Ryan Williams, Influencer marketing ve marka iş birliklerine dair önemli ip uçları verdi
INFLOW Global Summit’18 etkinliği kapsamında Türkiye’ye gelen Story Co-Lab CEO’su Ryan Williams zirvede gerçekleştirdiği sunumda marka-influencer iş birliklerine dair çarpıcı ipuçları sundu. Influencer ve marka iş birliklerini evliliklere benzeten Williams “Influencer ve marka iş birliği karşılıklı kazanca dayalı olmalı ve iki taraf da bu iş birliğinden kazanç elde etmeli. Hızlı yoldan para kazanmak isterseniz, bu iş birliği ucuz ve içi boş olacaktır” dedi.
100’den fazla influencer ile görüşmeler yaparak bir kitap yazdınız. Sizce influencer’lık kavramı pazarlama dünyasını nasıl değiştirdi? Bir markanın bilinirliğinde influencer’larla çalışmasının etkisi nedir?
Ben influencer’ları “ezber bozanlar” olarak tanımlıyorum. Kim Kardashian gibi ünlüler ya da pantolonlar içinde seksi görünsün diye para ödenen her Instagram’cı, influencer değildir. Influencer’lar gerçekten küçük bir fikri kısa sürede devasa hale getiren insanlar. Öncelikle, büyük markalar için içerik üretip bu çalışmalarının karşılığında para kazanmaya başlayınca değişimi başlattılar. Machinima.com’dayken, 4 milyar oyuncunun bağlı olduğu bir YouTube ağımız vardı. Influencer’larımız daha büyük markalara yeni dijital ekonomide güvenilirlik kazanabilmeleri için yardım etti. Microsoft, Sony, Disney ve daha büyük markalar influencer’larla işbirliği yapmakla ilgilenir oldular. Influencer’lar ürünleri etkili bir şekilde destekleyerek markaların “sokaktaki itibarlarını” artırdılar. Maalesef influencer kelimesi reklam, eğlence ve teknoloji endüstrilerinde gereğinden fazla kullanılır hale geldi.
Dünya Influencer Pazarlaması sektörünün büyüklüğü nedir? Nasıl gelişiyor?
En son duyduğuma göre, influencer pazarlaması sektörü gelecek sene 10 milyar dolara yaklaşacak. Artık endüstri, markaların influencer’lara özel marka ürettiği bir endüstriye dönüştü. Gözlük markası Warby Parker buna iyi bir örnek. Tyler Oakley isimli influencer ile çalışıyorlar. Ona özel bir koleksiyon çıkardılar. Tyler ürünleri doğrudan izleyicilerine, yüzbinlere (hatta milyonlara) ulaşan sadık üyelerine satabilir. Warby Parker, Tyler’dan hedefli ve odaklanmış bir satış kanalı elde ederken, Tyler da topluluğuna havalı bir şey satabiliyor.
The Influencer Economy isimli kitabınızın içeriğiyle ilgili kısaca bilgi verebilir misiniz? Influencer olmak isteyenler kitabınızdan nasıl yararlanabilir?
The Influencer Economy, fikrinizi faaliyete geçirme, dünyayla paylaşma ve dijital çağda işlerinizin iyi bir şekilde ilerlemesi konusunda size yardımcı olacak bir kitap; hatta bir hareket. Influencer ekonomisinin öncüleriyle yaptığım röportajları internetten yayınladım. Dünyaca ünlü Youtuber’lar, en yaratıcı start-up kurucuları ve yatırımcıları, New York Times’ın çok satan yazarlarının da içinde bulunduğu 100’den fazla sanatçı, uzman ve girişimciyle konuştuktan sonra, başarılarının arkasındaki hikayeleri daha iyi anlayabilmek için kariyerlerini analiz ettim. Şimdi de öğrendiğim her şeyi kitabımda sunuyorum.
Herkesin aklında aynı soru var: Influencer’lık gerçek bir meslek mi?
Size bir sır vereyim. Influencer’lık pek sağlam ve istikrarlı bir meslek değil. Çok az sayıda influencer, sadece içerik üreterek gerçek, sürdürülebilir ve tatmin edici bir hayat sürebilir. Influencer’ların sadece yüzde 1’inin bunu başarabileceğini düşünüyorum.
Eğer profesyonel bir influencer olmak ile ilgili hayalleriniz ve umutlarınız varsa, bunu söylemekten nefret ediyorum ama, bunun olması pek mümkün değil. Gerçekten başarılı influencer’ların birden fazla gelirleri, günlük işleri ya da faturaları ödemekte destek olan eşleri var. Bir influencer olarak geçiminizi sağlamanın en optimal yolu platformunuzu ürün satmak için kullanmak. Röportaj kayıtlarım bana kitabımı, online kursumu ve başka markaların ürünlerini satma olanağı sundu. Sosyal medya, sizi destekleyen bir topluluk kurmak için harika bir platform. Sistemi bu temel üzerine kurmak zorundasınız. Yoksa sonunda cebelleştiğiniz bir işle baş başa kalırsınız. Birden fazla gelirinizin olması gerekiyor. Sadece çektiğiniz havalı videolara ve birkaç markadan gelecek anlaşma tekliflerine sırtınızı dayayamazsınız.
Etkili bir influencer olmak için ne gerekiyor? Para mı, ünlüleri tanımak mı, büyük bir fikre sahip olmak mı?
Influencer olabilmeniz için ünlüleri tanımaya, çok paraya ya da en iyi okullarda okumaya ihtiyacınız yok. Bunlar size yardımcı olur; ama en önemlisi özgün olmalısınız. Özgün kelimesini davranışlarınızın ve kelimelerinizin örtüşmesi olarak tanımlıyorum ben. Eğer söylediklerinizi davranışlarınızla da desteklerseniz, insanlar size inanırlar. Büyük bir fikir ve vizyon size uzun vadede yardımcı olur ancak bu süreçte vizyonla beraber sürdürülebilir hedeflere ihtiyacınız var.
Sizce doğru bir marka-influencer ilişkisi nasıl olmalı? Hem influencer’lara hem de markalara bu konuda ne önerirsiniz?
Influencer ve marka iş birliği karşılıklı kazanca dayalı olmalıdır. İki taraf da bu ilişkiye dahil olmalı. Yani, iki taraf da bu iş birliğinden kazanç elde etmeli. İlişki kelimesini kullandım, çünkü bu iş birliğini bir evlilik ya da ilk buluşma gibi ele almalısınız. Hızlı yoldan para kazanmak isterseniz, bu iş birliği ucuz ve içi boş olacaktır. İzleyiciler bunu para için yaptığınızı anlarlar ve bu durum hem marka hem de influencer için hoş olmaz.
INFLOW Global Summit’18 kapsamında bir konuşma yaptınız. Bize konuşmanıza dair ipuçları verir misiniz?
İş birliği, etki altına alma ve hatta akıl sağlığı hakkında konuştum. Türk izleyicilere konuşma yapmaktan büyük heyecan duydum. Türkiye’de herkes muhteşem ev sahipliği yaptı. Ülkeme döndüğümden beri herkese İstanbul’a gitmelerini öneriyorum.
İş birliği söz konusu olduğunda, internetteki etkinin 3 ana kategoriye ayrıldığından bahsettim. Influencer’lar, iş birliği gerçekleştirenler ve pusuda bekleyenler. Influencer’lar yüzde 1’lik bir kitle. İş birliği gerçekleştirenlerin değerleri genellikle daha az görülüyor ve internetin yüzde 9’unu kapsıyorlar. Pusuda bekleyenlerse dünyanın yüzde 90’ını oluşturuyor. Birçok marka yüzde 1’lik influencer kitlesine çok fazla odaklanıyor. Onları ya sürece çok erken dahil ediyor ya yeterince para teklif etmiyor ya da onlarla gözleri dönmüş bir şekilde çalışıp bütçelerini çabucak tüketiyorlar. Online iş birliğinin anahtarı, öncelikle marka bilinirliği için çok önemli olan ve gerektiği değeri göremeyen iş birlikçi gruba odaklanmak. Bu influencer’lar genellikle daha özel bir kitleye odaklılar. Bu grupla iş birliği yaparak, marka bilinirliğinizi artırmak için hayati önem taşıyan spesifik bir kitleye ulaşabilirsiniz.
İnternetteki büyük çoğunluksa pusuda bekleyenler; yani pasif internet kullanıcıları… En son trendleri takip etmeleri gerekmiyor. Sadece popüler olduktan sonra ürününüzü desteklemek için ortaya çıkarlar. Influencer’lar fikrinizin etkisini bir gecede iki katına çıkarabilir ve onların desteğiyle ortaya pusuda bekleyenler çıkar.Ayrıca etki, beğenmeler, izlenmeler, takipçiler gibi havalı ölçü birimleriyle ölçülemez.
Bunlar etki değildir. İnsanlar beğeni ve takipçi satın alma gibi pis işlere bulaşmış olabilirler. Biraz araştırma yaparsanız bu kişileri kolayca tespit edebilirsiniz.