Çocuklarımız ve süper kahramanlara olan sevdaları
Hayal gücü uçsuz bucaksız olan çocuklarımız algıları açılmaya başladığı andan ergenlik dönemine kadar geçen süreçte kendilerine çeşitli rol modeller edinir. Bu rol modeller kimi zaman anne, kimi zaman baba, kimi zaman bir arkadaş, kimi zaman bir öğretmen, kimi zamansa bir süper kahraman olabiliyor.
Evet, süper kahramanlar… Örümcek Adam, Batman, Ben10 ve belki de son dönemlerde çok daha popüler hale gelen bir Avengers kahramanı… Peki, çocuklarımız bu süper kahramanlarla nasıl bir bağlantı kuruyor. Bu bağlantının, reklam ve pazarlamaya etkisi nasıl oluyor? Gelin bu önemli sorunun yanıtını birlikte arayalım…
Çocuklarımız televizyonda gördükleri harikalar yaratan, kötülerin düşmanı, iyilerin dostu süper kahramanlara ilk dakikadan itibaren hayranlık duymaya başlar. Bunun altındaysa çeşitli nedenler yatıyor. Bu nedenlerin başında büyüme evresindeki çocukların şekillenmeye başlayan kişilikleri yer alıyor. Çocuklar üzerine araştırmalar yapan çok sayıda psikolog 4-5 yaş aralığına kadar yoğun bir şekilde devam eden bu ilginin altında yatan nedeni çocukların kendilerine dünyada bir yer arayışında olmaları şeklinde yorumluyor. Bu yaş grubundaki çocuklar izledikleri süper kahramanların gücüne sahipmiş gibi davranabiliyor. Bu güçlerin etraflarındaki ebeveynler ve öğretmenler gibi rol modellerde olmaması da önemli bir etken. Kuşkusuz süper kahramanların çocuklar üzerindeki etkisini ve çocukların kahramanlarla olan ilişkisini en iyi tahlil eden isimlerden biri de Marvel Comics Genel Yayın Yönetmeni Alex Alonso olmuştur. Dünyanın her yerinde milyonlarca çocuğun hayranlıkla okuduğu dergilerin baş mimarı Alonso, süper kahramanların çocuklar için ahlaki gelişimler açısından bir pusula niteliğinde olduğunu belirtiyor. Tüm süper kahramanlar iyidir! Öyle değil mi?
“O” yiyorsa ben de yerim!
Cornell University Food and Brand Lab tarafından yapılan bir araştırma çocukların beslenme alışkanlıklarının bile süper kahramanlar tarafından şekillenebileceğini iddia ediyor. Ninja Kaplumbağalar sayesinde pizzanın ne olduğunu hepimiz öğrenmedik mi? Kendi çocukluk dönemlerimizi düşünelim. Hangimiz bir Örümcek Adam, bir Batman olmadık? Arkadaşlarıyla birleşip “Power Rangers’cılık” oynayan çocuklarımızı da unutmamak gerekiyor. Bu satırları okuyan herkes çocukluk döneminde en az bir defa bir süper kahramanmış gibi parkta, sokakta oynamış ve hatta “o” süper kahraman olmak için en yakın arkadaşıyla mücadele etmiştir.
Uzun lafın kısası, bir süper kahraman, onun ağzından çıkacak olan bir cümle, elinde tuttuğu bir oyuncak, yediği bir hamburger, içtiği bir içecek, dünyanın en isabetli reklamı haline gelebiliyor. Bu kadar net ve yüksek bir isabet varken, reklam dünyası bundan neden faydalanmasın?
Çocuklar üzerinde bu kadar etkisi olan süper kahramanlar pazarlama dünyası açısından da son derece büyük bir öneme sahip. Örümcek Adam’ın ağ atarken elinin aldığı şekli mutlaka hatırlarsınız! Scotch Brite, bir bulaşık eldivenini sadece bu hareketi kullanarak kim bilir kaç milyon çocuğun radarına sokmayı başarmıştır.
Bu işler unutulmaz
Volkswagen’in alkollü şekilde araç kullanımına karşı yaptığı reklam çalışması kazada ölen Süpermen ve Hulk karakterlerinin görüntüsü sayesinde, “Bak, alkollüyken araç kullanan Superman ve Hulk bile ölüyor, sen sakın kullanma!” mesajını ömür boyu unutulmayacak şekilde vermez mi?
Nike’ın yıllar önce yayınladığı bir reklam filminde Neymar, Ronaldo, Rooney ve diğer futbolcuların yanında Hulk’a yer verdiği reklamın çocukları ekran başında ne kadar süre tuttuğunu tahmin etmek hiç de zor olmayacaktır.
Oral Health America (OHA) da ağız ve diş sağlığını vurgulayan reklam çalışmalarında çocukların en çok hayranlık duyduğu süper kahramanların kıyafetini giyen çocuklarla bu konunun en isabetli reklam çalışmalarına imza attı. Sosyal medyadaki #OHAsuperhero etiketiyle sürdürülen çalışmanın etkisiyse oldukça büyük oldu.
Teşekkürler Süpermen!
Çocuklarımız süper kahramanlara olan ilgileri sayesinde normalde edinmekten zorlanacakları pek çok alışkanlığı daha hızlı edinebiliyor çünkü kahramanlardan daha iyi bir rol model bulmak mümkün değil. Reklam dünyasında da süper kahramanların ikna ediciliği su götürmez bir gerçek.
Hepimiz çocukluk dönemlerimizi bir veya birden fazla süper kahramanın peşinde geçirdik. O kahramanların yediği şeyleri sevdik, zaman zaman kullandıkları cümleleri kullandık. Böylesine etkin bir role sahip olan süper kahramanlar çocuklarımızın hayal dünyasını süslediği gibi reklam dünyası için de bulunmaz nimetlerin başında geliyor.
Çocuklarımızın gelişimine olumlu yönde katkı sağlayan süper kahramanlara teşekkürlerimizi iletiyoruz.