Vadi Efe yazdı: Silikon Vadisi’nde başarının sırrı ne?
Vadi Efe – Teknoloji Girişimcisi ve Danışman
Türkiye’de ve Avrupa’nın farklı ülkelerinde dijital medya üzerine uzun yıllardır çalışan bir girişimci olarak bu yaz aylarında dünyanın teknoloji ve inovasyon merkezi California’ya yerleşmeye ve yeni yatırımlarımı ve projelerimi global ölçekte gerçekleştirmeye karar verdim. Ekim ayının ilk günlerinde San Francisco’da son yılların en sükseli teknoloji şirketlerinden Salesforce’un inşa ettiği gökdelenin üst katlarında TÜSİAD’ın “Silicon Valley Network” etkinliklerinden bir tanesinin gerçekleşeceği haberini aldım. Etkinliğe bizzat katılmaya, Silikon Vadisi’nde global teknoloji şirketlerinde yöneticilik yapan Türk iş insanlarıyla sohbet etmeye, girişimcilerin hikayelerini dinlemeye ve deneyimimi paylaşmaya karar verdim.
Salesforce Tower, son yıllarda satın aldığı inovatif şirketler ve San Francisco’nun kalbine inşa ettiği dev gökdelenle anılan global CRM odaklı teknoloji ve inovasyon şirketi Salesforce’un medar-ı iftiharı. Gökdelenin içerisinde çalışanların yüksek enerjiyle gününü sürdürmesini sağlayacak yemyeşil bitkiler, sempatik karakterler ve konforlu toplantı odaları yer alıyor. Hatta ben etkinlik öncesinde erken gelen katılımcılarla tanışıp sohbet etmek istediğim için kuleye iki saat önceden varıp şirketin inşa ettirdiği “Salesforce Park”ı da gezme fırsatı buldum.
TÜSİAD’ın Amerika’da başlattığı Silikon Vadisi toplantılarına ilk defa katılmış oldum. Ev sahibi Salesforce’tan Hayal Koç, enerjisi ve güçlü iletişimiyle toplantıyı modere etti. Uzun yıllardır Intel’de önemli uluslararası yönetici pozisyonlarında bulunan ve Silikon Vadisi’nde hayata geçirdiği başarılı projelerle tanınan Ayşegül İldeniz bu toplantıların başkanlığını yapıyor. Kendisi ABD’deki işlerine ek olarak şu anda Türkiye’de önemli şirket topluluklarının yönetim kurullarında görev alıyor. Etkinliğin konusu “Pazarlama ve satış stratejilerinde başarılı olmak” olarak be belirlenmişti. Farklı profillerde panelistlerle keyifli bir sohbet formatında ilerledi toplantı. Yaklaşık 60 kişilik yüksek profilde bir katılımla dolu dolu bir akşam etkinliği olduğunu söyleyebilirim.
Türkler kriz çözücü
Silikon Vadisi etkinlikleri, global teknoloji şirketleri ve kurumlarda yöneticilik yapan kişilere ek olarak startup dünyasında çalışan ve kendi işinin patronu olan Türk girişimciler için de düzenliyormuş. Umarım ilerleyen haftalarda bu etkinliklere de katılma imkanı bulurum. TÜSİAD ABD Grubu Başkanı Barış Ornarlı’nın bu toplantıları düzenleme konusunda önemli katkıları bulunuyor. Büyük teknoloji şirketlerinde çalışan Türk sayısının ABD’ye ek olarak İrlanda ve İngiltere gibi ülkelerde hızlıca arttığını kendi çevremden de uzun zamandır gözlemliyorum. Girişimciler için de hızlandırıcı programlar üretilmesi ve bu tür etkinliklerin organize edilmesi son derece güzel bir katma değer yaratacaktır.
Etkinlikte birçok farklı konu başlığı konuşuldu ve değerlendirildi. Silikon Vadisi’nde ve Türkiye’de iş yapış biçimlerimizin karşılaştırıldığı bölümler ilgimi çekti. Hem avantaj hem de dezavantaj olarak değerlendirebileceğimiz kültürel özelliklerimizi ABD’de kullanmayı deneyimli isimlerin ağzından önerilerle dinlemek çok faydalıydı. Örnek vermek gerekirse, genellikle Avrupalı ve Amerikalı meslektaşlarımız belli çizgiler içerisinde hareket edip karar alırlarken, biz daha gri alan içerisinde karar alabiliyor, pratik çözümler yaratabiliyor ve kriz yönetimi konusunda hızlı davranabiliyoruz. Avantaj yaratan bu özellikler bazen tezcanlı kararlarla dezavantaja da dönüşebiliyor.
Pazarlama iletişimi bir yolculuktur
Uzun yıllardır ABD’de iş yapan ve startup dünyasında yoğun emek vermiş bir girişimci olan Ediz Ertekin, 80’li yılların sonunda İTÜ Bilgisayar Mühendisliği diplomasını edindikten sonra California’da devam eden hikayesini ve ilk çalıştığı şirketi nasıl halka açtıklarını aktardı. 90’lı yıllardaki bu ilk başarı hikayesinden sonra kendisi tamamen girişimcilik dünyasına odaklanarak kariyerini ilerletmiş. Şu anda da yönetimsel görevine devam ettiği şirketlerinden yüz milyonlarca dolar değerlemeyle çıkış yapmaya hazırlanıyorlar.
Gizem Özbay, Türkiye’deki kurumsal görevlerinden sonra ABD’de medikal alanda çalışan bir şirkette pazarlama iletişimi konusunda liderlik eden ve teknolojiyi işinin merkezinde kullanan profesyonel bir yönetici. Silikon Vadisi’nde yoğun regülasyonlarla iş yapmanın detaylarını, pazarlama iletişimini bir yolculuk olarak görmeyi kendisinden dinledik.
Mühendis bakış açısını satış ve pazarlama yetenekleriyle birleştiren bir vizyonu yöneten Haluk Ulubay, teknolojiyi kullanarak dokunabileceği Uzun yıllardır ABD’de iş yapan ve startup dünyasında yoğun emek vermiş bir girişimci olan Ediz Ertekin, 80’li yılların sonunda İTÜ Bilgisayar Mühendisliği diplomasını edindikten sonra California’da devam eden hikayesini ve ilk çalıştığı şirketi nasıl halka açtıklarını aktardı. 90’lı yıllardaki bu ilk başarı hikayesinden sonra kendisi tamamen girişimcilik dünyasına odaklanarak kariyerini ilerletmiş. Şu anda da yönetimsel görevine devam ettiği şirketlerinden yüz milyonlarca dolar değerlemeyle çıkış yapmaya hazırlanıyorlar.
Gizem Özbay, Türkiye’deki kurumsal görevlerinden sonra ABD’de medikal alanda çalışan bir şirkette pazarlama iletişimi konusunda liderlik eden ve teknolojiyi işinin merkezinde kullanan profesyonel bir yönetici. Silikon Vadisi’nde yoğun regülasyonlarla iş yapmanın detaylarını, pazarlama iletişimini bir yolculuk olarak görmeyi kendisinden dinledik.
Mühendis bakış açısını satış ve pazarlama yetenekleriyle birleştiren bir vizyonu yöneten Haluk Ulubay, teknolojiyi kullanarak dokunabileceğimiz tüketici datasının ve hedef kitleye özelleştirilmiş bir yaklaşımla temas etmenin değerinden bahsetti.
Hızlı karar almak önemli bir güç
Tüm konuşmacılar Türkiye ve ABD iş kültürleri arasında “kendini ifade” konusunda daha direkt ve dışa dönük olmanın fayda sağladığı konusunda hem fikirdiler. Startup kültürünün sağladığı dinamizme ek olarak alfa karakterlerin mücadelesi ve hızlı karar alıp uygulamanın rekabetçi ortamda önemi üzerinde duruldu. Silikon Vadisi’nde olmanın değeri konuşulduğundaysa özellikle yeni nesil teknoloji ve bilgi birikimlerinin edinilebileceği etkinliklere katılmak, güncel kalabilmek, besleyici sohbetler gerçekleştirebilecek global insan kaynağına erişmek avantajlar olarak öne çıktı. Ve teknoloji ne olursa olsun en öncelikli olarak müşteri ihtiyaçlarının yani problemin en verimli şekilde çözülmesi en önemli detay olarak belirtildi.
“Satış ve pazarlama alanında genel bir başarı sağlamak için hangi kriterleri geliştirebiliriz?” sorusunun cevabı etkinlikte son konuşulan başlıklardan biri oldu. Bu iki alan da yoğun kültürel etkileşim gerektirdiği için, teknik bilgi ve anlatıma ek olarak gündelik konu başlıklarına ve ABD’de geçerli sosyal ve kültürel alanlara dokunabilmenin altı çizildi. Yoğun bir şekilde network geliştirmek ve iş alanında bir araya geldiğimiz kişilerle ortak ilgi alanları ve sohbet konuları bulup ilişki geliştirebilmek faydalı bir detay olarak belirtildi.
Türkiye’den Silikon Vadisi’ne uzanan yolculukta birbirimizi desteklemek ve Türk iş insanları olarak katma değer yaratmak için son derece güzel ve detaylı bir sohbet toplantısıydı. Emeği geçen herkese teşekkür ederim.