İşte Türkiye’de “Black Friday”in bilançosu
Eskinin kampanya döneminde önlerinde kuyruklar oluşan mağazaları yerlerini online mecralara bırakırken her yıl kasım ayının son cuma günü kutlanan “Black Friday” adeta bir dijital izdihama neden oldu.
Aylardır “Black Friday” kampanyaları için hazırlık yapan markalar ve e-ticaret platformları indirimlerini tüketicilere sundu. Related Digital tarafından açıklanan verilere göre geçtiğimiz yıl Türkiye’de 1 milyon 564 bin olarak ölçülen satılan ürün sayısı bu yıl 2 milyon 265 bin olarak kaydedildi. Kampanyalar kapsamında yalnızca Related Digital servisleri üzerinden gönderilen e-posta sayısı 92 milyona ulaştı. Markaların yakaladığı satış başarısında cirolara en fazla katkıyı giyim ve kozmetik kategorisinde yer alan ürünler yaparken ev dekorasyon, cep telefonu ve aksesuarları kategorileri ikinci ve üçüncü sırada yer aldı.
En çok sipariş 00:00-01:00 saatleri arasında verilirken, “Muhteşem Cuma” ve “Efsane Cuma” gibi isimlerle öne çıkan “Black Friday” kampanyaları sırasında yılın diğer en çok satış yapılan gününe kıyasla 8 kat fazla alım yapıldı. Kampanyalardan faydalanmak isteyen tüketiciler araştırmalarını mobil uygulamalar üzerinden yaparken, satın alma işlemlerini ağırlıklı olarak masaüstü cihazlardan gerçekleştirdi.
Related Digital CEO’su Sedat Kılıç yaptığı açıklamada ABD’de alışveriş hacminin 90 milyar dolara ulaşmasının beklendiğini ifade ederken, dünya çapında bu rakamın 200 milyar doları aşacağını belirtti. Ver”ileri değerlendiren Kılıç “Dünya genelinde erkekler, kadınlara göre daha fazla alışveriş yapıyor. Bu oran yüzde 53’e, yüzde 47. Ülkemizde ise yüzde 58 oran ile kadınlar Black Friday’de daha fazla alışveriş yapıyor. Kullanıcıların yaş ortalamasına baktığımızda da ilginç bilgiler ortaya çıkıyor. Örneğin sepet ortalaması en düşük olan grup 30 yaş altındakiler. Ancak totalde en çok alışveriş yapanlar da yine 30 yaş altındakiler” dedi. Kılıç, omnichannel pazarlama metodlarından faydalanan markaların iki kata kadar daha fazla sepet ortalaması yakaladığını belirtti.