Salgın döneminin can simidi: “Mobil Uygulamalar”
Sağlığımızı tehdit eden koronavirüs salgınıyla birlikte evlere kapandık ve gerekli olmadıkça dışarı çıkmıyoruz. Bu dönemde adeta “hayat kurtaran” uygulamalar sayesinde tüm ihtiyaçlarımız evlerimize kadar geliyor, boş zamanlarımız uygulamalar sayesinde daha da anlamlı hale geliyor. Peki, salgın döneminde hayatlarımızı kolaylaştıran uygulamaların kullanım oranları ne? En çok hangi alanda mobil uygulamalar tercih ediliyor?
Kullanıcıların salgın sebebiyle evlerinden çıkmadığı, ofislerini evlerine taşıdığı bu süreçte mobil kullanımlar dikkat çeken derecelerde artış yaşadı, yaşamaya da devam ediyor. MMA Türkiye’nin üyelerinden ve çeşitli kaynaklardan topladığı “Covid-19 Virüsünün Dijital Medya ve Mobil Üzerindeki Etkisi” adlı çalışma koronavirüsün yaşam biçimimizi nasıl ve ne derecede değiştirdiğini gözler önüne seriyor. Rapora göre salgınla birlikte eğitim, iş, oyun, sosyal, eğlence, e-ticaret, sağlık ve yemek kategorilerindeki uygulamaların indirilme oranları yükselişte.
Mobil uygulamalar rekor kırdı
Öte yandan koronavirüs internet ve mobil cihaz kullanımı, uygulama pazarının büyümesini de beraberinde getirdi. Salgınının damga vurduğu bu yılın ilk çeyreğinde kullanıcıların mobil uygulamalar için harcadığı tutar ve zamanda rekor kırıldı. Küresel ölçekte mobil uygulama ve oyun istatistiklerini tutan araştırma kuruluşu App Annie, uygulama pazarına ilişkin 2020 yılı ilk çeyrek verilerini açıkladı. 2020’nin ilk 3 ayında mobil uygulamalara harcanan toplam tutar 23.4 milyar dolar (yaklaşık 157 milyar TL) ile tüm zamanların en yüksek seviyesine çıktı.
Salgın boyunca mobilde geçen süre ne kadar arttı?
Koronavirüsün etkileri aşamalar halinde ortaya çıktı. Son dalga salgının ortaya çıkmasıyla işletmeler ve hükümetler daha ciddi önlemler almaya başladı. Bunlara; sokağa çıkma kısıtlamaları ya da kalabalık ortamların ortadan kalkması için kafe, mağaza, spor salonu gibi işletmelerin geçici olarak kapatılması örnekleri verilebilir. Çin’de başlayan ilk dalga, takibinde İtalya, Japonya ve Güney Kore, ardından Fransa ve Almanya, şimdi de ABD ve Birleşik Krallık’ta mobil ekonomi üzerindeki etkisinin görmek mümkün. İnsanlar evde kaldıkları dönemlerde, haberleri takip etmek veya eğlenmek için mobil cihazlarıyla daha çok etkileşim haline girdi.
İş ve eğitim uygulamaları ilgi görüyor
Sosyal mesafe kuralının uygulanması, ofislerin kapatılıp evden çalışma düzenine geçilmesi bu uygulamaların indirilme ve kullanım oranlarındaki büyük artışlara yol açtı. Çin’de Şubat 2020’nin ilk yarısında iş ve eğitim uygulamaları, 2019’daki haftalık indirilme ortalamasının yaklaşık 2 katı seviyesine çıktı. Bu dönemde en popüler uygulamalarsa Huawei Cloud WeLink, DingTalk ve ZOOM Cloud Meetings oldu.
Zoom’un Türkiye’deki yükselişi
İş dünyasında sanal toplantılar için sıkça kullanılan ZOOM Cloud Meetings uygulamasıysa 15 Mart 2020’den itibaren Türkiye Apple Store’da 1’inci sırada, bütün kategoriler sıralamasında ise Mart’tan itibaren 3’üncü sırada yerini aldı.
Eğlenmek için mobil oyunlar tercih ediliyor
MMI Türkiye raporuna göre salgınla birlikte karantina ve evden çıkma politikalarının artmasıyla birlikte kullanıcılar, eğlenmek için mobil oyunların oynadığı görülüyor. Çin’de iş uygulamalarında yaşanan yönelim gibi oyun indirmelerinde de aynı artış görülüyor. Ayrıca, Şubat 2020 içerisinde haftalık oyun indirme oranı bir önceki yılın haftalık indirme oranına göre yüzde 80’lik bir artış oranına sahip. Virüsten ilk etkilenen ülkeler kategorisinde yer alan Güney Kore’de 2019 haftalık oyun indirme ortalamasına göre yüzde 35 artarak 15 milyon indirme sayısını aştı.
E-ticaretin yükselişi devam ediyor
9 Mart ve 16 Mart tarihleri karşılaştırıldığında e-ticaret siteleri PC trafiğinde yüzde 15.10’luk bir artış oldu. “#evdekaltürkiye” kampanyasının başladığı 10 Mart tarihinden itibaren kullanıcının bu sitelere ziyaretiyse artış gösterdi. 16 Mart’ta ise trafiğin zirve yaptığı 16 Mart’ta ise en çok ziyaret edilen e-ticaret siteleri n11.com, hepsiburada. com, gittigidiyor.com, trendyol.com ve cimri. com oldu. Dünya’da yaşanan e-ticaret trafiğine bakıldığındaysa Asya pazarında yüzde 32’lik bir artış yaşanıyor, karantina uygulamalarının devam etmesi sebebiyle de yaşanmaya devam edecek gibi duruyor. Özetle, e-ticaretin salgından negatif yönde etkilenmediği görünüyor.
Yemek çağırma uygulamalarına talep artıyor
Ofislerin eve taşınması, sosyal izolasyonun yaygınlaşmasıyla evlere kapanan kullanıcılar acıktıklarında yemek yapmak için ya dışarıdan yemek söylüyor ya da yemek yapacağı malzemeyi bu uygulamalar aracılığıyla getirtiyor. Dolayısıyla bu hizmetleri sağlayan uygulamaların da kullanımlarında gözle görülür bir artış söz konusu. İspanya, ABD ve Fransa’da bu kategorilerdeki uygulamaların oturum rakamlarında ciddi artışlar dikkat çekiyor. Ülkemizde bu kategoride yer alan Yemeksepeti ve Getir uygulamaları da temassız teslimat metoduyla salgın ortamına ayak uydurarak hem kullanıcıların hem de çalışanlarının sağlığını göz önünde bulunduruyor.