Anlayana kelebek etkisi…
Banka reklamları ikiye ayrılır: Cümbüşü ünlüsü olanlarla, az konuşan ağır ağabeyler. Bu kez ünlüsüyle dile pelesenk olanları değil ağır ağabeyleri konuşalım. Şimdilerde iki bankanın, Finansbank ve Yapı Kredi’nin kampanyaları dönüyor mecralarda. Her ne kadar Finansbank kampanyasında şair Tuna Kiremitçi’yi kullanmışsa da iki bankanın da kamuoyuna temel önermesi cümbüşlü reklam yapan bankalara cevap niteliğinde; “Az laf çok iş yaparız.” diyorlar. Finansbank ve Yapı Kredi uzun zamandır sadece kredi kartları üzerinden iletişim yapıyorlardı. Son dönemde giderek artan banka reklamları iki bankanın da kurumsal duruşları ve iş yapış biçimlerini anlatan kampanyalar yapmaya zorladı. Yani bir nevi diğerlerine cevap niteliği taşıyan bu kampanyalar bankacılık sektöründe görünmeyen rekabeti de ortaya koyuyor. Finansbank çok lafı, “Şiiri şaire bırak sen işine bak!” diyerek kesip atarken Yapı Kredi’nin yaklaşımı çok daha sofistike. Tamirci günlük yaşamdan, balıkçı ise çok tanıdık. Yapı Kredi belli ki senaryo ince elenip sık dokunmuş çünkü söylemler her ne kadar zarifse de anlayana kelebek etkisi yapıyor. Bankalar epeydir reklamlar üzerinden atışmıyorlardı. Ben bankalar arasındaki bu atışmayı sevdim. Ancak Finasbank’a küçük bir notum var; şairane söylemlerini bir şaire söyletmesi zekice olsa da esnafa hitap eden bir üründe şairin Tuna Kiremitçi olduğunu da anlamak gerekir.
Bu yazı Günseli Özen Ocakoğlu’nun Zaman gazetesindeki köşesinden alınmıştır.
Güncel Haberler