Her 100 kişiden 1’i giyip iade etmek için alışveriş yapıyor
Moda arama motoru GLAMI’nin Türkiye’deki internet kullanıcılarının alışveriş alışkanlıklarını ortaya koyan araştırmasına göre, internetten alışveriş yapanlar en az 3 alışveriş sitesi gezerken, maksimum 30 dakikada alışverişi tamamlıyor. “Bedenimi bulamam” kaygısıyla ihtiyacından fazlasını alanların oranı ise yüzde 63. Her 100 kişiden 1’i ise giyip iade etmek için alışveriş yapıyor.
7 ülkede gerçekleşen “Fashion (Re)search” 2018 by GLAMI araştırmasına Türkiye’den yüzde 78’i kadın, yüzde 22’si erkek toplam 1.126 kişi katıldı. İşte o araştırmadan çarpıcı sonuçlar… Araştırmaya göre, mağazalardan kıyafet satın almayı tercih edenlerin oranı yüzde 57, alışveriş sitelerini kullananların oranı ise yüzde 43. Sonuçlar gösteriyor ki; online alışveriş hızla artıyor. Katılımcıların yüzde 42’si mağazalardan alışveriş yaparken, 1 ila 3 arasında mağazaya bakıyor. 4 veya 6 mağazaya bakanların oranı yüzde 41, 7 ila 10 mağazaya bakanların oranı ise yüzde 13.
“Seçenek yetersizliği” mağazaların en önemli sorunu
Araştırma kapsamında katılımcılara “Mağazalardan alışveriş yaparken nelerden hoşlanmazsınız?” sorusu da yöneltildi. Katılımcıların hoşlanmadıkları faktörlerin başında “seçenek yetersizliği” geliyor (yüzde 51). Bunu “yüksek fiyatlar” (yüzde 50), “beden bulamamak” (yüzde 43), “zaman kaybı” (yüzde 28), “demode ürünler” (yüzde 27) ve “kalabalık” (yüzde 22) takip ediyor.
İnternetten alışveriş yaparken gezmeyi seviyoruz
Araştırmaya göre, “bir alışveriş sitesinden ürün satın almadan önce en az 1-3 site gezerim” diyenlerin oranı yüzde 37. “4-6 site” diyenler yüzde 34, “7-10 site” diyenler yüzde 18, “10 ve üzeri” diyenler ise yüzde 6. Özetle, fiziksel ortamda da sanal ortamda da seçenekleri görmek için gezmek istiyoruz.
Online alışverişin en güçlü yönü “ürün çeşitliliği”
Zaman tasarrufu, oturduğumuz yerden alışveriş yapmanın rahatlığı, yorulmadan ayağımıza gelen hizmet, ürün çeşitliliği, ürün karşılaştırmaları, teslimat kolaylığı ve bunların hepsini farklı alışveriş sitelerinden yapabilmek gibi sebepler, tüketicileri online alışverişe çeken en önemli unsurlar. Katılımcıların yüzde 70’i online alışverişte ürün çeşitliliğinin çok büyük bir avantaj olduğunu söylüyor. Zamandan kazanmak diyenler ise yüzde 61’lik kesimi oluşturuyor. Fiyat dengesi (yüzde 50) ve kolayca beden bulmak (yüzde 32) ise sağladığı diğer avantajlar.
Online alışverişte geçirilen süre maksimum 30 dakika
Online alışverişin en avantajlı yanlarından biri de zamandan tasarruf. Katılımcıların yüzde 29’u online alışveriş için 10-30 dakika arasında zaman harcıyor. Diğer yandan 30-60 ve 60 dakika üstü diyenlerin oranı yüzde 28 iken, “10 dakikadan daha az zaman harcarım” diyenler yüzde 15 oranında. Buna karşılık “mağazada alışveriş yapmanız ne kadar sürer?” sorusu sorulduğunda katılımcıların geçirdikleri süreler; 30-60 dakika (yüzde 42), 60-90 dakika (yüzde 14) ve 2 saatten fazla (yüzde 9) olarak ortaya konuyor.
Online alışverişte uygun bedeni bulamama kaygısı sepeti büyütüyor
Özellikle online alışverişte kaygılandığımız konuların başında uygun bedeni bulma geliyor. Bunu ölçümlemek adına katılımcılara araştırma kapsamında “Kendi bedeninizi bulma kaygısıyla aynı ürünün farklı bedenlerini sipariş eder misiniz?” sorusu soruldu. Yüzde 60 “asla” derken, yüzde 26’sı “ara sıra” cevabını verdi. “Evet, çoğu zaman” diyenler ise yüzde 14. Bununla birlikte merak uyandıran bir diğer soru da “Bu durumda ortalama ne sayıda farklı beden için sipariş veriyorsunuz?” oldu. “İki farklı beden siparişi veririm” diyenlerin oranı yüzde 63. Özetle, kendine uygun beden bulamama kaygısı alışveriş sepetini büyütüyor.
Her 100 kişiden sadece 1’i bir süre giyip iade etmek için ürün alıyor
Araştırma sonuçları gösteriyor ki aldığımız ürünleri çoğunlukla iade etmiyoruz. “Satın aldığım ürünü iade etmem” diyenlerin oranı yüzde 39 iken, “beş üründen birini iade ederim” diyenler ise yüzde 31. “Kısa bir süre giyip daha sonra iade etmek için kıyafet satın alır mısınız?” sorusuna verilen cevaplar da çok net: “Hayır, asla” (yüzde 93), “evet, bazen” (yüzde 6) ve “her zaman” (yüzde 1).
İhtiyaçtan değil indirimden alışveriş
GLAMI, araştırma kapsamında “Son alışverişinizin nedeni neydi” diye de sordu. Sonuçlara göre katılımcıların yüzde 44’ü bu soruya “indirim vardı” cevabını veriyor. “Alışveriş yapmak ve kendime hediye almak istedim” cevabını verenlerin oranı yüzde 33. Dolabında benzer ürün bulunan ama eskidiği için yenisi almak isteyenler ise yüzde 22 oranında. Özel bir gün için alışveriş yapanlar yüzde 20, “kıyafetlerim demode hale geldi” diyenler ise yüzde 13. Katılımcıların yüzde 53’ü genellikle indirim döneminde alışveriş yaparım diyor. İndirim önemli bir faktör değil diyenlerin oranı ise yüzde 19. Bununla birlikte nadiren indirim ararım diyenler ise yüzde 15.
Araştırma Künyesi:
Araştırmanın adı: ”Fashion (Re)search 2018 by GLAMI”.
Araştırmaya katılan ülkeler: Çek Cumhuriyeti, Slovakya, Romanya, Macaristan, Yunanistan, Rusya ve Türkiye
Araştırmanın kapsamı: İnternet kullanıcılarının moda ve alışveriş alışkanlıklarını analitik olarak ortaya koymak
Katılımcılar: Araştırmaya 21-50 yaş arası, yüzde 78’i kadın, yüzde 22’si ise erkek 1.126 kişi katıldı.