Hediye pazarına dijital yön veriyor
Kargo araçlarının sokakları doldurduğu, kuryelerin kapı önünde kuyruk oluşturduğu, hediye trafiğinin baş döndürücü bir yoğunluğa ulaştığı o dönem yani yılbaşı geldi… Pek çoğumuzun heyecanla beklediği o hediyeler devasa bir ekonomi yaratırken Marketing Türkiye için Roamlar Türkiye’nin gerçekleştirdiği “Yılbaşı Hediye Pazarı Araştırması” bu dönemin en çok rağbet gören markalarını ve Türk insanının hediye kültürünü gözler önüne seriyor.
Hediye almak, hediye vermek yılbaşı kutlamalarının vazgeçilmezi artık. Belki bir çam ağacının altına hediyeler yığmıyoruz ama bu özel günde sevdiklerimize hediyeler alıp, onları şımartmayı da ihmal etmiyoruz. Bir yılı daha geride bırakmaya hazırlandığımız şu günlerde hediye alma telaşı da hat safhaya ulaşmış durumda. Elbette bu telaş devasa bir ekonominin de fitilini ateşliyor. Tekstilden teknolojiye, e-ticaretten kargoya kadar pek çok sektörde hareketli günlere neden olan “hediye trafiği” yılı güzel kapatmak isteyen markaların da umudu… Peki, yılbaşında ne tür hediyeler ilgi görüyor? En çok kimlere hediye alınıyor? Hangi markalar “hediyelik” kategorisine girmeyi başarıyor?
Marketing Türkiye için Roamlar Türkiye’nin gerçekleştirdiği “Yılbaşı Hediye Pazarı Araştırması” işte bu soruların yanıtlarını gözler önüne seriyor. Sonuçlar bir hayli çarpıcı. Araştırmaya göre yılbaşını evde kutlayacakların oranı her yıl olduğu gibi bu yıl da artış gösteriyor ve tüketici yılbaşında daha da eve kapanıyor. Araştırmada bir de hüzünlü sonuç var; babaların kaderi yılbaşında da değişmiyor. Araştırma gösteriyor ki babalar yılbaşında da en az hediye alınan kişiler oluyor.
Yılbaşı kutlamayı seviyoruz
Araştırma çerçevesinde katılımcıların yüzde 66’sı yılbaşını kutlayacağını belirtiyor. Yılbaşını kutlayacağını ifade eden katılımcıların ise yüzde 69’unu kadınlar, yüzde 63’ünü erkekler oluşturuyor. Alım gücündeki düşüşün tüketiciyi eve kapattığı şu dönemde yılbaşı eğlencesi için de tüketicinin ilk tercihi “ev” oluyor. “Yılbaşı kutlamasını nerede yapacaksınız?” sorusuna katılımcıların yüzde 41’i “kendi evimde” yanıtını verirken yüzde 31’i ise başka bir evde olacaklarını ifade ediyorlar.
Yine en az hediye babalara alınıyor
Aile içinde en çok hediye alan kişi unvanını annelere kaptıran babalar yılbaşında da en az hediye alan kişiler olarak görünüyor. Ama bu sefer anneler de birinci değil çünkü katılımcıların yüzde 48’i eşlerine/sevgililerine hediye alacağını ifade ediyor. Kadınların yüzde 50’si eşine/sevgilisine hediye alacağını ifade ederken bu rakam erkekler de yüzde 46.
Kadınlar hediye alışverişini erkeklerden önce yapıyor
Şaşırtıcı bir sonuç değil… Kadınlar, erkeklere göre daha hassas oldukları hediye alma konusunda işlerini sağlama alıyor. Araştırmaya göre kadınların yüzde 42’si yılbaşından 2 hafta önce, yüzde 43’ü Aralık ayının son haftası, yüzde 3’ü ise son gün hediye alışverişlerini tamamlıyor. Erkeklerin ise yüzde 32’si yılbaşına iki hafta kala, yüzde 37’si Aralık ayının son haftası yüzde 19 gibi yüksek bir oranı ise 1 gün önceden hediyesini alıyor.
İlk tercih edilen marka: Mavi
Kadınlar ve erkekler için en uygun hediye seçiminde modayla ilişkili ürünlerin öne çıkması hangi ürünlerin tercih edildiği sorusunu akıllara getiriyor. Bu bağlamda, yüzde 68 gibi çok yüksek bir oranla giyim kategorisi öne çıkıyor. Başı çeken markaların tercih edilme oranları ise birbirine çok yakın. Mavi yüzde 10, LC Waikiki yüzde 9, Koton yüzde 8 ve H&M yüzde 7 ile hediye için favori markalar olarak sıralanıyor.
Hediyeler nereden alınıyor?
Araştırmaya göre kadınların yüzde 75’i geleneksel mağazaları, yüzde 25’i ise online alışverişi tercih ediyor. Erkeklerin ise yüzde 58’i geleneksel mağazaları, yüzde 42’si ise online alışverişi tercih ediyor. Bu durum gösteriyor ki mağaza mağaza dolaşmak istemeyen erkekler, kadınlara göre daha yüksek oranla tercihlerini online alışverişten yana kullanıyor. Erkeklerin online alışveriş tercihlerini yüzde 32 ile Hepsiburada, yüzde 27 ile N11, yüzde 10 ile de Trendyol oluşturuyor. Kadınların gönlünde ise yüzde 18 ile üç birinci var; Hepsiburada, N11, Trendyol…
İnternet reklamları hediye seçiminde yol gösterici
Katılımcılar hediye almak için kampanyaları en çok internet reklamları aracılığıyla takip ediyor (yüzde 85). Sosyal medya kampanya takibinin ikinci adresi olurken (yüzde 63) televizyon üçüncü sırada yer alıyor (yüzde 26). Hangi tip kampanyaların satın alma kararının vermelerinde etkili olduğu sorusuna ise katılımcıların yüzde 73’ü “internet sitelerinin yaptığı indirim ve kampanyalar” yanıtını verirken yüzde 69’u “mağazaların yaptığı indirim ve kampanyalar” diyor.
Araştırmanın Metodolojisi:
Marketing Türkiye için Roamlar Türkiye’nin gerçekleştirdiği “Yılbaşı Hediye Pazarı Araştırması”na 15+40 yaş aralığında, yüzde 50 kadın, yüzde 50 erkek olmak üzere 500 kişi katıldı. Araştırma 6-15 Kasım 2018 tarihleri arası Roamlar uygulaması üzerinden gerçekleştirildi.