Poşetlerin ücretli olması tüketiciyi memnun etmiyor
Alışveriş poşetlerinin ücretli hale getirilmesinin birinci yıldönümünde, uygulamanın ülke çapında tüketicilerin alışveriş alışkanlıklarını nasıl etkiliyor? 4Service Türkiye yaptığı anket ile bu konuyu mercek altına alıyor. Ankete katılan 387 kişinin yüzde 97,7’si uygulamadan memnun olmadığını belirtiyor.
Alışveriş poşetlerinin ücretli hale getirilmesinin alışveriş alışkanlıklarını nasıl etkilediğini inceleyen ankette çarpıcı sonuçlar göze çarpıyor. Türkiye çapında 387 kişi ile gerçekleştirdiği ankete göre, ücretli alışveriş poşeti uygulamasının hayata geçtiği son bir yılda tüketicilerin alışveriş alışkanlıklarında da bu uygulamaya bağlı değişiklikler meydana geliyor. Ankete katılan 387 kişinin tamamı “ücretli alışveriş poşeti uygulaması ile doğanın korunmasına katkı sağlanabileceği” fikrine katılıyor. Ancak aynı katılımcıların sadece yüzde 2,3’ü market ve mağaza alışverişlerinde poşetlerin ücretli olması uygulamasından memnun iken, katılımcıların yüzde 97,7’si uygulamadan memnun olmadığını belirtiyor.
Reyonlardaki ücretsiz poşetler daha fazla kullanılmaya başlandı
Ankete katılanların yüzde 98’i yanında yedek çanta/poşet taşımak, daha temkinli alışveriş yapmak gibi yeni çözümler uyguladığı belirtirken, ücretli poşet almamak için marketlerin meyve ve sebze reyonlarındaki ücretsiz poşetleri daha fazla kullanmaya başladıklarını söyleyenlerin oranı ise yüzde 84 oldu. Katılımcıların yüzde 9’u ücretli poşet almamak için İnternet’ten market ve mağaza alışverişine yöneldiğini kaydederken, uygulama öncesinde markalı çöp poşeti satın almazken artık aldığını belirtenlerin oranı yüzde 75 olarak tespit edildi.
“Ücretli alışveriş poşeti uygulaması alışveriş sıklığı ya da miktarınızı azalttı mı?” sorusuna katılımcıların tamamının ortak yanıtı “Hayır” olurken, vatandaşların alışverişlerini azaltmak yerine farklı çözüm yollarına başvurdukları gözlemleniyor. Bunlardan ilginç bir tanesi, alışveriş poşetine ücret ödemek istemeyen vatandaşın şarküteri, ekmek, unlu mamuller ve manav reyonlarında kullanılan, 15 mikronun altındaki incelikte ‘hışır’ denilen ve ücretsiz kullanımına izin verilen plastik poşetleri kullanmaya yönelmesi. Ankete katılanların yüzde 84’ü ücretli poşet almamak için bu tipteki poşetleri daha fazla kullanmaya başladığını söylüyor.
Anketin ortaya koyduğu diğer bazı ilginç tespitler şöyle
- Ücretli alışveriş poşeti uygulamasından önce markalı çöp poşeti satın almayıp, artık aldığını belirtenlerin oranı yüzde 75.
- “Alışveriş poşetine ücret ödeyip satın alıyorsak, üzerinde marka yazmamalı” diyenlerin oranı yüzde 90.
- Alışveriş poşetlerinde naylon yerine kağıt tercih edilmesini isteyenlerin oranı yüzde 10.
- Ücretli poşet almamak için İnternet’ten market ve mağaza alışverişine yönelenlerin oranı yüzde 9.