besin maddeleri vermesini ve gün boyunca onlara yardımcı olmasını bekliyorlar. Dünyanın dört bir yanındaki birçok insan için yiyecek ve içeceklerden daha az ilave şeker almak gitgide önemli bir konu haline geliyor. Biz de tüketicilerimizin içecekleri aracılığıyla aldıkları ilave şekeri azaltmalarına yardımcı olmak üzere harekete geçtik. Tüketicilerin bu beklenti ve tercihlerini işimizin merkezine koyarak, beklentilere yanıt verecek iş modelleri geliştirerek geleceğe hazırlanmayı amaçlıyoruz.
Yeni dönemde Coca-Cola’nın global ve Türkiye stratejilerinde neler değişti? Nasıl bir stratejiyle pazardaki liderliğinizi sürdürmeyi hedefliyorsunuz?
Bir yıl önce yeni global büyüme stratejimizi tüm dünyaya duyurduk. Yeni dönemde amacımız; değişen tüketici tercihleri ve satın alma alışkanlıkları doğrultusunda büyüme modelimizi yeniden şekillendirerek komple bir içecek şirketine dönüşmek. Tüketiciler için daha fazla değer yaratmayı hedefleyen bu yeni stratejimizle az şekerli ya da şekersiz seçenekleri de barındıran, “tüketici odaklı” markalar oluşturup değer odaklı büyümeyi hızlandırmayı hedefliyoruz. Gazlı içecekler, enerji içecekleri, süt/meyve suyu/bitki içerikli içecekler, su/zenginleştirilmiş su/sporcu içecekleriyle hazır kahve ve çayların da aralarında bulunduğu beş kategoride ürün portföyümüzü genişleterek lider konumumuzu sürdürmeyi hedefliyoruz.
Coca-Cola Global’den yapılan açıklamalar özelikle az şekerli/şekersiz ürünlerin artacağını işaret ediyor. Bu anlamda Türkiye pazarına getireceğiniz yeni ürünler olacak mı?
Tüketicilerimize seçenek sunmayı çok önemsiyoruz. Tüm dünyada düşük şekerli ve şekersiz içeceklerimizi yaygınlaştırırken, bir yandan da yeni ve farklı tatları tüketicilerimizle buluşturmak için çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Bu doğrultuda son dönemde geliştirdiğimiz ve Türkiye’de piyasaya sunduğumuz ürünlere Fuse Tea Küp Küp, Fanta C, Schweppes 100%, Cappy Ramazan Şerbeti, Doğadan Demlenmiş Soğuk Çaylar ve Cappy Atom’u örnek verebiliriz.
Son günlerde Coca-Cola’nın, Japonya’da üretilmesi öngörülen düşük alkollü asitli içecekle şirketin 125 yıllık tarihinde bir ilke imza atacağı ve alkollü içecek üreteceği konuşuluyor. Benzer ürünlerin zaman içinde artması ve Türkiye pazarına da girmesi planlanıyor mu?
Bu sadece tek bir ülkeye yönelik bir test adımı. Türkiye pazarı için böyle bir planımız bulunmuyor.
Coca-Cola’nın az şekerli/şekersiz ürünlere yönelme stratejisini belirlerken özellikle Y kuşağının “sağlıklı yaşam trendi” etkili oldu mu?
Sadece Y kuşağı için değil, dünyanın dört bir yanındaki birçok insan için yiyecek ve içecekleriyle daha az ilave şeker almak gitgide önemli bir konu haline geliyor. Şirket olarak sorumlu bir şekilde büyümeye devam etmek için, tüketicilerimizi dikkatle dinliyor ve onların ihtiyaçlarını işimizin merkezine yerleştiriyoruz. Tüketicilerimizin beklentilerini gerçekleştirecek iş modelleri geliştirerek geleceğe hazırlanabiliriz. Bu strateji doğrultusunda, düşük ve sıfır kalorili markalarımıza yatırım yapmaya ve yeni düşük kalorili tatlandırıcılar konusunda inovasyonlar gerçekleştirerek ürün portföyümüzü genişletmeye, yenilemeye devam etmeyi hedefliyoruz. Sadece portföyümüzü büyütmekle kalmayıp aynı zamanda portföyümüzü yapılandırmak için de titiz çalışmalar yürütüyoruz. Daha küçük, daha kullanışlı ambalajlar sunarak şeker tüketimini yönetmeyi ve birbirinden farklı porsiyonlar sayesinde içeceklerimizin tadını çıkarmayı kolaylaştırıyoruz.
Uzun yıllar en değerli markalar listesinin zirvesinde hep Coca-Cola’yı gördük. Ancak son yıllarda listelerde Coca-Cola’nın gerilediğini ve teknoloji markalarının listenin ilk sıralarına yerleştiğini görüyoruz. Siz bu değişimi nasıl yorumluyorsunuz?
Her markanın yenilenmeye ihtiyacı olduğu kaçınılmaz bir gerçek. Ürün portföyümüzü genişlettikçe, Coca-Cola şirketi markanın kendisinden daha büyük hale geldi. Bu nedenle her jenerasyon Coca-Cola ile olan bağını her seferinde yeniden keşfediyor. Coca-Cola geçmişte birçok şeyin ilki oldu. Şimdi de bizim görevimiz, Coca-Cola’yı yenilemek, tüketicilerin onu keşfetmelerini sağlamak. Biz de bu doğrultuda sosyal medya kampanyaları, daha küçük ambalajlar veya farklı tatlar aracılığıyla büyümenin ve kendimizi geliştirmenin yollarını buluyoruz.