Online radyo yükselişte
Hitay Yatırım Holding firmalarından DORinsight tarafından “Radyo İstasyonlarının ve Reklamlarının Değerlendirilmesi Araştırması” gerçekleştirildi. 6-10 Haziran 2013 tarihleri arasında online olarak yapılan araştırmaya; 70 ilden, 18 yaş ve üzeri 1002 kişi katıldı.
İnternet ve cep telefonu üzerinden radyo dinleme oranı klasik radyo yayınından dinleme oranına yaklaşmakta
Araştırmaya katılan kişilerin %54’ü klasik radyo yayınından, %50’si internetten ve %40’ı da mobil/cep telefonu üzerinden radyo dinlediğini belirtmiştir.
Araştırmaya katılanların %15’i sadece MP3 ve MP4 üzerinden radyo dinlediğini belirtmiştir. Günümüz MP3 ve MP4 kullanım oranı düşünüldüğünde bu oranın düşük olması dikkat çekicidir. bağlı olarak bu cihazlar üzerinden radyo dinlediğini belirtenlerin oranı da düşüktür. (Araştırmaya katılanların %15’i)
Yaş ilerledikçe klasik radyo yayınından radyo dinleyenlerin oranı artarken, gençlerde radyo dinlenen istasyonlar daha çok internet ve cep telefonudur.
Erkekler arabada, kadınlar evde radyo dinliyor
Her 10 kişiden 4’ü radyoyu evde dinlediğini belirtmiştir. %26’sı arabada, %18’i işyerinde ve %14’ü de yolculuk sırasında radyo dinlediğini belirtmiştir.
Evde radyo dinleyenler genel olarak kadın, 18-25 ve 46 yaş ve üzeri, C1, C2 ve DE SES grubuna sahip olan kişilerdir.
26 yaş ve üzeri ve erkekler daha çok arabada radyo dinlemektedir.
Müzik için radyo dinleniyor
Araştırmaya göre, radyo dinleme nedenlerinin başında %88 ile müzik dinlemek yer almaktadır. Sırasıyla diğer radyo dinleme nedenleri; %42 haberleri dinlemek, %35 eğlenmek, %29 vakit geçirmek ve %28’i dinlenmektir.
Gençler genellikle eğlenmek, dinlenmek, vakit geçirmek, sohbet programlarını dinlemek ve yeni bir şeyler öğrenmek için radyo dinlemektedir.
Katılımcıların %57’si her gün radyo dinlemektedir.
Araştırmaya katılan kişilerin %57’si her gün radyo dinlediğini belirtirken, ortalamaya bakıldığında haftada 5 gün radyo dinlenmektedir.
Hafta içi ortalama 3,5 saat radyo dinlenirken, hafta sonu ortalama 2,5 saat radyo dinlenmektedir. Hafta içi ve hafta sonu radyo dinleyenler, özellikle 26-35 yaş ve C1 SES grubundaki kişilerdir.
Hafta içi sabah saatlerinde hafta sonu ise akşam saatlerinde daha fazla radyo dinleniyor
Katılımcıların %62’si hafta içi 06:00-12:00 saatleri arasında radyo dinlemektedir. 24:00-06:00 arası radyo dinleyenler ise erkekler ve 18-25 yaş arasındaki kişilerdir.
Hafta sonu ise sabah saatlerinde radyo dinleme oranı daha düşüktür. Genellikle öğle saatlerinden itibaren radyo dinleme oranı artmaktadır.
İlk akla gelen radyo istasyonu Power FM
Aklınıza ilk gelen radyo istasyonu hangisidir diye sorulduğunda, katılımcıların %13’ünün aklına ilk olarak Power FM gelmektedir. Power FM’i, %11 ile Kral FM ve %10 ile TRT FM izlemektedir.
Power FM ve Slow FM daha çok kadınların aklına gelirken, TRT FM daha çok erkeklerin aklına gelen radyo istasyonudur.
En çok sevilen radyo istasyonu Power Türk
Araştırmaya göre katılımcıların Türkçe müzik çalan istasyonları daha çok sevdiği görülmektedir.
Araştırmaya katılan kişilerin %26’sının en beğendikleri radyo istasyonu Power Türk’tür. ’dir. 18-35 yaş arası ve kadınlar Power Türk’ü i daha fazla severken, C1, C2 ve DE ses grubuna ait kişilerin en sevdiği radyo istasyonu %24 oranla Kral FM’dir.
Power Türk’ü sevdiğini belirten kişilerin sevme nedenleri arasında yenilikçi/öncü ve toplumun her kesimine hitap etmesi yer alırken, Kral FM’i sevdiğini belirten kişilerin sevme nedenleri arasında köklü, eski bir radyo istasyonu olması, beğenilen VJ’in bu istasyonda program yapması, güvenilir, tarafsız, belli bir çizgiye sahip, başarılı, sosyal sorumluluk sahibi olması, keyifli programlar yapması, farklı fikirlere/görüşlere yer vermesi, içerik açısından zengin olması, reklamlarının çok olması, kendisine yakın bulunan radyo istasyonu olması yer almaktadır.
Radyo reklamları sıkıcı bulunuyor ve çok sık yayınlandığı düşünülüyor
Katılımcılara radyo reklamları ile ilgili bazı ifadelere ne derece katıldıkları sorulmuş ve bu konudaki düşünceleri alınmıştır.
Kişilerin %75’i radyo reklamlarının çok sık yayınlandığını, %68’i radyo reklamlarını sıkıcı bulduğunu, %64’ü çok uzun sürdüğünü, %45’i eğlenceli olmadığını, %42’si güvenilir bulmadığını, %41’i samimi bulmadığını, %33’ü ise akılda kalıcı olmadığını belirtmiştir.
Her 10 kişiden 4’ü reklamlar yayınlandığında radyo istasyonunu değiştiriyor
Katılımcıların %41’i radyoda reklamı duyduğunda bir kısmını dinliyor ve sonra, başka radyo istasyonuna geçiyor, %29’u duyduğunda hemen istasyon değiştiriyor, %22’si tamamını dinliyor ve %4’ü ise radyoyu kapatıyor.
Radyo reklamlarını yaratıcı bulanların oranı %28’dir
Araştırmaya katılan kişilerin %29’u radyo reklamlarını yaratıcı bulurken, %27’si ise yaratıcı bulmadığını belirtmiştir. Geriye kalan kitle ise ne yaratıcı ne de değil şeklinde düşünmektedir.